۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۰۳۹۸۴
مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی:

عدم ارتکاب گناه از شرایط پذیرش اعمال است

حجت الاسلام فرازی نیا گفت: در دین شرایطی به عنوان صحت اعمال معرفی شده و شرایطی نیز برای قبولی اعمال اعلام شده است. عدم ارتکاب گناه از جمله شرایط قبولی اعمال است.
فرازی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام فرازی نیا شامگاه پنجشنبه در ادامه سلسله سخنرانی های موضوعی شرح ادعیه ماه مبارک رمضان که در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار می شود، به تبیین فرازهایی از دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان پرداخت.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی در تشریح معنای عبارت «اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذار»، ضمن تأکید بر لزوم فاصله گرفتن از آلودگی های ظاهری، گفت: ائمه(ع) به ما آموخته اند که خود را هم از آلودگی های ظاهری پاک کنیم و هم از آلودگی های باطنی.

وی با اشاره به مصادیقی از آلودگی های ظاهری که مانع تعالی انسان می شود، افزود: شایسته خانواده ای که مؤمن هستند نیست که گاهی محصولات رسانه ای حرام در زندگی آن ها دیده شود و یا در نمونه دیگر، خانواده هایی وجود دارند که مؤمن هستند اما در منزل خود سگ نگهداری می کنند.

حجت الاسلام فرازی نیا خاطرنشان کرد: توجیهاتی مثل این که با شستشوی حیوانات خانگی می توان از آسیب های بهداشتی آن ها جلوگیری کرد، در دین پذیرفته نیست چرا که اسلام سگ را نجس می داند و نگهداری این حیوان در محیط خانه آثار معنوی زیان باری به همراه خواهد داشت.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی، انجام گناه را آلودگی باطنی برای وجود انسان قلمداد کرد و گفت: امام رضا(ع) در پاسخ به سؤال جوانی که علت عصمت ائمه(ع) از انجام گناه را جویا شده بود، فرمودند «گناه مانند نجاست است و همانطور که انسان از تناول نجاسات می پرهیزد، باید از ارتکاب گناه نیز دوری کند.»

وی با اشاره به تأثیر گناهان بر اعمال مؤمن، خاطرنشان کرد: دروغ گویی، غیبت و نگاه به نامحرم روزه انسان را بی خاصیت می کند. در دین شرایطی به عنوان صحت اعمال معرفی شده و شرایطی نیز برای قبولی اعمال اعلام شده است. عدم ارتکاب گناه از جمله شرایط قبولی اعمال است.

حجت الاسلام فرازی نیا یادآور شد: این که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «لا اکراه فی الدین» به این معناست که اجباری در پذیرش دین وجود ندارد اما وقتی دین را پذیرفتید باید تمام دستورات دینی را رعایت کنید. همین خداوندی که برای پذیرش دین ما را مجبور نساخته، ما را نسبت به انجام برخی امور سفارش به همت کرده است. برای نمونه می فرماید «و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوه.»/۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات