۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۴۸۷۵۴۲
آیت‌الله جاودان:

صله رحمی ارزشمند است که خطر آلوده‌ شدن به گناه انسان را تهدید نکند

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه روزی که انسان گناه نکند، عید است، گفت: صله رحمی ارزشمند است که خطر آلوده‌ شدن به گناه انسان را تهدید نکند.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان، استاد اخلاق شامگاه چهارشنبه در آخرین جلسه درس اخلاق سال 95 که در حسینیه مرحوم آیت‌الله شیخ زاهد برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «کسانی که به آخرت ایمان ندارند افرادی هستند که راه را گم کرده‌اند».

گم کردن راه به دلیل از دست دادن اصول است

وی در تبیین اینکه گم کردن راه و تقصیر در راه دو امر متفاوت از یکدیگر هستند، بیان داشت: انسان‌ اگر در مسیر الهی قصوری داشته باشد، این تقصیر قابل بخشش خواهد بود و اما گم کردن راه قابل بخشش نیست برای مثال خداوند هرگز از انسان‌های منافق که گم کردگان راه هستند نخواهد گذشت چرا که راه گم کردن ناشی از، ازدست دادن اصول است.

آیت‌الله جاودان با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز، ابراز کرد: ایرانیان از دیرباز نوروز را به عنوان عید گرامی داشته و در آن ایام به صله رحم می‌پردازند.

استاد اخلاق در ادامه با بیان اینکه صله رحم فقط دید و بازدید نیست، گفت: گاهی ممکن است در دید و بازدید‌ها ده‌ها گناه صورت بپذیرد، صله رحمی ارزشمند است که خطری برای انسان نداشته باشد؛ روایت است که انسان هر روزی که گناه نکند همان روز برای او عید و روز شادمانی است.

وی اضافه کرد: انسان اگر تمام عمر به طور جدی از گناه اجتناب کند، این شادمانی را در همین دنیا خواهد دید، انسان باید توجه داشته باشد که گناه ناظر به اخلاق است برای مثال اگر انسان درمورد کسی فکر و اندیشه بد داشته باشد به طور قطع این تفکر از سوی شیطان و همراهی ابلیس خواهد بود.

در عالم هستی هیچ شی‌ء شومی وجود ندارد

آیت‌الله جاودان با اشاره به اینکه در عالم هستی شیء شوم وجود ندارد، عنوان کرد: روزی که انسان گناه نمی‌کند آن روز برای او مبارک است و از برکات به شمار می‌رود هر چه شومی و نحسی است از گناه سرچشمه می‌گیرد چرا که در عالم هستی هیچ امر شوم و نحسی وجود ندارد.

استاد اخلاق درباره اینکه شومی اخلاق ناپسند بسیار عمیق است، گفت: انسان کینه توز و یا کسانی که گم کردگان راه به شمار می‌روند دارای درجه بالایی از شومی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان با مراقبت و مواظبت می‌تواند با اخلاق ناپسند مبارزه کرده و با تقویت صفات پسندیده صفات زشت را از خود دور کند، در این هنگام است که وجود او سراسر مبارک می‌شود./813/201/ب2

ارسال نظرات