۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۰۳۳۷۷
امام جمعه موقت كاشان:

نا اميدي و بن بست در اسلام وجود ندارد

امام جمعه موقت كاشان گفت: در اسلام چيزي به نام نا اميدي و بن بست نداريم، انسان به هر ميزان كه گناهكار باشد هيچگونه بن بستي برايش وجود ندارد و نبايد نا اميد باشد چرا كه راه توبه و بازگشت برايش باز است.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار بعد از ظهر امروز در جلسه تفسير مسجد آيت الله رضوي كاشاني، گفت: ناب ترين، بهترين و مورد اطمينان ترين معارف و مطالب در رابطه با خدا در قرآن است، چرا كه مستقيما از سرچشمه وحي نازل شده است و كلام خود خدا است و خدا خودش را در قرآن مستقيما معرفي كرده است.

وي يكي از ويژگيهاي قرآن را كتاب معرفت الله دانست و افزود: قرآن كتاب شناخت خداوند متعال است و خداوند از راه صفات خودش، خود را در قرآن معرفي مي‌كند و يكي از صفات خداوند كريم بودن خدا است و از نمونه هاي كريم بودن خدا اين است كه خدا توبه پذير است.

حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: امام خميني(ره) مي فرمايد، اگر قرآن نبود باب معرفت الله بر روي انسان بسته بود، اما خداوند در قرآن تجلي پيدا كرده است و اگر كسي بخواهد خدا را بشناسد بايد از راه قرآن خدا را بشناسد چرا كه همه معارف در قرآن است.

وي افزود: خداوند يك صفت و يك ذات دارد كه هيچكس نمي تواند پي به ذات خدا ببرد، حتي اهل بيت(ع) و انبيا كه بالاترين مراتب توحيدي را دارند اما به ذات خدا راه يابي ندارند، بنابراين خداوند در قرآن مي فرمايد مرا از صفات من بشناسيد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه كريم بودن خدا يكي از صفاتي است كه خداوند خودش را با آن معرفي كرده است، گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ›› كريم از صفات خداوند و به معناي بزرگوار و كسي كه خيلي آقايي مي كند و خيلي سخاوتمند و بخشنده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار يكي از جلوه هاي كرم و كريم بودن خداوند را توبه پذيري خداوند دانست و اظهار داشت: خداوند كريم است و يكي ازنمونه هاي كريم بودن خداوند اين است كه تواب و توبه پذير است و خطاكاري را كه برگشته و توبه كرده است را مي پذيرد، ضمن اينكه خداوند زياد هم توبه پذير است و انسان گناهكار توبه كننده را بارها مي بخشد.

وي در ادامه با تأكيد بر اينكه در اسلام چيزي به نام نااميدي و بن بست نداريم، گفت: انسان به هر ميزان كه گناهكار باشد، هيچگونه بن بستي برايش وجود ندارد و نبايد نا اميد باشد چرا كه راه توبه و بازگشت برايش باز است ‹‹بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ›› درب خانه خدا براي همه كساني كه رغبت به سوي تو دارند باز است.   

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: در خواندن دعا بدون اينكه به محتواي دعا فكر كنيم به راحتي از آن عبور مي كنيم و اين درحالي است كه دعا داراي معارف عميقي است اما متأسفانه يا نمي‌خوانيم و يا اگر مي خوانيم روخواني كرده و عبور مي‌كنيم.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ›› انساني كه توبه مي كند طرد نمي شود بلكه محبوب خداوند است، چرا خداوند بندگانش را كه منحرف شده اند دوست دارد و مي خواهد برگشته و توبه كنند.

وي افزود: انسان توبه كننده ‹‹إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ›› محبوب خداوند است و خداوند با توبه، توبه بندگانش خوشحال مي شود و خوشحالي خداوند بيشتر از كسي است فرزند نداشته است و فرزند دار مي‌شود.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: پذيرش توبه با اكرام و احترام است چرا كه اسلام دين تكريم است و انسانها مورد تكريم خداوند هستند و انساني كه مومن است خيلي مورد تكريم خدا قرار دارد ضمن اينكه، انسان گناهكار نيز وقتي توبه مي كند و بر مي‌گردد نه تنها مورد احترام و تكريم خداوند است بلكه با بزرگواري پذيرفته مي‌شود به او عزت هم مي‌دهد.

حجت الاسلام اسلامي تبار يكي از ويژگيهاي ديگر توبه كننده را تبديل سيئات به حسنات دانست و گفت: اگر انسان توبه حقيقي داشته باشد و گناهان خودش را جبران كند خداوند نيز گناهان او را تبديل به حسنات و تمامي نمره هاي منفي را تبديل به نمره مثبت مي‌كند كه اين نيز يكي از جلوه هاي كرم الهي است.

وي، افزود: انسان وقتي توبه مي‌كنند ملائكه مامور ثبت گناهان، گناهان او را پاك مي كند و به زمين نيز دستور داده مي‌شود سيئات انسان توبه كننده را مخفي كند تا روز قيامت مخفي باشد./202/1307/ب1

ارسال نظرات