۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۰۱۸۸۱
عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با رسا:

توافق عسقلان نتیجه مقاومت و ایستادگی اسیران فلسطینی است/ انتقال سفارت آمریکا به قدس بازی رسانه‌ای ترامپ

عالم اهل سنت لبنان تاکید کرد که پایداری اسیران شجاع و فرزندان دلاور، غیّور و مجاهد فلسطینی و ایستادگی و اصرار آنها بر مواضع و مطالبات به حق خود سبب شد تا این دستاورد عظیم به ثمر برسد.
شیخ محمد شرف الدین عضو تجمع علمای مسلمان لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمد شرف‌ الدین عضو تجمع علمای مسلمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به مذاکره میان اسرای فلسطینی و رژیم صهیونیستی مبنی بر پایان اعتصاب غذا و دستاوردهای این توافق گفت: دستاوردهایی که از طریق توافقنامه عسقلان میان اسرا و رژیم صهیونیستی به دست آمد بسیار بزرگ و مهم است. کمیته رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینی برخی از مهمترین دستاوردهای این توافق را بیان کرده است.

شیخ شرف الدین افزود: تماس اسیران با خانواده‌هایشان و نیز اجازه ملاقات میان اسیران و خانواده‌ها یکی از این دستاوردهای بزرگ است هرچند که گفت‌و‌گوها پیرامون این مسائل همچنان ادامه دارد. از دیگر دستاوردهای این توافق آن است که برخی از خانواده‌های زندانیان که تحت نظر بودند از محاصره خارج خواهند شد. از سوی دیگر توافق شده تا 140 کودک فلسطینی پس از مدت‌ها با پدرانشان دیدار کنند. تعامل عزت مندانه و حفظ کرامت زنان اسیر و اجازه برای ملاقات همسران و فرزندان با اسیران از دیگر مفاد این توافق است.

محبوبیت برغوثی زنگ خطری برای محمود عباس است
وی با تشریح مسائلی که منجر به شکل گیری این توافق شد، خاطر نشان کرد: پایداری اسیران شجاع و فرزندان دلاور، غیّور و مجاهد فلسطینی و ایستادگی و اصرار آنها بر مواضع و مطالبات به حق خود سبب شد تا این دستاورد عظیم به ثمر برسد. اگر پیگیری حامیان مقاومت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها که فشار مضاعفی بر مسؤولان اسرائیلی وارد کردند، نبود این موفقیت و پیروزی به دست نمی‌آمد. حمایت رسانه‌ای کشورهای اسلامی و خصوصا ایران و رسانه‌های مقاومت و شرافت‌مردان و فعالان حقوق بشر در کشورهای عربی و اروپایی سهم بسزایی را در پیروزی اسیران فلسطینی علیه رژیم ظالم صهیونیستی را از خود به جای گذاشت است.

عالم اهل سنت لبنان ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم که برادران ما در ایران نقش مثبتی را در این توافق ایفا کردند و از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم که حمایت مادی و معنوی خود از مردم مظلوم فلسطین بیشتر و بیشتر کند هرچند که این مساله عجیب نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دلاورمردان و رزمندگان محور مقاومت در کشورهای اسلامی بوده و از آنها حمایت کرده است.

شیخ شرف الدین پیرامون اقدامات محمود عباس رییس تشکیلات خودگران فلسطین برای پایان دادن به اعتصاب غذا تصریح کرد: متاسفانه مساله اعتصاب غذا آنچنان که در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت، مسؤولان و رسانه‌های فلسطینی را به خود مشغول نساخت و این نشان می‌دهد که مساله اسیران فلسطینی برای بسیاری از مسؤولان و ملت‌های مسلمان منطقه حائز اهمیت بوده است. اما در سطح مسؤولان رسمی فلسطینی شاهد اقدامات جدی برای دخالت در این مساله و حل مشکل به شکل جدی مشاهده نکردیم که این امر بسیار تعجّب برانگیز است. کسی که بعد از محمود عباس بخواهد رییس تشکیلات خودگران فلسطین شود بایستی با قاطعیت از مطالبات فلسطینی‌ها حمایت کند. مروان برغوثی که دارای مقبولیت مردمی بسیار است برای ابومازن یک خطر جدی تلقی می‌شود بنابر این شما می‌بینید که محمود عباس به گونه‌ای رفتار می‌کند که نشان از عدم تمایل وی برای تکریم و تعظیم برغوثی است.

مقاومت و ایستادگی در برابر باطل، رمز پیروزی اسیران فلسطینی است
وی با اشاره به مساله پایبندی یا عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به این توافق اظهار داشت: یقینا نمی‌توان به رژیم اشغالگر قدس اطمینان داشت اما سوال مهم این است که بدانیم آیا برای اسیران فلسطینی گزینه دیگری برای تحقق و دستیابی به مطالبات قانونی خود غیر از توافق در شرایط فعلی وجود دارد یا خیر؟ به نظر بنده هیچ گزینه دیگری در برابر آنها جز پذیرش واقعیتی که در آن به سر می‌برند نیست. آنها با یک دستگاه ظالم، ستمگر و دروغگو طرف هستند.

