۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۰۴۶۸۴
استاد حوزه علمیه قم:

دین به معنای تبدیل رحمانیت الهی به رحمت رحیمیه است

آیت الله حائری شیرازی گفت: حرکت صحیح و بر طبق محکمات، جلوه رحمانی خداوند را به رحمیت مبدل خواهد کرد و هر عمل دینی برای همین رسیدن به رحمت رحیمیه الهی است.
سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله انصاری ‌شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محی الدین حائری شیرازی استاد حوزه علمیه قم امروز در مسجد امام جمعه بازار تاریخی تبریز، با بیان اینکه تمام نماز، روزه، حج، جهاد و امر به معروف برای آن است که انسان از رحمانیت الهی به رحمیت الهی دست یابد، اظهار داشت: انسان می تواند رحمان را به غضب یا رضای الهی مبدل کند.

وی ادامه داد: ابلیس این رحمت رحمانیه الهی را به غضب الهی تبدیل کرد و با غرور خود از سجده سر باز زد و خود را برتر دانست و در نتیجه تبعید شد و از خداوند خواست که به او فرصت دهد و در نتیجه شیطان بر اغوای بشر قسم خورد و این دشمنی شیطان به خاطر ترد از درگاه الهی هنوز ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان در بین جاذبه دنیوی و جاذبه اخروی قرار دارد و ابلیس می خواهد که انسان را مجذوب زندگی محدود دنیا بکند، ادامه داد: در این دنیا باید مراقب بود و اجازه نداد تا رحمت رحماینه الهی به غضب الهی مبدل شود و انسان ورد ترد الهی قرار گیرد.

وی با اشاره به داستان حضرت یوسف (ع)، ادامه داد: گاهی محبت نبی الهی انسان را از مسیر حق دور می کند، در داستان حضرت یوسف برادران آن حضرت به جهت محبت پدر و برای جلب این محبت به خود یوسف را در چاه انداختند تا از حضرت یعقوب (ع) دور شود و محبت پدر برای انها اختصاص یابد.

امام جمعه سابق شیراز مسأله زندگی را حل مسأله رحمان و رحیم دانست و گفت: حرکت صحیح و بر طبق محکمات جلوه رحمانی خداوند به رحمیت مبدل خواهد شد و به عشق الهی خواهد رسید، اما عمل بر متشابهات انسان را ممکن است از این جلوه رحمانی دور کند و از رحمت رحیمیه الهی دور بماند.

وی با بیان اینکه دین به معنای تبدیل جلوه های رحمانی به رحمت رحیمیه است، افزود: انبیای الهی نیز برای همین آمده اند، تا مسیر دست یابی به رحیمیت الهی را بیاموزند و انسان را به عشق الهی برسانند، بنابراین تلاش در حیات زندگی باید متوجه این امر باشد.

آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: در این مسیر حقیقت دنیا برای انسان جلوه گر می شود و انسان می فهمد که این دنیا ارزش ندارد، بنابراین خداوند به انسان واقعیت دنیا را نشان می دهد و او را برای خود بر می گزیند، انسان باید با یقیین گام بردارد و با یقیین عمل کند و از شبهات دوری کند./۲۰۲/۸۵۴/ب۱

ارسال نظرات