۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۹۳۲۰۰

۲۵ سال تلاش مستمر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه مدیریت اطلاعات

کریمی از ۲۵ سال تلاش مستمر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه مدیریت اطلاعات خبر داد و گفت: در این مدت، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت ‏های متعددی را در عرصه مدیریت اطلاعات و فناوری ‏اطلاعات و ارتباطات (ICT) سامان داده است.
پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی با حضور جمعی از پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

کریمی کارشناس پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای این همایش ضمن معرفی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی اظهار داشت: این پژوهشکده که تا سال گذشته با عنوان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی شناخته می شد حاصل تجربه بیش از بیست و پنج سال تلاش مستمر دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه‏ اطلاع‌رسانی دینی است.

وی افزود: در این مدت، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت‏های متعددی را در عرصه مدیریت اطلاعات و فناوری ‏اطلاعات و ارتباطات (ICT) سامان داد که تأسیس پایگاه‏های بلاغ و شارح، تولید نرم‌افزارهای مختلف، تدوین اصطلاح‌نامه‏های علوم اسلامی، فرهنگ‏های مستند علوم اسلامی، طراحی کتابخانه دیجیتالی اسلامی از آن جمله است.

کریمی افزود: اصطلاح نامه علوم اسلامی برای اولین بار به همت فضلای توانمند حوزه علمیه قم و زیر نظر استادان برجسته‏ حوزه و دانشگاه در واحد اصطلاح‏نامه، مورد پژوهش قرار گرفت و تأیید سازمان یونسکو را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تا کنون بیش از ۲۴ مؤسسه بزرگ کشوری را در قالب تفاهم‌نامه‌هایی به سمت استفاده از این دستاورد‌ها سوق داده است به اهداف این پژوهشکده اشاره کرد و یادآور شد:  این مرکز علمی به دنبال تدوین اصطلاح ‏نامه ‏ها و فرهنگ‏های مستند علوم اسلامی، به عنوان چارچوب و پایه اساسی اطلاع‌رسانی نوین دینی و همچنین بازشناسی منابع و مدارک اسلامی و حوزه‏های وابسته و معرفی‏ آنها در قالب‏های علمی و استاندارد بوده است.

کارشناس پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سامان‌دهی و طبقه‏ بندی اطلاعات دینی و تولید محتوای قابل عرضه در عرصه فناوری اطلاعات‏ و ارتباطات را از دیگر اهداف این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: اصطلاح‌نامه فلسفه اسلامی، اصطلاح‌نامه علوم قرآنی، اصطلاح‌نامه اصول فقه، اصطلاح‌نامه منطق، اصطلاح‌نامه کلام اسلامی و دانشنامه اینترنتی ویکی علوم اسلامی از جمله آثار منتشر شده این پژوهشکده است.

وی اصطلاح‌نامه علوم قرآنی، فرهنگ‌نامه علوم قرآنی، اصطلاح‌نامه راویان حدیث و اصطلاح‌نامه فقه را از جمله آثار نشر پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دانست و خاطرنشان کرد:  در دهه‌های اخیر تدوین عناصری از قبیل دائره المعارف‌ها، موسوعه‌ها، اصطلاح نامه‌ها، فرهنگ نامه‌ها و عناوین مشابه دیگر آهنگ رو به رشدی یافته است. این رونق دیرهنگام حکایت از رویکرد امیدوارکننده جامعه علمی به منابع مرجع دارد.

کریمی ادامه داد: کار فرهنگنامه شبیه به دانشنامه و دایرة المعارف است، با این تفاوت که در دانشنامه، مقالات طولانی است و اصطلاحات را خرد نمی کنند، در حالی که در فرهنگ نامه مقالات کوتاه برای مداخل خرد و کلان تالیف می شود و ذیل هر مدخلی مطالب به صورت مستقل عنوان می شود./۱۳۳۰/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات