۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۱۱۴۳۳
دیپلمات سابق انگلیس:

عربستان حامی مالی اندیشه های افراطی است

دیپلمات سابق انگلیسی فاش کرد که عربستان بودجه بخشی از پیروان اندیشه افراطی (وهابیت) را تأمین می‌کند که با تروریسم در انگلیس مرتبط هستند.
وهابیت سلفیت افراطی گری

به گزارش خبرگزاری رسا، ویلیام پتی سفیر سابق انگلیس در ریاض در میزگرد پارلمانی گفت: عربستان بودجه نوعی اندیشه افراطی (وهابیت) را تأمین می‌کند که با تروریسم در انگلیس مرتبط است.

بر این اساس، سفیر پیشین انگلیس در ریاض تصریح کرد: عربستان، تأمین کننده بودجه ایدئولوژی‌هایی است که به فعالیت‌های افراطی در انگلیس منجر می‌شود.

وی هنگام سخنرانی در میزگرد پارلمانی که به ابتکار سازمان «شورای محافظه کار خاورمیانه» در انگلیس برگزار شد، افزود:«سعودی‌ها هنوز کاملاً متوجه نیستند که تأمین بودجه نگرش خاصی از افراط‌گرایی دینی از سوی آنها چه آثاری دارد و (پیامد این کار) فقط به انگلیس و اروپا مربوط نمی‌شود. ما باید بر سر این موضوع گفتگو کنیم. آنها (سعودی‌ها) بودجه تروریسم را تأمین‌ نمی‌کنند؛ بلکه تأمین کننده بودجه چیز دیگری هستند که در ادامه راه ممکن است به بنیادگرایی افراد و تقویت تروریسم منجر شود.

طبق گفته این دیپلمات سابق انگلیس، عربستان از طرز فکری حمایت مالی می‌کند که ممکن است حتی از پیامدهای آن آگاه نباشد. ویلیام پتی 64 ساله که در فاصله سالهای 2006 تا 2010 میلادی، سفیر انگلیس در عربستان بود و ریاست اداره خاورمیانه را در وزارت امور خارجه این کشور بر عهده داشته است، گفت:« این (فعالیت‌های عربستان) ناسالم است و باید کاری در ارتباط با آن انجام دهیم».

وی افزود سعودی‌ها به سادگی این ایده را که تأمین کننده بودجه تروریسم هستند، رد می‌کنند؛ زیرا هم چنین کاری نمی‌کنند. آنچه انجمن جهانی جوانان مسلمان و لیگ جهانی اسلام انجام می‌دهند، تأمین بودجه مساجد و ترویج نوعی ایدئولوژی است که همان اندیشه وهابی‌گری سلفی است.

ویلیام پتی همچنین ارائه تعریفی از تأمین بودجه تروریسم را دشوار توصیف کرد و گفت لازم است درباره طرز فکرمان، با کشورهای حوزه خلیج فارس گفتگو کنیم.

جناح مخالف دولت انگلیس از دولت این کشور به علت منتشر نکردن گزارشی درباره بررسی تأمین بودجه گروه های تروریستی در انگلیس انتقاد کرده و علت آن را مصون نگه داشتن عربستان از انتقادات دانسته است.

«امبر راد» وزیر کشور انگلیس اظهار داشت: « رایج‌ترین منابع حمایت از افراط‌گری در انگلیس را کمک‌‌های کوچک افراد ناشناس تشکیل داده است که اکثر این کمک‌های مالی نیز به احتمال زیاد از سوی اشخاصی در داخل انگلیس صورت می‌گیرد».

امبر راد در بیانیه‌ای مکتوب خطاب به پارلمان انگلیس درباره گزارشی که قرار بود در این باره تهیه شود، اعلام کرد وزارت کشور به علت «حجم بالای اطلاعات شخصی در این گزارش و همچنین به دلایل مرتبط با امنیت ملی» از انتشار عمومی آن خودداری کرده است.

ویلیام پتی، سفیر پیشین انگلیس در ریاض همچنین از اقدام اخیر عربستان، بحرین و امارات عربی متحده برای منزوی کردن قطر انتقاد کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد که راهبردی سنجیده در کار باشد».

این دیپلمات انگلیسی، در توصیف آنچه علت اصلی مناقشه میان کشورهای همسایه خلیج فارس می داند، گفت: مسأله به اخوان المسلمین و نزاع بر سر آینده خاورمیانه مربوط می‌شود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات