۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۴۸۹۹۹۷
رییس شورای سیاست گذاری جشنواره هنرهای تجسمی:

حوزه جز با ابزار هنر و رسانه، نمی تواند بُعد انقلابی اش را تقویت کند

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره هنرهای تجسمی اظهار داشت: حوزه جز با ابزار هنر و رسانه، نمی تواند بُعد انقلابیش را تقویت کند.
محمد حسنی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، محمد حسنی با اشاره به ضرورت ورود طلاب به فعالیت های هنری اظهار کرد: هنر روشی و ابزاری برای تعمیق و گسترش عقاید و آرایه ها و آموزه های دینی می باشد که چه بسا در بسیاری از موارد مهم تر، گسترده تر و تاثیر گذارتر از ابزارهای معمولی هم هست.
 
وی درادامه گفت: ممکن است بین بعضی از فعالیت های هنری و ذی و مشی زندگی طلبگی و درس خواندن  منافاتی رو بشه پیدا کرد، ولی ضمن این پیچیدگی باید برآن غالب آمد.
 
رییس
مرکز فرهنگی هنری دفتر تبیلغات در مورد هماهنگی محتوا و فرم و اهمیت آنها در فعالیت های هنری طلاب گفت: باید از چند بعد به آن نگاه کرد، اولا این انفکاک بین فرم و محتوا خودش گاهی رهزن است. چون فرم هم خودش جزیی از محتواست یا اثر محتوایی دارد. گاهی محتوا قالب رو هم متاثر میکند. که این بسته بر سعه روحی  و توان هنرمند می‌باشد. ولی در مورد طلاب با فرض تحفظ و امانت داری و ثبات قدم در حوزه انگیزش های اعتقادی و دینی توسعه توان تکنیکی و فرمی باید اتفاق بیافتد.
 
وی اضافه کرد: مسئله اینست که طلبه اول با دغدغه محتوایی وارد و بعد به مرور زمان گرفتار فرم قرار میگیرد. هنرمند هرچه در فرم غرق شود، فاصلش از محتوا بیشتر می‌گردد. البته همیشه این اتفاق نمی افتد، که بهترین هنرمندان کسانی  هستند که هر دو را به موازات هم رشد دهند، آنها به موازت فرم به شدت دنبال محتوا هستند ما باید اینجا هم توسعه تکنیکی محتوایی داشته باشیم هم توسعه ارتباط و استفاده از آنها.
 
وی در مورد چگونگی ورود طلبه هنرمند  به بحث حوزه انقلابی گفت: یکی از مهمترین بازوها و ستون های اصلی یک حوزه انقلابی، تسلط بر شناخت، فهم ، استفاده و ورود لازم، به مقدار و به مصلحت در حوزه هنر و رسانه می‌باشد.
 
حسنی گفت: در انقلابی بودن وجه به روز بودن و زمانه شناس بودن به شدت برجسته است، اگر کسی زمانه شناس باشد، میداند که جهان، جهانِ بازنمایی هنری و رسانه ای است.  ابزار امروز ابزار هنر و رسانه است، شاید صریح تر از سخنان حضرت آیت الله جواد آملی نداشته باشیم، «اگر پیامبری قرار بود در این زمانه ظهور کند با ابزار سینما و دوربین ظهور میکرد.»

وی ابراز کرد: انقلابی بودن در هویت خودش، نسبت با یک هویت دیگر معنا میشود که آن هویت ضدانقلابی است.
ایشان همچنین افزود: هویت ضدانقلابی، هویت غربی، هویت سکولار، هویت دشمن به شدت مشحون، اشراب شده و آمیخته است با هنر و رسانه. آنها با ابزار هنر، سینما، و در واقع رسانه وارد می‌شوند، حالا شما می‌خواهید با آنها رقابت کنید، اگر با این ابزار کاری نداشته باشید شکست می‌خورید، و این چه انقلابی بودنی است که شکستش از همان ابتدا مشخص می‌باشد، پس انقلابی بودن حتما لازمش تجهیز است ؛ "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوه"؛ یعنی  خودتان را در مقابل دشمن تجهیز بکنید تا آنجایی که میتوانید.
 
وی افزود:از روزهای آغازین دومین جشنواره هنرهای تجسمی طلاب کارگاهها و ورکشاپ های متعددی برگزار شد که در این فرصت کوتاه بحمد لله طلاب هنرمند از اساتید بهره بردند که این اتفاق بسیار میمون و پر برکتی است .در طی برگزاری مقدمات جشنواره اطلاع رسانی در سطح  حوزه ها و مراکز علمیه سراسر کشور به نحو احسن صورت پذیرفت که این امر د رنوع خود کم نظیر است . استانهایی که شرکت کننده داشتند به ترتیب کثرت شرکت کننده ها :قم تهران اصفهان مشهد البرز ایلام مرکزی (اراک )یزد و... . همچنین تعداد شرکت کنندگان هنرمند طلبه 300 نفراست  که قریب به 2000اثر به دبیرخانه تحویل داده شده است که رشد دوبرابری را شاهد هستیم .بعد از داوری 25 نفر از هنرمندان در 8 رشته حایز رتبه شدند که از این دوستان در مراسم اختتامیه تقدیر خواهد شد .گروه دیگری از هنرمندان که آثار آنها منتخب نمایشگاهی شده بود نیزدر نمایشگاه  به نمایش گذاشته خواهد شد .
 رییس
مرکز فرهنگی هنری دفتر تبیلغات در نکته پایانی خود خطاب به طلاب هنرمند حوزه تجسمی گفت: امیدوارم طلاب و فضلای اهل هنر در حوزه تجسمی این فرصت رو  مغتنم بشمارند و این جشنواره را برای خودشان بدانند. متاسفانه در شرایط اقتصادی خوبی نیستیم، مجبوریم که با شیوه های اقتصاد مقاومتی برخورد بکنیم.
وی ادامه داد: خیلی افق ما بلند است  که حتما از شما حمایت شود، تا کار تولید کنید، رشد پیدا کنید، آموزش های بالاتر رو ببینید. ولی منابع یک مقدار محدود است و ما نمی خواهیم این فرصت را از دست بدهیم. به نظرم دوستان حوزوی از این فرصت استفاده کنند تا یک گردهمایی خیلی خوبی برگزار شود./872/د102/ج

ارسال نظرات