۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۹۴۲۶۸
کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی:

فعالیت‌های دینی در تاجیکستان محدود شده است

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی در گزارش سالانه خود از تشدید فشار دولت تاجیکستان بر فعالیت‌های دینی در این کشور خبر داده است.
عبادت، مذهب، مذاهب، دین، ادیان

به گزارش خبرگزاری رسا، کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا «USCIRF» در گزارش تازه خود تاجیکستان را در فهرست کشورهای محدود کننده آزادی‌های مذهبی وارد کرده است.

این سازمان در گزارش خود آورده است که در تاجیکستان فشار بالای فعالیت‌های دینی تشدید و برخی افراد به علت اعتقاد و باورهای دین زندانی می شوند.

در این گزارش همچنین از تعطیلی مساجد در تاجیکستان و منع رفتن شهروندان زیر 18 سال به مسجد برای عبادت انتقاد شده است.

مولفان این گزارش افزودند: بر اساس قوانین تاجیکستان از سال 2009 برای فعالیت گروه‌های دینی محدودیت‌های بزرگی ایجاد شده است و تبلیغ دینی جرم محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: همچنین در این مدت، تعداد مساجد در تاجیکستان محدود و دولت این کشور در تعیین امام خطیبان دخالت می‌کند. برای ایجاد سازمان‌های دینی اجازه نامه مخصوص لازم است و انتشار تالیفات دینی تحت نظارت دولت این کشور قرار دارد.

همچنین کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی توصیه کرده است که دولت آمریکا باید به دولت تاجیکستان فشار لازم را وارد تا قانون سال 2009 و دیگر قوانین مربوط به تعهدات بین‌المللی در مورد آزادی‌های اعتقادی را مطابق با عرف جامعه جهانی تنظیم و اجرا نماید.

این کمیسیون همچنین از دولت تاجیکستان خواسته است اجازه ورود گزارشگران سازمان ملل در مورد آزادی دینی به این کشور را صادر و برای سفارت آمریکا شرایطی فراهم کند تا پرونده‌های افراد متهم به فعالیتهای دینی غیرقانونی فراهم گردد.

این کمیسیون در فهرست خود علاوه بر تاجیکستان برخی دیگر از کشورها شامل چین، کره شمالی،عربستان سعودی، سودان، ازبکستان و ترکمنستان را نیز قرار داده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات