۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۴۸۹۶۱۳
رییس انجمن شعر طلاب تبیین کرد؛

ظرفیت شعر آیینی در ترویج سبک زندگی دینی

حجت‌الاسلام مبارز با اشاره به ظرفیت شعر آیینی در ترویج سبک زندگی اهل‌بیت(ع) گفت: مشخص نبودن حدود و ثغور غلو و تلقی غلط از وحدت از مهم‌ترین آسیب‌های شعر آیینی است.
سید حسن مبارز شعر آیینی

حجت‌الاسلام سید حسن مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره تأثیر انقلاب اسلامی در ترویج شعر آیینی اظهار داشت: با انقلاب جریان شعرای متعهد انقلابی مانند سید حسن حسینی، سلمان هراتی، صفار زاده و دیگرانی مانند مرحوم احمد عزیزی که هم شاعر انقلابی و هم شاعر آیینی بود فراوان بودند.

رییس انجمن شعر طلاب با بیان این که مرحوم احمد عزیزی شعر آیینی مدرن‌تری را نسبت به شعرای آیینی قبل از خود ارائه کرد، ابراز داشت: حوادث انقلاب اسلامی شعر آیینی را با خود به سمت جلو حرکت داد و ظلم ستیزی در شعر آیینی وارد شد.

وی رابطه شعر آیینی و انقلاب اسلامی را یک رابطه دو سویه دانست و افزود: نه تنها شعر آیینی تحت تأثیر انقلاب اسلامی بود؛ بلکه انقلاب هم از شعر آیینی بهره‌های زیادی برد و روح حماسی در شعرهای آیینی تأثیر زیادی بر انقلاب داشت و امام خمینی(ره) هم بر تأثیر عاشورا و حماسه‌های عاشورایی بر انقلاب تأکید داشتند.

حجت‌الاسلام مبارز با بیان این که حرکت هر مظلومی علیه ظالم در هر جای دنیا در راستای انقلاب اسلامی است، افزود: با این تعریف جریان شهدای فاطمیون هم در همین قالب است و شهدای یمن هم در همین قالب است و این موارد هم وارد شعر آیینی می‌شود و در مجالس اهل‌بیت(ع) هم خوانده می‌شود.

وی با بیان این که شعر آیینی تأثیر فراوانی در ترویج سبک زندگی اسلامی بعد از انقلاب داشته است، خاطرنشان کرد: اشعاری که به سبک زندگی اهل‌بیت(ع) پرداخته‌اند در واقع الگویی برای زندگی اسلامی را به جامعه معرفی می‌کنند و از این دست اشعار بعد از انقلاب فراوان سروده شده است و زندگی ساده و بدون تجملات را ترویج می‌کنند؛ مانند این بیت از ناصر فیض که «آنچه شرحش همیشه دشوار است/ زندگانی ساده زهراست»

سبک زندگی باید در قالب شعر آیینی به مردم تعلیم شود

رییس انجمن شعر طلاب با بیان این که شعر اخلاقی وظیفه ترویج سبک زندگی اسلامی را بر عهده دارد، ابراز داشت: شعر اخلاقی در حوزه‌های مختلف سبک زندگی مانند مذمت غرور و تکبر، ساده زیستی و قدر فرصت‌ها را دانستن ورود می‌کند و ظرفیت بسیار گسترده‌ای در سبک زندگی دارد و مردمی که به اهل‌بیت(ع) عشق می‌ورزند اگر سبک زندگی را از زبان و یا در سیره اهل‌بیت(ع) در قالب شعر آیینی به آنها بگوییم بیشتر خواهند پذیرفت و تأثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به کاستی‌های شعر آیینی بعد از انقلاب اظهار داشت: باید در گام اول حدود و ثغور آسیب‌های شعر آیینی از قبیل غلو مشخص شود و برخی حقایقی که آشکار است را با عنوان غلو منع می‌کنند و این یک آسیب جدی است زیرا برخی شعرا را از گفتن فضائل اهل‌بیت(ع) منع می‌کنند و صفاتی مانند علم غیب و معجزاتی که اهل‌بیت(ع) داشته‌اند را در زمره غلو می‌دانند که خود یک آسیب است.

تلقی غلط از وحدت آسیب جدی شعر آیینی است

حجت‌الاسلام مبارز آسیب دیگر شعر آیینی را تلقی غلط از وحدت عنوان کرد و گفت: شهید مطهری در تعبیری جالب  در رابطه با وحدت فرمودند که «ما وحدتی که یک شیعه و یا یک سنی بخواهد از مستحبی بگذرد را نمی‌خواهیم»؛ وحدت به این معنی است که در عین داشتن اختلاف بتوانیم به خوبی با هم زندگی کنیم و علمای ما با هم مناظرات علمی داشته باشند.

وی با بیان این که هیچ‌کدام از پیروان راستین تشیع مخالف وحدت نیستند، افزود: مشکلی که امروز وجود دارد این است که با تلقی غلط از وحدت در دام افراط و تفریط می‌افتیم و الان یک جریان پلورالیستی در فضای برخی از روشنفکران دینی جامعه به وجود آمده است که می‌گویند فرقی بین شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی نیست و مغالطه می‌کنند.

رییس انجمن شعر طلاب اظهار داشت: برخی از شعرا با اندیشه پلورالیستی خود می‌گویند امام علی(ع) با خلفا هیچ فرقی نداشت در حالی که هم در روایات نبوی و هم در قرآن بر مراتب ایمان تأکید شده است و اهل‌بیت(ع) از بالاترین مرتبه ایمان برخوردار بودند و فضیلت محوری یکی از شاخصه‌های اصلی اسلام است./843/ت302/س

ارسال نظرات