۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۴۷۷۹۸۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

برنامه دفاعی و موشکی ایران ربطی به مجامع بین‌المللی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به این فرموده رهبری که «غربی‌ها هر از چند گاه عربده‌هایی علیه نظام ما می‌کشند»، زمزمه‌های غرب مبنی بر محدود کردن توان موشکی ایران را بی‌ارزش دانست و گفت: «ما کاری به حرف‌های دنیا نداریم».
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از عکس‌العمل سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی نسبت به آزمایش اخیر موشکی ایران انتقاد کرد و تقویت قوای نظامی کشور را نیاز نظام و دستور دینی و قرآنی دانست.

اشاره امام جمعه بجنورد به پرتاب آزمایشی جدیدترین موشک بالستیک دوربرد ایران با نام «خرمشهر» بود که روز یکشنبه، یازدهم بهمن انجام شد و سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع ایران هم سه روز بعد اجرای این آزمایش موشکی را تأیید کرد.

در حالی که آزمایش اخیر موشکی ایران واکنش تند کشورهای غربی را در پی داشته، دهقان گفت که انجام این آزمایش یکی از برنامه‌های «تولیدات اقلام دفاعی در راستای اهداف و منافع ملی» بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی هم این آزمایش موشکی را در راستای آموزه قرآنی «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» و تأکید خداوند بر کسب آمادگی و توانایی برای مقابله با دشمنان ذکر کرد.

وی آماده بودن «عِده و عُده» کشور در برابر دشمنان را ذات نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی دانست و گفت که ملت و رهبر معظم انقلاب بر این باور هستند که اگر می‌خواهیم امنیت داشته باشیم و نظام را حفظ کنیم باید در عرصه‌های گوناگون ازجمله در عرصه نظامی مقتدر باشیم.

امام جمعه بجنورد با اشاره به این فرموده رهبری که «غربی‌ها هر از چند گاه عربده‌هایی علیه نظام ما می‌کشند»، زمزمه‌های غرب مبنی بر محدود کردن توان موشکی ایران برای تضعیف نظام اسلامی را بی‌ارزش دانست و اظهار کرد که «ما کاری به حرف‌های دنیا نداریم».

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی: ساخت موشک به معنای حمله به کشوری نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: «موشک درست کردن به معنای زدن به کسی و حمله به کشوری نیست»؛ اما کسب آمادگی و توانمندی دفاعی حق مسلم و اولیه هر کشور است.

وی گفت که آزمایش اخیر موشکی ایران نه جنبه هجومی و سیاسی داشته و نه خلاف برجام است، سیاست ما از اول همین بوده و ایران چه پیش از مذاکرات هسته‌ای، چه در زمان مذاکرات و چه پس از دست‌یابی به توافق برجام همیشه موشک ساخته و آزمایش کرده است.

بر اساس گزارش رسا، وزیر دفاع ایران هم روز چهارشنبه تأکید کرد که «این آزمایش منافاتی با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد»؛ اما وزارت خارجه آمریکا از آزمایش اخیر موشکی ایران به‌شدت انتقاد کرده و مدعی شده که این آزمایش بیاعتنایی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است.

بند سوم از ضمیمه «ب» قطعنامه شماره ٢٢٣١ که در تأیید و تنفیذ توافق هسته‌ای برجام صادر شد، از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها طراحی شده باشد، اجتناب کند.

اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه در کنفرانس خبری با همتای فرانسوی‌اش در تهران گفت که هیچ یک از موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌ بنابراین به گفته او «این موضوع خارج از حوزه قطعنامه ۲۲۳۱ است».

امام جمعه بجنورد: از عربده‌های دشمنان باکی نداریم

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران موضوعی طبیعی و بر اساس برنامه همیشگی کشور بود تأکید کرد که «ما از حرف‌ها و عربده‌های دشمنان باکی نداریم».

وی تصویب بودجه دفاعی قابل توجه از سوی دولت و مجلس برای سال آینده را نشان‌دهنده باور مشترک ارکان نظام برای تقویت قوای نظامی کشور دانست و گفت که در برابر حرف‌های بی‌اساس دشمنان «عملیاتی کردن» این بودجه بهترین توصیه به مسؤولان کشور است.

انتشار خبر آزمایش اخیر موشکی ایران با واکنش کشورهای غربی و اسرائیل روبه‌رو شد که آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ برشمردند.

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند ایران با ادامه برنامه موشکی خود می‌تواند موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای تولید کند که مغایر مصوبه شورای امنیت بوده و امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد؛ در حالی که ایران همواره تأکید کرده برنامه موشکی او دفاعی بوده و نقض هیچ قطعنامه‌ای نیست./200/9314/ب1

خبرنگار: هادی رحیمی کوهستان

ارسال نظرات