۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۱۰۷۷۶
روزنامه سوئیسی بررسی کرد؛

گرسنگی و مشکلات بهداشتی نتیجه جنگ عربستان در یمن است

یک روزنامه سوئیسی ضمن اشاره به مشکلات موجود در یمن به دنبال جنگ در این کشور نوشت که بمباران عربستان علیه یمن همچنان ادامه دارد.
وبا یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه سوئیسی «لوتسرنر تسایتونگ» در گزارشی به وضعیت اسف‌بار مردم یمن در پی جنگ در این کشور پرداخته است.

در گزارش این روزنامه آمده است که مردم یمن از گرسنگی رنج می‌برند و به آب سالم دسترسی ندارند. همه اینها در شرایطی است که ساختار بهداشت و درمانی هم در معرض نابودی است. از طرفی در یمن در حال حاضر اپیدمی وبا همه‌گیر شده است و 200 هزار نفر در هفته‌های اخیر با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. بیمارانی که هیچ کمک درمانی را دریافت نمی‌کنند در طی چند ساعت و یا چند روز به دلیل اینکه آب بدنشان را از دست می‌دهند، جان می‌بازند. بیش از هزار و 500 نفر قربانی این بیماری شده‌اند که در سراسر این کشور مردم را دچار کرده است همچنین از جمله مشکلاتی که گریبانگیر آنها شده است،دشواری در زمینه یافتن آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم است.

هر روز بر طبق آمارهای سازمان‌های جهانی امدادی 5 هزار نفر دیگر هم در معرض این بیماری قرار دارند و سازمان یونیسف پیش‌بینی کرده است که تا آخر ماه آگوست، بیش از 300 هزار نفر به این بیماری مبتلا شوند که در این صورت بنابر نظر «گیرت کاپلائر» رییس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، شرایط به صورتی غیرقابل تصور وحشتناک تبدیل خواهد کرد.

کاپلائر پس از گشت زدن در صنعا گفت که هرگز با چنین وضعیتی از گسترش وبا مواجه نشده است و این در شرایطی است که کشوری که در وضعیت جنگی به سر می‌برد، باید مسایل مربوط به گرسنگی مردم و ساختار درمان و بهداشت را هم بر طرف کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که با گذشت 2 سال از جنگ داخلی در یمن، یک چهارم از جمعیت این کشور به شدت دچار سوء‌تغذیه شده‌اند.میلیون‌ها نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. سازمان ملل متحد وضعیت موجود در این منطقه را به فاجعه بزرگ انسانی تعبیر کرده است.

با این همه بمباران‌های عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و سخت‌تر می‌شود. صدها هزار مورد از بمباران، زیرساخت‌ها و مراکز فرهنگی یمن را نابود کرده‌اند و مدارس، مراکز درمانی و فروشگاه‌ها و مناطق مسکونی را از بین برده‌اند.

تمامی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل وضعیت موجود هم بی‌فایده بوده‌‌اند. در این جنگ، دست‌کم 10 هزار نفر کشته شده‌اند و 45 هزار نفر هم زخمی شده‌اند و 3 میلیون تن هم در این کشور از محل زندگی خود آواره شده‌اند.

وزیر دفاع عربستان وعده داده بود که 60 میلیون یورو به یونیسف کمک خواهد کرد تا برای مقابله با وبا در یمن هزینه شود. البته هنوز مشخص نیست که این مبلغ از دارایی‌های شخصی وی به این اقدام اختصاص خواهد داشت یا خیر. اما انچه باعث می شود که مبلغ پیشنهادی او بیش از پیش به چشم بیاید این است که هزینه‌هایی که وی برای سفر تفریحی خود خرج کرده است بسیار بیشتر و عدد قابل توجهی است.

این روزنامه نوشت که با بیماری وبا، می‌توان به وسیله آنتی‌بیوتیک، مواد ضدعفونی کننده و تزریق مقابله کرد اما مشکل اینجاست که نیمی از بیمارستان‌های یمن ویران شده‌اند و آنهایی هم که باقی مانده‌اند کارایی ندارند. کمبود دارو دیگر معضلی است که برای درمان بیماران وجود دارد. علاوه بر همه اینها 30 هزار پزشک و کادر درمانی مانند دیگر کارکنان بخش‌های عمومی در این کشور تقریبا یک سال است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

با وجود همه مشکلات، نیروهای امدادی می‌کوشند که بار دیگر امکان دسترسی مردم به آب آشامیدنی و بهداشت و درمان را فراهم کنند. اما امدادرسانی به وسیله هواپیما به این کشور ضروری است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات