۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۴۷۶۴۵۴
حجت الاسلام زادهوش:

برای تبلیغ در عرصه بین الملل راه را اشتباه رفته ایم

سلسله نشست‌های تخصصی مجمع جهانی شیعه شناسی، با موضوع «آسیب شناسی تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در عرصه بین الملل» برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین زادهوش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد زادهوش، رییس مرکز جامعه المرتضی، روز پنج‌شنبه در سلسله نشست‌های تخصصی مجمع جهانی شیعه شناسی، با موضوع «آسیب شناسی تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در عرصه بین الملل» که در مکان مجمع جهانی شیعه شناسی برگزار شد با اشاره به لزوم وحدت میان عالمان شیعه، تصریح کرد: مبلغان عرصه بین‌المللی بهتر است به جای اولویت قرار دادن تبلیغ مذهب تشیع، به تبلیغ دین اسلام بپردازند.

حجت الاسلام زادهوش اظهار داشت:‌ آنچه که مربوط به جبهه مبلغان و فعالان فرهنگی و مذهبی مکتب اهل بیت(ع) در عرصه تبلیغ بین الملل وجود دارد، ممکن است بخشی از مشکلات توسط فعالان تبلیغ در کشور است و بخش دیگری از مشکلات از جانب گروهی است که معتقد به اصول نیستند اما آسیب‌ها و خسارت فعالیت شان به پای کار فعالان تبلیغ نوشته می‌شود.

وی ابراز داشت:‌ کسانی همچون شیعه انگلیسی و شیعه لس‌آنجلسی هستند که به نام شیعه و به نام مکتب اهل‌بیت(ع)، دین را تخریب کرده و نتیجه‌ آن به پای مبلغان کشور نوشته می‌شود.

رییس مرکز جامعه المرتضی فعالیت به نام تشیع را اولین و مهم‌ترین آسیب در تبلیغ مکتب اهل‌بیت(ع) دانست و تصریح کرد: مبلغان در اکثر مواقع در همان بسم‌الله باقی می‌مانند چرا که قبل از ارائه مطالب خود با مقاومت‌ها، مخالفت‌ها و با طرد و لعن‌هایی روبرو می‌شوند که باید به جای ارائه مطالب خود از مسلمانی خود دفاع کنند.

وی با بیان این که راه را اشتباه رفته‌ایم، تأکید کرد: از همان ابتدا تشیع را فرقه‌ای جزئی و جدا از بدنه اصلی مسلمانان معرفی کرده‌ایم که منجر شده برخی به صراحت تشیع را جدای از اسلام بدانند.

حجت الاسلام زادهوش تقویت اعتماد به نفس مبلغان بین‌المللی را مهم‌ ارزیابی و خاطرنشان کرد: به جای آن که خود را در فضای تبلیغ بین‌الملل بخشی از مسلمانان و اسلام بدانیم، خود را کُل اسلام معرفی کنیم.

وی بالا بردن برچم تشیع قبل از بیان مطالب کلی اسلام در عرصه تبلیغ بین‌الملل را تعصبی بی‌جا و غیرعاقلانه دانست و اظهار داشت: مبلغان در بیان مطالب خود در عرصه بین‌الملل بهتر است ابتدا مطالب کلی اسلام را ارائه دهند و سپس به تبلیغ مذهب تشیع بپردازند.

رییس مرکز جامعه المرتضی ابراز داشت: دومین آسیب مبلغان در تبلیغ  مکتب اهل بیت(ع) در عرصه بین المللی تلاش مبلغان برای تغییر مذهب اهل تسنن به تشیع است و تبلیغ در این زمینه را بر تبلیغ در سایر زمینه‌ها برتری داده‌ایم.

وی با بیان این که اولویت اصلی و اولیه مؤسسات و مراکز دینی نیز تبلیغ اسلام به غیر مسلمانان نیست، گفت: کمتر دیده می‌شود که مبلغان به دنبال مسلمان کردن افراد بی‌دین باشند چرا که اولویت خود را مساله دیگری قرار داده اند.

حجت الاسلام زادهوش تصریح کرد: مبلغان بین‌المللی اهل سنت در سطح جهان به تبلیغ اسلام می‌پردازند اما مبلغان تشیع به جای تبلیغ دین برای غیر مسلمانان به تبلیغ تشیع در بین سنی‌های تازه مسلمان شده می‌پردازند.

وی جزیره‌ای عمل کردن مبلغان مکتب اهل‌بیت(ع) را آسیب سوم تبلیغ در عرصه بین‌الملل برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه بین فعالان تبلیغی و فرهنگی مکتب اهل‌بیت(ع) در عرصه جهانی هیچ وحدت و ائتلاف تعریف شده‌ای وجود ندارد.

رییس مرکز جامعه المرتضی خاطرنشان کرد: این که هر عالمی در مباحث مختلف شیوه، سلیقه و موضع‌گیری ویژه به خود را داشته باشد اشکالی ندارد اما در حال حاضر نیازمند یک محوریت کلی در موضع‌گیری‌ها درباره غیر تشیع و غیرمسلمانان هستیم لذا ضروری است تا منشور واحد، جامع و کامل صورت بگیرد تا همه علما تابع آن اصول باشند.

وی در ادامه به موارد دیگری از آسیب‌های تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در عرصه بین‌الملل پرداخت و اظهار داشت: اختلاف میان صاحب‌نظران به کل مجموعه آسیب می‌رساند، لذا باید تلاش کرد تا علاوه بر رفع اختلاف‌های موجود میان عالمان و صاحب‌نظران، به تدوین شیوه‌ها و منشور واحد، جامع و کامل پرداخته شود. /878/پ202/ج

ارسال نظرات