۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۱۵۱۶۳
حجت الاسلام والمسلمین رنجبر:

کسب جایگاه برتر عرفانی درگرو مصاحبت و همنشینی با اولیای خدا است

استاد حوزه علمیه با بیان این که همنشینی با مردان و اولیای خدا انسان را بزرگ کرده و به آنان اجر و قرب می دهد، گفت: همنیشی با اولیای الهی به انسان جایگاه و مقام معنوی و عرفانی می دهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رضا رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا رنجبر، استاد حوزه علمیه، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که انسان از خریدن انار خندان دغدغه ای ندارد چراکه درون آن هویداست، گفت: انسان انار خندان را از همان ظاهر و صورتش می شناسد اما انسان ها آنقدر شاکله پیچیده و مرموزی دارند که باید مدت ها با آنان رفاقت کنید تا در نهایت هویت آنان برایتان آشکار شود و در نهایت نیز به اصل وجودی او نمی رسید.

وی با بیان این که یکی از ناله های جهنمیان در روز آخرت نیز همین رفاقت با آنانی است که نمی شناختند و نسبت به حقیقت وجودی شان آگاه نبودند، تصریح کرد: اولیای خدا و انسان های الهی همچون انار های خندان هستند که تکلیف انسان با آنان روشن است و اگر بنا دارید تا با کسی مصاحبت کنید در سایه اولیای خدا بنشینید.

استاد حوزه علمیه با بیان این که همنشینی با مردان و اولیای خدا انسان را بزرگ کرده و به آنان اجر و قرب می دهد، بیان کرد: همنشینی و مصاحبت با اولیای خدا و مردان بزرگ سبب می شود تا انسان دست از نامروتی، بدسیرتی و بداخلاقی بردارد و همانگونه که در عطاری بوی خوش می گیرد همنیشی با اولیاء الهی نیز به انسان جایگاه و مقام معنوی و عرفانی می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان این که متاسفانه امروز بر وجود عده ای از انسان ها این همنشینی گوهر و قیمتی جای خود را با هوای نفس عوض کرده و دل انسان ها به جای قوه عقل و اندیشه جایگزین شده، خاطر نشان کرد: تلاش کنید تا جز محبت و مهر اولیای خدا، مهر و عشق دیگری در وجودتان رسوخ نکند و این مهر و عشق به انبیا مزد رسالت رسول الله است.

وی با بیان این که فرموده رسول الله این بود که من از شما مزدی جز مودت طلب نمی کنم، یادآور شد: مودت و محبت هر دو به معنای عشقند اما مودت آن عشق و محبت درونی است که انسان در مواجهه با معشوق ابراز می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان وقتی عاشق شد تابع می شود و هر چه عاشق بگوید تبعیت می کند، ابراز کرد: اگر تابع انبیا و اولیای الهی شدید از درون اصلاح می شوید چراکه اینان صلاح شما را طلب می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان این که علی بن موسی الرضا(ع) دور خانه خدا در حال طواف بود که فردی معنای جواد را از ایشان می پرسد، تصریح کرد: امام رضا(ع) به او می گویند نخستین معنای جواد بخشنده است و بهترین نمود این انسان های بخشنده، همراهی آنان در مشکلات است که دعایشان زندگی انسان را گرم می کند.

وی با بیان این که مقام خواجگی حافظ بنا به تعبیر خود او به سبب تبعیت از انفاس انسان های پاک در راه اولیای الهی بود، خاطر نشان کرد: خداوند می گوید در مشکلات و مصائب به دیگران کمک کنید تا من جایگزین کنم.

استاد حوزه علمیه دومین معنای جواد را از قول امام رضا(ع) خداوند دانست که چه بدهد و چه بگیرد جواد است، گفت: خداوند متعال حتی اگر سلامتی و یا نعمتی را از انسان بگیرد جواد است چراکه در عوض آن قصد دارد نعمت برتری را به انسان عطا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان این که گرفتاری نباید شما را ملول و افسرده کند بلکه باید بگویید خداوند می خواهد چیزی به من بدهد که راهش گرفتن بود، تصریح کرد: همیشه از وقایع تعبیر خوبی داشته باشید تا همان اتفاق بیافتد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات