۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۴۹۶۱۸۸
آیت الله مصباح یزدی:

برخی فراموش کرده اند که در یک دولت اسلامی مسؤولیت دارند

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: برخی که در انجام مسؤولیتها اهمال می کنند، متوجه تفاوت دولت اسلامی با غیرآن نیستند؛ احساس می کنند فقط باید معیشت مردم را تأمین کنند و کاری به آخرت مردم نداشته باشند در حالی که حتی معشیت هم در شعاع حفظ عزت و اقتدار اسلامی قابل تأمین است نه با التماس و استدعا.
مراسم بزرگداشت روز معلم با سخنراني آیت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عصر شنبه در همایش «ولایت فقیه؛ راهبرد تشیع در مدل حکومتی اسلام» در تالار نور مشهد با تأکید بر پرهیز از غفلت و تنبلی و لزوم تلاش برای پاسخ منطقی به شبهات، گفت: مسأله ولایت فقیه هنوز آنگونه که باید تبیین نشده و ابهاماتی دارد که باید برای جامعه روشن شود.

وی تصریح کرد: بسیاری مشکلات اجتماعی حتی میان متدینان به ضعف مبانی فکری برمی گردد؛ به عنوان مثال اینکه برخی آن هم در حالی که لباس روحانیت برتن  دارند در انجام مسؤولیت یا مدیریت خود اهمال می کنند بعید است که دشمن اسلام باشد بلکه دلیلش این است که  وظایف دولت اسلامی برایشان خوب جانیفتاده و نوعی تفکیک میان دین و سیاست در ذهنشان وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد:  بر همین اساس تفاوت دولت اسلامی با غیرآن را نمی دانند و احساس می کنند فقط باید معیشت مردم را تأمین کنند و اقتصاد را سامان دهند و کاری به آخرت مردم نداشته باشند در حالی که اقتصاد و سیاست هم در شعاع حفظ عزت و شرف و اقتدار اسلامی قابل تأمین است نه با التماس و استدعا.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی معتقدند سیاست، صرفا تدبیر امور جمع است و ربطی به دین ندارد بنابراین دین را علما و سیاست را حکومت باید عهده دار باشد از این رو به اینکه هر حزبی با هر انگیزه ای یا هر فرقه ای با هر عقیده ای نتواند فعالیت کند، اعتراض دارند.

برخی معتقدند باید از انقلاب توبه کنیم

وی افزود: عده ای می گویند این بار سرکار بیاییم به حرف هیچ کس گوش نمی کنیم و فقط حقوق شهروندی را دنبال می کنیم و از این مهم غافل هستند که ما برای اینکه دنیا ما را بپذیرد انقلاب نکرده ایم که اگر در مساله ای ما را نپذیرفت، انقلابمان را کنار بگذاریم.

آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: آخر منطق این گروه این است که شما باید از انقلابتان توبه کنید؛ امام بلد نبود با امریکا مذاکره کند، ما این کار را کردیم و مشکلات کشور حل شده است در حالی که اگر انقلاب صرفا برای معیشت مردم بود که نیازی به این همه خون و هزینه نبود، با مذاکره با شاه این هدف حاصل می شد.

حکومت اسلامی باید زمینه رشد بندگی انسانها را فراهم کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین ضرورت حکومت و محل اختلاف مکاتب مختلف در این زمینه پرداخت و گفت: اغلب صاحب نظران و مکاتب مختلف در کلیات ضرورت حکومت و اینکه جامعه انسانی به لحاظ فطری، تجربی و عقلانی نیازمند وجود حکومت و قانون است، اتفاق نظر دارند اما در اینکه حکومت از سوی چه کسی و قانون بر چه اساسی وضع شود، اختلافها بسیار است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآور شد: برخی معتقدند قانون و حکومت صرفا برای تأمین امنیت یا رشد عقلانی باید باشد و مردم آن را وضع کنند. در مقابل برخی معتقدند دانشمندان و نخبگان باید قانون وضع کنند نه عموم مردم در این میان پیامبران واولیای الهی نیز معتقدند واضع قانون زندگی بشریت، خداوند به عنوان خالق و آگاه ترین فرد به جهان هستی است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: از دیدگاه دین مبین اسلام، عالی ترین میزان رشد انسان رسیدن به قرب الهی است و حکومت باید زمینه رشد بندگی انسانها برای خدا را فراهم کند بنابراین حکومت از آن خدا و به اذن او از آن پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع) و اولوالامر است.  

وی تأکید کرد: اکنون که به لطف خدا از نعمت وجود ولی و ولایت فقیه برخوردار هستیم همت کنیم و این نعمت را قدر بدانیم تا به تاوان  کفران نعمت مبتلا نشویم چرا که خدا ضمانت نکرده است هیچ نعمتی را برای یک گروه تا ابد ثابت نگه دارد./930/۲۰۱/ص

ارسال نظرات