۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۶۳۹
استاد حوزه علمیه:

همسران در زندگی مشترک با انصاف نسبت به یکدیگر رفتار کنند

حجت الاسلام عدالتیان گفت: انصاف به انسان کمک می کند که وظیفه اش را در هر شرایطی تشخیص دهد و حتی از گناه بازداشته شود.
حجت الاسلام عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) که در خیابان آخوند خراسانی مشهد مقدس برگزار شد، به تبیین شرایط قرارگیری در سنت امتحان الهی پرداخت و گفت: همانطور که یک معلم به شاگردانش درباره امتحانات دشوار تذکر می دهد، امام صادق(ع) نیز برخورداری شیعیان از سه ویژگی «مواسات»، «انصاف» و «یاد خدا» را عرصه امتحان الهی معرفی کرده اند.

استاد حوزه علمیه خراسان در بیان مفهوم مواسات در عمل، خاطرنشان کرد: مواسات را می توان «همیاری» تعریف کرد؛ یعنی انسان با توجه به امکانات موجودش با برادران خود همراهی داشته باشد. مواسات، آن حالتی است که انسان از آن چیزی در توان دارد برای کمک به برادران دینی اش مضایقه نکند.

وی یادآور شد: عواملی مانند «حرص» و «خودخواهی» مانعی برای کسب این خصلت هستند که البته این موانع در وجود همه انسان ها وجود دارد و باید با آن ها مقابله کرد چرا که وجود انسان مانند باغچه ای است که اگر اصلاح و مراقبت نشود، علف های هرز در آن رشد پیدا می کنند.

حجت الاسلام عدالتیان افزود: پیامبر اکرم(ص) همین مفید بودن و خیراخواهی برای دیگران را میزانی برای برنده شدن در مسابقه میان مؤمنان معرفی کرده و فرموده اند «خیر الناس أنفعهم للنّاس»؛ یعنی بهترین مردم کسی است که خیرش برای دیگران بیشتر باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(س)، ایشان را الگوی کاملی در این زمینه دانست و اظهار کرد: نام «کوثر» به معنای «خیر کثیر» است و صدیقه اطهر(س) کوثر نام داشتند چرا که برای پدر، مادر، همسر، فرزندان و جامعه خیرخواهی داشتند و هر خیری تا قیامت به انسان ها می رسد، به واسطه وجود ایشان است. آن خیری که جهان را پر از عدل و داد می کند نیز فرزند حضرت زهرا(س) است که پیامبر(ص) بابت آن به صدیقه اطهر(س) بشارت دادند.

حجت الاسلام عدالتیان «انصاف» را دومین امتحان الهی دشوار مؤمنان در بیان امام صادق(ع) برشمرد و گفت: انصاف از ویژگی های کمیاب است و به این معناست که هرچه برای خودت می پسندی، برای دیگران نیز بپسندی. امیرمؤمنان(ع) در نامه 31 نهج البلاغه خطاب به فرزندشان می فرمایند «خودت را میزان قرار بده و هرچه برای خودت می پسندی، برای دیگران نیز بپسند.»

وی با بیان این که «اگر انصاف بین انسان ها برقرار شود، دنیا گلستان خواهد شد»، خاطرنشان کرد: انصاف به انسان کمک می کند که وظیفه اش را در هر شرایطی تشخیص دهد و حتی از گناه بازداشته شود. جوانی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت «من گناه را دوست دارم و از چشم چرانی لذت می برم.» پیامبر(ص) از او سؤال کردند «آیا دوست داری دیگران نسبت به نوامیس تو بی حرمتی کنند؟ پس دیگران هم دوست ندارند تو چنین کاری انجام دهی.» در واقع حضرت انصاف را به او آموختند و دعا کردند حب گناه از دل او بیرون برود.

استاد حوزه علمیه خراسان به تأثیر عمیق رعایت «انصاف» در زندگی مشترک و در روابط همسران اشاره کرد و افزود: همسران در روابط خانوادگی باید نسبت به یکدیگر انصاف داشته باشند و برای نمونه همانطور که انسان می پسندد همسرش با او لجبازی نداشته باشد، خودش هم نباید لجبازی کند.

حجت الاسلام عدالتیان در تبیین سومین امتحان دشوار الهی در کلام امام صادق(ع)، گفت: «ذکر خداوند» سومین خصلتی است که به عنوان امتحان الهی معرفی شده است. ذکر خداوند سه مرحله دارد که «ذکر زبانی» و «ذکر قلبی» مقدمه مرحله سوم، یعنی «ذکر عملی» واقع شده اند. به این صورت که وقتی انسان با گناهی مواجه شد، با یاد خدا از آن گناه دوری کند و یا با یاد خدا نسبت به انجام کار خیری ترغیب شود.

وی با اشاره به جریان شهادت حضرت زهرا(س) یادآور شد: امت اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به همین امتحان آزموده شدند و بسیاری از آن ها در این امتحان موفق نشدند. با وجود رفتارها و تعابیر پیامبر(ص) در قبال حضرت زهرا(س)، امت هیچ عذری برای جسارت به ایشان نداشتند./202/820/ب1

ارسال نظرات