۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۴۹۰۷۱۱
آیت‌الله ری شهری:

رفتار انسان‌ها معیار تشخیص حق نیست

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه رفتار انسان‌ها معیار حق بودن نیست، گفت: معیار شناسایی حق عقل بوده چرا که حق را تنها با حق می‌توان ارزیابی کرد.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: در صورتی انسان می تواند سخن حق بگوید که حق را بشناسد.

وی با اشاره به معیار شناخت حق، بیان داشت: در جلسه گذشته گفته شد که مهمترین و اصلی‌ترین معیار شناخت حق عقل است در روایت حضرات معصومین(ع) چنین نقل شده که برترین عقل، عقلی است که حق را با حق بسنجد.

آیت‌الله محمدی ری شهری اضافه کرد: انسان اگر عقل سالمی داشته باشد حق را با نفس حق مورد ارزیابی قرار می‌دهد، انسان در گفتن سخن حق باید شناخت کافی از حق و باطل داشته باشد تا بتواند حق بگوید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معیار قضاوت حق است، گفت: رفتار انسان زیر مجموعه حق است گاهی انسان می‌خواهد رفتارها را با حق بسنجد که این نوع سنجش از پایین به بالا است ولی گاهی انسان نخست حق را می‌شناسد و بعد رفتارها را با آن ارزیابی می‌کند و این نوع سنجش از بالا به پایین و صحیح محسوب می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد: انسان زمانی که حق را شناخت و عقل را حاکم قرار داد در این صورت رفتارهای حق را از رفتارهای باطل تشخیص می‌دهد بنابراین انسان نباید معیار حق را رفتار مردم قرار دهد بلکه معیار شناخت حق عقل بوده زیرا حق را تنها می‌توان با حق ‌سنجید./202/813/ب1

ارسال نظرات