وی افزود: اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی بارها و بارها تلاش کرد تا اراده اسیران را درهم بشکند اما اصرار و ایستادگی اسیران فلسطینی اداره زندان را وادار به پذیرش اموری کرد که تا قبل از آن حتی حاضر به صحبت پیرامون آن نبودند. بنابراین با توجه به شرایط فعلی اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش مطالبه‌های به حق زندانیان شد.

عضو تجمع علمای مسلمان لبنان با تشریح موضع‌گیری رژیم صهیونیستی در آینده پیرامون تکرار چنین اقداماتی گفت: اسرائیلی‌ها در گذشته می‌گفتند که هیچگاه تسلیم مطالبه‌های فسلطینی‌ها نخواهند شد اما در حقیقت آنها مجبور به پذیرش واقعیت‌ها شدند زیرا این شرایط‌ پیش رو است که همه چیز را مشخص می‌کند. واقعیت امر آن است که شرایط کنونی سبب شد تا اسرائیلی‌ها حاضر به پذیرش خواسته‌های مشروع اسیران شوند. باز هم تکرار می‌کنم که ایستادگی و پافشاری بر روی مبانی و کلام حق و ایستادگی در مقابل باطل آینده را رقم می‌زند. این دستاوردها همگی مرهون استفاده از تجربه‌های گذشته بود. مقاومت و ایستادگی سبب می‌شود تا اسیر فلسطینی با یاری پروردگار پیروز شود همانگونه که در کربلا، خون پاک و مطهر امام شهید و سبط رسول الله و سید جوانان اهل بهشت حسین‌بن‌علی (ع) بر شمشیر یزید لعین پیروز شد.

عالم اهل سنت لبنان با تشریح مساله امکان آزادی زندانیان فلسطینی پس از توافق عسقلان خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده هرچند که این توافق دستاورد بسیار خوبی بود و یک گام مثبت در مسیر تحقق مطالبات زندانیان بود اما امکان آزادی اسیران وجود ندارد. باید حرکت‌های آزادی خواهانه داخلی با حمایت‌های خارجی همراه شود. اسیران فلسطینی باید حمایت ملت‌ها و کشورهای اسلامی را در کنار خود احساس کنند. آنها زمانی می‌توانند به اهداف خود دست یابند که حمایت‌های خارجی افزایش یابد. متاسفانه غیبت شدید مسؤولان فلسطینی در عرصه حمایت از اسیران به شدت احساس می‌شود.

ترامپ دشمن ملت‌های مسلمان است
شیخ شرف الدین به مساله اهمیت سفر ترامپ به سرزمین‌های اشغالی و تاثیر آن بر آینده فسلطین اشاره و تاکید کرد: ترامپ فردی مضحک، بازیچه و از نظر روانی فردی دیوانه است. مردم آمریکا ترامپ را بهتر از همه می‌شناسند که او را بیمار روانی قلمداد می‌کنند. آینده فلسطین را در وهله اول ملت فلسطین و بعد از آن ملت‌های منطقه خصوصا ایران و کشورهای عربی رقم می‌زنند. ترامپ دوست حکومت‌های عربی و دشمن ملت‌های مسلمان و بلکه اکثر ملت‌های جهان است. طبیعتا مسائل مهمی مانند آزادی اراضی اشغالی و یا آزادی زندانیان و خروج اسرائیلی‌ها از فلسطین از جمله مسائلی است که احدی حق عقب نشینی از آن را ندارد. در اینجا نقش ملت‌های منطقه در حمایت از مردم فلسطین خود را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: به نظر بنده سفر ترامپ به آن میزان که برخی معتقدند دارای اهمیت نیست. ترامپ هرچند که نماینده رسمی مردم آمریک است اما به یک بادکنک بادشده شبیه است و نه بیشتر بنابراین توانایی تغییر معادلات منطقه را نخواهد داشت. موید این سخن هم این است که ترامپ در نقل سفارت آمریکا به قدس صادق نیست. سخن ترامپ تصمیم به حساب نمی‌آید بلکه تنها یک وعده انتخاباتی است. تاریخ به ما می‌گوید که تمامی روسای جمهور آمریکا با نقل سفارت آمریکا به قدس موافقت کردند اما هیچگدام این تصمیم را عملی نکردند و بنده معتقدم که ترامپ نیز همین مسیر را طی خواهد کرد و نهایتا این سخن در حد یک بازی رسانه‌ای باقی خواهد ماند./981/ب۹۲۰/ک 

ارسال نظرات