۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۵۰۵۳۱۸
امام جمعه موقت كاشان:

اخلاق عامل عزت و ذلت انسان است

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه عزت و ذلت انسان در گرو داشتن و نداشتن اخلاق است، گفت: بسياري از افراد خوب به دليل اخلاق بد به ورطه سقوط و نابودي كشيده شدند و بسياري از افراد ذليل به دليل خلق نيكو عزتمند شدند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار چهارشنبه شب در تفسير مسجد آيت الله رضوي كاشاني، گفت: انبيای الهي به ويژه اهل بيت عصمت و طهارت و پيامبر اكرم(ص) و همه رهبران ديني در بالاترين سطح اخلاقي قرار داشتند و در اين عرصه پيشتاز بودند.

وي با اشاره به اينكه هيچكس در كلاس اخلاق نمي تواند به پاي اهل بيت عصمت و طهارت و رهبران ديني اسلام برسد، عنوان كرد: بالاترين و بهترين اساتيد اخلاق، شاگردان كلاس اخلاق اهل بيت(ع) هستند.

حجت الاسلام اسلامي تبار به دلايل پيشتازي رهبران ديني در اخلاق، اشاره كرد و گفت: اخلاق در هدايت و ارشاد مردم نقش اول را دارد و يكي از مهمترين دلايل هدايت مردم اخلاق اهل بيت(ع) و رهبران ديني است و بيشترين افرادي كه توسط پيامبراكرم(ص) هدايت شدند به اين دليل بود كه شيفته اخلاق پيامبراكرم(ص) شدند.

وي افزود: خداوند در قرآن به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد ‹‹وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ›› اگر بداخلاق بودي مردم از كنار تو متفرق مي شدند به اين معني كه محور هدايت مردم توسط پيامبراكرم(ص) اخلاق پيامبر بود.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: اگر اهل بيت و رهبران ديني در بالاترين سطح اخلاق قرار داشتند براي اين است كه اخلاق نقش اول را در هدايت مردم دارد، بنابراين امام مي فرمايد ‹‹كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم›› مردم را با عمل زيبا و خوب خود هدايت كنيد چرا كه مردم زياد به گفتار توجهي ندارند و بيشتر به اخلاق و رفتار توجه دارند.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه با اشاره به اينكه اخلاق تنها اختصاص به اهل بيت(ع) ندارد و همه جا كاربرد دارد، اظهار داشت: اخلاق، خوش اخلاقي و خوش رفتاري پدر و مادر در خانه يكي از عوامل هدايت فرزندان است، از اين روايات زيادي در رابطه با تشويق مردم به اخلاق داريم.

وي با تأكيد بر اينكه ارزش انسان به اخلاق است، عنوان كرد: اگر انسان بالاترين ثروت دنيا و بيشترين علم جهان را داشته باشد و يا حتي عالم دين باشد، اما اخلاق نداشته باشد هيچ ارزشي ندارد، بنابراين روايت است، علمي مفيد است كه همراه با حلم باشد و عالمي با ارزش است كه ضمن داشتن علم وحلم، در برابر افراد نادان و جاهل بردباري داشته باشد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه عزت و ذلت انسان در گرو داشتن و نداشتن اخلاق است، افزود: بسياري از افراد خوب به دليل اخلاق بد به ورطه سقوط و نابودي كشيده شدند و بسياري از افراد ذليل به دليل خلق نيكو عزتمند شدند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: اميرمؤمنان(ع) در روايتي مي فرمايد ‹‹حُسنُ الأدبِ يَستُر قُبْحَ النَّسَبِ›› ادب و اخلاق خوب و نيكو و رفتار شايسته، زشتي و قباحت نسب را مي پوشاند، بنابراين اخلاق يكي از عوامل عزت و ذلت انسان است.

وي استحكام خانواده، شيريني زندگي، استحكام جامعه و سلامت خانواده و جامعه را در گروه داشتن اخلاق دانست و افزود: خانواده اي كه از داشتن مال و ثروت محروم باشند اما اخلاق در اين خانواده حاكم باشد اين خانواده خوشبخت و مستحكم است، اما خانواده اي كه همه امكانات رفاهي و تفريحي و مال و ثروت داشته باشند اما اخلاق نداشته باشند اين خانواده نه تنها خوشبخت نيست بلكه متزلزل است.

به گفته وي، جامعه سالم، جامعه اي است كه درآن، محبت، اعتماد، حسن ظن، تعاون، صداقت، احترام متقابل، ايثار، گذشت، احسان و اخلاق و احترام حاكم باشد، حتي اگر چنين جامعه اي، جامعه اسلامي هم نباشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه با اشاره به اينكه مردم در دنيا فقط زنده هستند اما زندگي ندارند، اظهار داشت: زندگي در سايه اخلاق و اعتماد متقابل، محبت و احسان و گذشت و رحم و انصاف است به يكديگر است و زماني كه اين ويژگي‌ها نباشد زندگي هم نخواهد بود و تنها زنده خواهيم بود و زندگي نخواهيم داشت.

وي افزود: يكي از شاخصه هاي جامعه انساني به ويژه جامعه اسلامي را حاكميت اخلاق در جامعه است، در غير اين صورت چنين جامعه اي، جامعه حيواني است و تفاوت بين جامعه انساني و حيواني در داشتن و نداشتن اخلاق است.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه چگونه مردن انسان مهم است، گفت: اگر انسان عاقبت به خير بميرد تا عاقبت به شر بميرد تفاوت زيادي است، چرا كه تكليف عاقبت به شر مردن با جهنم است اما تكليف عاقبت خير مردن با بهشت است، بنابراين اخلاق يكي از عواملي است كه در عاقبت به خير شدن انسان نقش مهمي دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، ادامه داد: اگر حُر در كربلا عاقبت به خيرشد به دليل ادب او در مقابل امام حسين(ع) بود، چرا كه به امام حسين اقتدا كرد و در آخرين لحظات عمر عاقبت به خير شد و با پيشاني بندي كه امام حسين(ع) به سر حر بست با شهادت رفت و اين افتخار بزرگي براي حر خواهد بود كه در قيامت با پيشاني بند امام حسين(ع) وارد صحراي محشر خواهد شد./1307/۲۰۲/ب2       

ارسال نظرات