۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۲۶۰۳۶
رییس دفتر تبلیغات اصفهان:

سلیقه ای شدن دینداری آسیب بزرگ جامعه ما است

حجت الاسلام قطبی گفت: متأسفانه سبک دین داری مردم به سمت سوپرمارکتی شدن حرکت می کند و دین داری با قشری شدن مردم سلیقه ای شده و در قالب سبد دین داری ظهور می کند، فرد ادعای دین داری دارد اما از ادیان مختلف موارد مختلف را اخذ کرده است و ما را هم به محدود کردن دین متهم می کند.
حجت الاسلام قطبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پیش از ظهر امروز در جلسه افتتاحیه سال تحصیلی جدید طلاب خواهر سطح 3 اصفهان با اشاره به لزوم بهره گیری طلاب از فضای معنوی ماه محرم برای تبلیغ دین مبین اسلام و معارف تشیع، گفت: مجموعاً 12 روش تحلیل آینده وجود دارد که یکی از آن ها تحلیل روندی است که با توجه به وضع موجود بتوانیم به تصویری از آینده برسیم.

وی ادامه داد: یک کارشناس فرهنگی توانمند کسی است که بتواند آینده را پیش بینی و مدیریت کند و قدرت تحلیل داشته باشد تا بتواند یک چالش یا آسیب را به موقع تشخیص دهد تا بتوان از آن پیشگیری کرد یا آسیب ها را کاهش داد و این به مبلغ اجازه می دهد تا مدار وظیفه و منظومه مهارت و بینش خود را از همین امروز در مسیر مدیریت آینده قرار دهد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: باید خودمان را در مسیری قرار دهیم که بدانیم در آینده قرار است چه کاری برای جامعه انجام دهیم و از همان ابتدای شروع تحصیل آینده خود را ترسیم و مسیرش را تنظیم کنیم.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: پس از فارغ التحصیلی قطعاً با چالش هایی روبرو خواهید شد که اگر از امروز برای آن برنامه ریزی نکنید ضرر خواهید کرد، یکی از این موارد مربوط به فضای دیجیتال ست که البته امروز دیگر ما وارد فضای «فیجیتال» شده ایم که ترکیبی از فیزیک و دیجیتال است.

وی اظهار داشت: حضرت آیت الله جوادی آملی چند سال پیش فرمودند که اطلاق«فضای مجازی» به فضای دیجیتال اشتباه است، چرا که اصل فضا حقیقی است و با تأثیرگذاری عجیب آن بر زندگی ما نمی توان آن را مجازی خواند، در آینده نزدیک تحول بسیار بزرگی در این عرصه رخ خواهد داد که اهداف و حیطه وظایف طلاب را نیز دگرگون خواهد کرد.

دنیای امروز به سمت فضای فیجیتال حرکت می کند/ مرزهای گفتمانی بر مرزهای جغرافیایی مسلط شده اند

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: باید این واقعیت را بپذیریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم ما وارد فضای«فیجیتال» خواهیم شد و اگر آن را به موقع نشناسیم نمی تانیم تأثیرگذاری مناسبی در عرصه وظایف خود داشته باشیم، اگر این فضا را نشناسیم از آسیب ها و فرصت های آن هم اطلاعی نخواهیم داشت.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: امروز مرزهای گفتمانی بر مرزهای جغرافیایی حاکم خواهد شد و این قطعاً یکی از چالش های آینده برای طلاب بعد از فارغ التحصیلی خواهد بود، برای عبور از مرزهای گفتمانی دیگر نیازی به روادید نیست و افراد به راحتی این مرزها را از طریق شبکه های مجازی در می نوردند، امروز فیس بوک به اندازه یک کشور جمعیت دارد و نمی توان با نیروی نظامی از ورود آن به کشور جلوگیری کرد.

وی با تأکید بر لزوم ورود طلاب به عرصه دیجیتال و فیجیتال، گفت: برای مواجهه با این فضا باید آن را به خوبی بشناسیم و در این حوزه به قبیله سازی نوین بپردازیم، هر طلبه از همین امروز باید جایگاه خود را در این فضای نوین بشناسد و در آن گام بردارد تا در آینده دچار سرخوردگی و بی نشاطی و افسردگی نشود، گاهی افراد در شرایط سخت روحی نه تنها کمکی به جامعه نمی کند بلکه پالس های منفی از خود صادر می کنند.

آینده پژوهی ضرورت کار فرهنگی در جهان امروز است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: ما باید جایگاه مسجد، قرآن، زیارت، نماز جمعه و سایر مقوله های مذهبی را در فضای نوین رسانه ای جهان پیدا کنیم تا بتوانیم در یک مسیر مشخص شده حرکت کنیم، آینده پژوهی در این عرصه از ضروریات کار فرهنگی و تبلیغ مذهبی در جهان امروز است.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: برای ورود به میدان جنگ نرم باید تجهیز شویم، در غیر اینصورت دشمن به ما رحم نمی کند و ما را به راحتی کنار خواهد زد، انسان عاقل بدون سلاح به میدان جنگ ورود نمی کند و یکی از الزامات انکار ناپذیر برای این تجهیز، آینده نگری و آینده پژوهی و تهیه روندنما از فعالیت های مذهبی و فرهنگی است.

 ممکن است در آینده جای ابزار و روحانی عوض شود

وی اظهار داشت: درآینده علم و فناوری ابزار و تکنولوژی جانشین انسان خواهد شد و این موضوع در همه عرصه ها حتی در عرصه فرهنگ و مذهب هم ایجاد می شود، امروز دیگر تبلیغ چهره به چهره همه امر تبلیغ را شامل نمی شود و با ارسال یک فایل صوتی در یک گروه به راحتی و بدون هیچ هزینه ای می توان به میلیون ها نفر اطلاع رسانی کرد، امروز محصول محوری به شدت در دنیا در حال تکثیر است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: امروز با یک موج جهانی مواجه هستیم که شاید جای ابزار با روحانی را تغییر دهد و اشیاء را جایگزین روحانی کنیم و ما نمی توانیم بر خلاف مسیر رودخانه شنا کنیم، البته باید بررسی کنیم که آیا این یک آسیب است یا یک فرصت، من نمی خواهم در این زمینه قضاوت کنم که این کار درستی است یا خیر، اما مسلم اینست که باید به استقبال چنین فضایی برویم و اگر این شرایط را مضر می دانیم از الان برنامه ریزی کنیم که در آینده بتوانیم به درستی با آن مواجه شویم، اگر الان به فکر نباشیم در آینده غافلگیر خواهیم شد.

خلاقیت سرمایه اصلی جوامع امروزی است/ باید محصول محوری در عرصه فرهنگ تقویت شود

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: خلاقیت سرمایه اصلی جوامع امروز است، در روزگاری پول و منابع انسانی و دانش سرمایه های اصلی بودند، اما امروز همه این منابع در گرو خلاقیت است و هر کس خلاقیت نداشته باشد اگر منابع مالی و امکانات فیزیکی فراوانی هم داشته باشد در حکم مرده است و عملاً نمی تواند در دنیای امروز حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

وی اظهار داشت: باید قبول کنیم که ما در زمینه محصول محوری و تولیدات محصولات فرهنگی و مذهبی مؤثر و قوی، ضعیف عمل کرده ایم و باید طلاب ما با آشنایی کار در فضای مجازی و با افکار خلاقانه در فضای نوین به صورت قوی وارد شوند تا از غافله کار فرهنگی عقب نمانند و در میدان جنگ نرم تجهیز شوند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شبکه های مجازی با تعداد اعضای بالا را کشورهای دیجیتالی دانست که گوی سبقت را از افراد فعال در فضای سنتی ربود اند و افزود: امروز برخی افراد تمام صنعت گردشگری جهان را با یک سایت اینترنتی یا یک کانال در شبکه های اجتماعی  اداره و هدایت می کند، رهبر انقلاب فرمودند امروز خلاقیت تنها مقوله ای است که هیچ نیازی به مجوز ندارد و انسان می تواند خودش بدون نیاز به کمک و اجازه دیگران وارد عمل شود.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به لزوم دسته بندی آسیب ها در جامعه امروز کشور، گفت: امروز مشروبات الکلی آسیب فوق العاده خطرناکی است که متأسفانه رسانه ها و صدا و سیما هم به دلیل برخی معذوریت ها توجه چندانی به آن نمی کنند و مردم از این آسیب ها آگاه نمی شوند.

فضای فیجیتال در آینده حریم خصوصی را نابود خواهد کرد/ «سیالیت سبک زندگی» یک آسیب نوپدید فرهنگی

وی با تأکید بر لزوم شناخت آسیب های نوپدید، افزود: برخی آسیب های نوپدید به مراتب مخرب تر از آسیب هایی هستند که اغلب مردم در ذهن خود دارند و طلاب باید بتوانند در این زمینه پیشرو باشند، رسانه های نوین امتداد حواس هستند و ما می توانیم کورترین و دورترین نقاط دنیا را با یک گوشی موبایل ببینیم، این به معنای آنست که حریم خصوصی در آینده بی معنی می شود و تقریباً وجود ندارد و سیستم های فیجیتال همه حریم خصوصی ما را بر ملا می کند که این بدترین مصیبت برای بشر است، باید بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: در دنیای امروز دیگر نمی توانیم راضی باشیم که خودمان نماز شب خوانده ایم، بلکه باید فکر کنیم تا راه حل هایی برای مقابله با موج های فرهنگی جهانی بیابیم، دیگر نمی توان به مردم گفت از اینترنت و بازی های دیجیتال استفاده نکنید، نمی توان به طوفان امر کرد که نیاید.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به بحرانی به نام«سیالیت سبک زندگی» اظهار داشت: در قدیم عادت واره های مردم رسم ها و سبک زندگی می ساخت، اما امروز مدها لحظه به لحظه در حال تغییر هستند و این سبک زندگی بشر را مورد تهدید قرار داده است و این به معنای سیالیت سبک زندگی است، باید برای حضور در این فضا برنامه ریزی کرد، ابتدا رنگ سال مطرح بود و امروز داریم به سمت رنگ فصل و هفته پیش می رویم، سبک شهرسازی و موسیقی هم ازمقوله های هستند که الان هر 5 سال یک بار تغییر می کنند.

وی اسطوره سازی ابراز داشت: تخیل و آرمان آینده در جهان امروز اسطوره ها را می سازد و از این طریق با تأثیر بر فرهنگ آینده جهان برای کودکان و نوجوانان ما اسطوره می سازند که به شدت تأثیر تربیتی بر کودکان دارد، شخصیت های بازی های نوین برای اکثر کودکان ما شناخته شده هستند اما کمتر اسطوره های تاریخی حقیقی خودمان را می شناسند، در قدیم افرادبه راحتی اسطوره نمی شدند، اما امروز یک جریان پردرآمد اسطوره ساز در جهان ظهور کرده است، دشمن با شناخت ضائقه کودکان ما برای آن ها اسطوره می سازد.

سلیقه ای شدن دینداری آسیب بزرگ جامعه ما است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: امروز یک مقوله هنری به نام موسیقی بر سینما حاکم شده است و موسیقی روح سینما و انیمیشن و سایر برنامه هاست، الان موسیقی درمانی رواج یافته است، تشخیص انطباق موسیقی برمتن، از مواردی است که ما باید بر روی آن کار کنیم، کار بر روی تم موسیقی باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: متأسفانه سبک دین داری مردم به سمت سوپرمارکتی شدن حرکت می کند و دین داری با قشری شدن مردم سلیقه ای شده و در قالب سبد دین داری ظهور می کند، فرد ادعای دین داری دارد اما از ادیان مختلف موارد مختلف را اخذ کرده است و ما را هم به محدود کردن دین متهم می کند، باید به این مقوله ها بیندیشیم./869/پ201/ب1

ارسال نظرات