۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۱۹۰۰۴
معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان:

علوم انسانی پایه اخلاق و رفتارهای انسان ها در جامعه است

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان گفت: علوم انسانی در واقع پایه اخلاق و رفتارهای انسانها در جامعه است و اگر با علوم انسانی به این دید نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که چقدردر زندگی انسان واصلاح جامعه تاثیر دارد.
حجت الاسلام والمسلمین روح الله زمزم زاده معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان علوم انسانی

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: مهم ترین موانع تحول علوم انسانی در جامعه مدرسان دانشگاها هستند که غالبا تحت تاثیرعلوم انسانی غربی که بر پایه انسان محوری، مادی گری هستند قرار گرفته اند و همچنین مهم ترین مشکل این است که اساتیدی که ناقد این افکار باشند و ترویج دهنده افکار ناب اسلام و علوم انسانی اسلامی باشند را نداریم.

وی افزود: ما امروزه باید علوم انسانی را از اول، اسلامی بنویسیم و نمی توانیم علوم انسانی را متحول کنیم و این کاراشتباه است، بنابراین چیزی که خود از اساس تا پایان بر اساس مادی گرایی و ظلمت نوشته شده است را نمی توانیم متحول کنیم، لذا باید از اول علوم انسانی اسلامی را بنویسیم.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه تصریح کرد: اولین بخشی را که ما باید در این زمینه انجام دهیم، علوم انسانی  را تببین و استخراج کنیم و این کار را باید اول از حوزه های علمیه شروع کنیم، همچنین نباید از دانشگاهها توقع چنین کاری را داشته باشیم، از این رو حوزه های علمیه باید استاد تربیت کنند تا این اساتید بتوانند این علوم را آموزش دهند.

حجت الاسلام زمزم زاده خاطر نشان کرد: رابطه حوزه با دانشگاه در این زمینه تقریبا رو به قطع است وعمده ترین مشکل آن است که حوزه نتوانسته با دانشگاه ارتباط برقرار کند، بنابراین اگر حوزه محصولاتی داشته است، محصولات آن به قدری کم بوده که در جامعه خیلی منتشر نشده است، از این رو حوزه در بحث انتشار و انتقال این منابع به جامعه باید فعالیت بیشتری داشته باشد که متاسفانه فعالیت آن چشم گیر نیست.

وی تاکید کرد: مسوولان دانشگاهها باید تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تحول علوم انسانی را جزء اولین الویتهای خود قرار دهند تا در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه اظهار داشت: علوم انسانی در واقع پایه اخلاق و رفتارهای انسانها در جامعه است و اگر با علوم انسانی به این دید نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که چقدردر زندگی انسان واصلاح جامعه تاثیر دارد و این کار صورت نمی گیرد مگر اینکه با مبانی فکری جامعه اصلاح شود و مبانی فکری جامعه بر گرفته ازعلوم انسانی جامعه است و متاسفانه در ایران به این مورد توجه نمی شود.

حجت الاسلام زمزم زاده در پایان گفت: در جامعه امروز علوم انسانی جدی گرفته نمی شود، از این رو اساس حیات اجتماعی ما به علوم انسانی بر می گردد که امروز دانشگاه به معنای واقعی با نسخه غرب به جامعه تزریق می کند و این خطر بزرگی است و امیدواریم مسوولان به این موضوع در جامعه رسیدگی کنند./866/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات