۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۷۸۹۲۹
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه:

مساجد در شرایط بحرانی فعال‌تر می‌شود

حجت‌الاسلام نبوی گفت: امروز هم اگر شرایط خاصی پیش بیاید مردم حضور فعالی در مساجد خواهند داشت؛ وقتی یک زلزله یا سیلی پیش می‌آید، همین مساجد سعی می‌کنند خلأهایی که به وسیله آن وضعیت بحرانی در کشور ایجاد شده است را پوشش دهند.
نبویان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه با توجه به اهمیت مسجد در شکل‌گیری قیام‌های مردمی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در زمان پیامبر، کارکردهای مسجد بسیار گسترده بود؛ ملاقات‌های سیاسی پیامبر در مسجدالنبی بود، قضاوت در مسجد بود، تهییج و آماده‌سازی مردم در داخل مسجد بود، گاهی حتی حضرت رسول(ص) برای استراحت نیز در جایی از مسجد استراحت می‌کردند.

وی اظهار داشت: مسجد در دوران حضرت رسول(ص) ایشان کارکردهای در دارالحکومه داشته است. در زمان پیامبر اکرم(ص) جایی به جز مسجد، برای تشکیلات اداره حکومت وجود نداشت. مسجد همه کاره مسائل حکومتی بود، اما در زمان جنگ یا قبل از انقلاب، به دلیل اینکه انقلاب اسلامی ایران با تفکرات دینی گره خورده بود طبیعتاً پایگاه نشر تفکرات دینی هم مسجد بود، از این رو تشکّل‌هایی که عموماً در مساجد شکل می‌گرفتند با ارزش و رفتارهای دینی تربیت می‌شدند و پایگاه اصلی آنها مسجد بود.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بخش عمده سخنرانی‌ها در مسجد بود. در زمان جنگ یک نیاز فوریتی بود. طبیعتاً وقتی ادارات نظام در خدمت نیروهای حزب‌الله قرار گرفت، دیگر نیازی احساس نمی‌شد که در درون مسجد، کارهای حکومتی را انجام دهند و سپس به دلیل اینکه در زمان جنگ یک مسأله خاص و ویژه اتفاق افتاد و کارکردهای عادی ادارات نمی‌توانست پاسخ‌گوی آن نیازها باشد باز مسجد به میدان آمد و کارهای بسیار خوبی در آن انجام شد از جمله؛ تدارک برای جبهه، آماده‌سازی روحی نیروها برای حضور در جبهه‌ها جایگاه ویژه پیدا کرد و فوق‌العاده مؤثر بود. 

وی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم الان هم اگر شرایط خاصی پیش بیاید مردم به مسجد می‌روند و حضور فعال خواهند داشت. وقتی یک زلزله یا سیلی پیش می‌آید، همین مساجد هستند که نیروهای کمکی می‌فرستند و سعی می‌کنند خلأهایی که به وسیله آن وضعیت بحرانی در کشور ایجاد شده است را پوشش دهند. حجت‌الاسلام نبوی ادامه داد: در بعضی از قضایای اجتماعی هم مساجد ما حضور جدی دارند مانند تهیه جهیزیه برای جوانان بی‌بضاعت. بنابراین، به اعتقاد بنده، چون در حال حاضر یک وضعیت بحرانی نیست، مساجد کار ویژه و خاص ندارد، اگر خدای ناکرده وضعیت بحرانی درباره هر موضوعی پیش آید، همین جوانان باایمان در مسجد، فعال‌تر می‌شوند. 

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا امروزه مساجد، قابلیت پرورش فکری و دینی جوانان و نوجوانان را دارد، گفت: در حال حاضر، مساجد فعال و پررونق اثرگذار کم نداریم ولی تعداد آن‌ها به اندازه نیاز جامعه نیست. در بعضی از شهرها، ائمه جماعات ممکن است سنی از آنها گذشته باشد، باید در کنار این امام جماعت‌های مُسن، نیروهای جوان برای فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم تا آنها بتوانند با جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار کرده و آنها را جذب مسجد کنند. باید به طور ویژه به این مسأله پرداخته شود. باید برنامه‌های خاصی داشته باشیم تا مسجد را به شرایط مطلوبش بازگردانیم. 

وی اظهار داشت: یکی از مؤثرترین عنصر در مسجد، روحانی مسجد است. هر چه روحانی مسجد توان ارتباطی بیشتر، تحصیلات بالاتر، توانایی تبلیغ داشته باشد، موفق‌تر است. کارگردان مسجد، گاهی اوقات یکی از افراد هیأت امنای مسجد، فرد دلسوز، فعال، علاقه‌مند می‌تواند زمینه را برای حضور مؤثر جوانان یا امام جماعت برقرار کند یا عکس آن، یعنی خود آنها افرادی باشند که هیچ‌یک از فعالیت‌های فرهنگی اتفاق نیفتد./1325//102/خ

ارسال نظرات