۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۵۱۷۱۳۷
شورای نروژی پناهندگان:

هزاران یمنی به علت بسته شدن فرودگاه صنعا جان خود را از دست داده اند

شورای نروژی پناهندگان در یمن اعلام کرد که بسته شدن فرودگاه صنعا به دست ائتلاف بین المللی ضد یمن به سرکردگی آمریکا و عربستان منجر به جان باختن هزاران یمنی شده است.
یمن وبا

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای نروژی پناهندگان در یمن گزارش داد که هزاران یمنی به دلیل اینکه نمی توانند برای معالجه از مسیر هوایی به دلیل بسته شدن فرودگا صنعا توسط ائتلاف بین المللی به سرکردگی عربستان و آمریکا استفاده کنند، کشته شده اند که شمار آنها بیش از کشته شدگان در حملات هوایی است.

این شورا همچنین افزود: شروطی که ائتلاف بین المللی بر مسیر هوایی یمن اعمال کرده باعث بسته شدن فرودگاه بین المللی صنعا در اگوست 2016 شده که باعث شده بسیاری از مردم یمن از وسایل غیر ایمن در سفرهای داخلی و خارجی استفاده کنند.

معتصم حمدان مدیر شورای نروژی پناهندگان در یمن گفت: محرومیت مردم یمن از سفر کردن به معنی حکم مرگ برای هزاران نفر از آنها است با وجود اینکه آنها به امراض قابل علاج مبتلا هستند.

وی افزود که نیم میلیون نفر در یمن مشکوک به ابتلا به وبا هستند.

حمدان گزارش داد که خدمات عمومی در یمن تحت فشار آثار جنگ است و هزاران نفر زخمی و بیمار نیاز به خدمات فوری دارند، اما امکانات کمک به آنها بسیار پایین است.

این شورا در بیانیه خود اعلام کرد: بیش از 54 هزار نفر با افزایش درگیری ها و شروع حملات هوایی ائتلاف بین المللی در سال 2015کشته شده اند.

وی خواستار بازگشایی خطوط هوایی داخلی و بین الملی شد تا بتوان مردم یمن کمک رسانی کرد.

صندوق عمران و توسعه ملل متحد (یو ان دی پی) نیز اعلام کرد که 70 درصد از جمعیت یمن را نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند.

یو ان دی پی در بیانیه خود اعلام کرد که حدود 20 میلیون از جمعیت یمن که شامل 70 درصد این جمعیت می شود محتاج کمک های بشر دوستانه هستند.

سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، برنامه جهانی غذا و صندوق بین المللی حمایت از کودکان (یونیسف) نیز به تازگی در گزارشی درباره عواقب وخیم امنیت غذایی یمن در صورت تخریب زیر ساخت بندر الحدیده بر اثر حمله هوایی یا جنگ در این شهر هشدار دادند.

این گزارش حاکی است که 20 استان از 22 استان یمن در مرحله وضعیت اورژانسی و بحرانی فقدان امنیت غذایی به سر می برند و بیش از دو سوم جمعیت یمن با خطر گرسنگی مواجه بوده، نیاز فوری به کمک های بشر دوستانه دارند.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد./994/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات