۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۲۶۲۶۷
آیت الله سبحانی:

فرهنگ‌‌شدن تحدید نسل، آینده نظام را به خطر می‌‌اندازد/ کاهش جمعیت نسخه استکبار برای تسلط بر امت اسلامی

حضرت ‌آیت الله سبحانی با بیان اینکه فرهنگ شدن تحدید نسل آینده نظام را به خطر می اندازد، گفت: کاهش جمعیت نسخه استکبار برای تسلط بر امت اسلامی است.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در همایش حوزه علمیه و جمعیت که در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به بیان سیر تاریخی طرح مسأله تحدید نسل پرداخت و گفت: از نظر تاریخی مسأله تحدید نسل و کاهش جمعیت به قرن 18 باز می گردد.

وی افزود: دانشمند اقتصادی غرب به نام مالتس کتابی را در سال 1797 منتشر کرده و  برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرده است،  این فرد می گوید جمعیت جهان در هر 25 سال دو برابر می شود در حالی که مواد غذایی این سرعت را ندارد، از این رو باید از جمعیت بکاهیم تا هماهنگی و تعادل بین مواد غذایی و جمعیت صورت گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: این دانشمند از دو مطلب غفلت کرده است و تصور کرده که دست بشر بسته بوده و در مواد غذایی حرکتی صورت نخواهد گرفت،  همان حرکتی که در رشد جمعیت هست در مواد غذایی نیز همان رشد وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز وسائل کشاورزی 10 برابر شده است، از این رو در کنار رشد جمعیت شاهد رشد مواد غذایی نیز بوده ایم، همچنین از این مسأله غفلت کرده که در جهان توازنی وجود دارد، بالاخره بشر جنگ هایی دارد و خود این جنگ ها ولو این که جنگ ناحق هستند یک نوع توازن ایجاد می کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در جنگ جهانی اول 10 میلیون نفر از بین رفتند، ابراز داشت: در جنگ جهانی دوم 100 میلیون انسان کشته و ناپدید شد، افزون بر این بلایای طبیعی و آسمانی نیز برای بشر وجود داشته و  اینگونه نیست که توازن طبیعی وجود نداشته باشد؛ گاهی خلاق متعال نیز کاهش جمعیت را به عنوان یک عقاب بر بشر ایجاد می کند.

وی ادامه داد: غربی ها این نظریه را گرفته و پرورش دادند اما اخیرا ابزاری برای کاهش جمعیت مسلمانان و در نتیجه کاهش قدرت این کشورها و افزایش استعمار غربی ها شده است، آیات قرآن کریم بر افزایش جمعیت تأکید دارد، تعدد ازواج نوعی ملازمت با افزایش جمعیت دارد، از نظر وحی الهی هیچ نوع تحدیدی در نسل وجود ندارد، حتی قرآن برای کسانی که فکر می کنند اگر با ازدواج و دارای فرزند شدن دچار تنگنا می شوند می فرماید وقتی انسان ازدواج کند خداوند او را یاری می کند، ما این مسأله را عملا امتحان کردیم که بعد از ازدواج تلاش و برکت بیشتر شده است.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: بر اساس آیات قرآن کریم بین تقوا و تکثیر جمعیت و بارش رحمت الهی رابطه وجود دارد، آیه قرآن فرزندان را امداد الهی معرفی می کند، خداوند اعراب را نکوهش می کند که اولاد خود را به قتل نرسانند، سنت نیز بر مسأله ازدواج و تکثیر جمعیت تأکید دارد.

وی عنوان کرد: اگر می خواهیم حرکت جامعه و نظام قرآنی و اسلامی باشد در حرکت قرآنی کثرت جمعیت مطلوب است و هرگز مسأله ای به عنوان تحدید نسل و جمعیت وجود ندارد، گاهی کسانی که دست به قلم هستند وقتی مسأله افزایش جمعیت را مطرح می کنیم می گویند دنیا دچار گرسنگی است و در آفریقا افراد گرسنه هستند و شما چگونه مردم را دعوت به تکثیر جمعیت می کنید، این گرسنگی ها سیاسی بوده و حقیقی نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر بشر  واقعا درآمد خود و مواهب الهی را تقسیم کند این مشکلات از بین می رود، در حالی که آفریقا از مشکل گرسنگی رنج می برد آمریکا گندم ها را به دریا می ریزد، قوانین اسلام نباید موضعی مطالعه شده بلکه باید مجموعا مطالعه و بررسی شود، این گرسنگی ها اگر طبیعی باشد مولود گناه و اگر مصنوعی باشد مربوط به سیاست است، اگر بشر مواهب الهی را در اختیار همه قرار دهد این مسائل از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: کسانی که می خواهند با رشد جمعیت مقابله کنند دنبال سقط جنین می روند که از نظر اسلام نادرست است، همانگونه که اگر انسان موجود را به قتل برسانیم انسان کشی است، سقط جنین نیز انسان کشی به شمار می رود که بر خلاف اسلام، عقل و خرد است، بچه ای که در رحم مادر است ناله می کند که ای مادر مهربان ترین فرد برای من تو بودی الان دشمن ترین فرد هستی، اسلام برای سقط جنین کفاره تعیین کرده چرا که کشتن جنین نیز انسان کشی است.

حضرت آیت الله سبحانی گفت: کاهش جمعیت و جلوگیری از اولاد دو صورت دارد، گاهی جنبه فردی دارد و مادری نمی تواند به دلیل مشکلاتی فرزنددار شود، مسأله فردی مشکلی نیست اما به شرطی که از راه حلال وارد شوند اما گاهی خطر جنبه اجتماعی و جمعی دارد، این که رسانه های و افراد فریاد بکشند که اولاد کمتر زندگی بهتر خطری جدی است.

وی افزود: اگر کاهش جمعیت فرهنگ شود آینده نظام به خطر می افتد، برگزاری این همایش جنبه فردی ندارد بلکه مسأله فرهنگی بوده و بسیار مهم و حیاتی است، نباید به گونه ای باشد که کسانی که اولاد کمتر دارند تشویق شوند و افرادی که دارای اولاد زیادی هستند از حمایت محروم باشند، باید این مسأله را جا بیندازیم و نهادها، علما، رسانه ها و مسؤولان باید تببین کنند که تکثیر جمعیت چقدر اهمیت و تأثیر دارد و اگر رشد جمعیت به همین صورت باشد کشور پیر می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: وقتی صدام به کشور حمله کرد جوانان جان به کف توانستند در برابر آن مقابله کنند و کشور را نجات دهند، در گذشته اشتباهی رخ داد و خوشبختانه مقام معظم رهبری هشدار دادند و این هشدار مؤثر واقع شده است.

وی با طرح این سؤال که  آیا کسانی که برای ما نسخه کاهش جمعیت پیچیده اند خود به آن عمل کرده اند یا خیر،  ادامه داد: در سال 1990 میلادی رشد جمعیت اسلامی 19 درصد و جمعیت غیر اسلامی 81 بوده است، این رشد در سال 2000  برای جمعیت اسلامی 21 درصد و غیر اسلامی 79 درصد بوده و در سال 2010 جمعیت اسلامی 23 درصد و غیر اسلامی 76 درصد رشد داشته اند یعنی کسانی که برای ما نسخه پیچیده اند خود عمل نمی کنند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: شیخ الازهر محمد حسنین مخلوف می گوید نسخه کاهش جمعیت را به مصر دادند و بعد نامه ای از مقام رسمی مسیحی به یکی از پزشکان مسیحی مصری دیدم که نوشته مبادا این مسأله برای مسیحیان اجرا شود بلکه برای مسلمانان است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر جمعیت انگلستان از 50 میلیون نفر و جمعیت آمریکا از 272 میلیون نفر فراتر رفته در حالی که قبلا بسیار کمتر بوده است، همان کسانی که برای ما این نسخه ها را تجویز می کنند آن را انجام نمی دهند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از دوستان نقل می کرد در دوران جنگ همه چیز تحریم بود مگر مساعدتی که برای تحدید نسل باشد که به نحو احسن می دادند، باید بیدار باشیم، باید یک خیز جمعی و ملی در کشور ایجاد شود تا علما، طلاب، نویسندگان و گویندگان مسأله به صورت علمی بیان شود و ضررها را تبیین کنند، طلاب حوزه که برای تبلیغ می روند باید این مسائل را تبیین کنند.

وی اضافه کرد: رسانه ها باید به صورت علمی تبیین کنند، کار وزارت بهداشت در این زمینه مهم است و آقای هاشمی وزیر بهداشت باید نظارت جدی کند و پزشکانی که با کوچک ترین دلیل و احتمالی سقط را تجویز می کنند کنار گذاشته شوند.

وی عنوان کرد: گاهی آمارهایی نشان داده می شود که رشد جمعیت در ایران بالا است که مربوط به متن کشور نبوده و برای حاشیه کشور است، از این رو باید هوشیار بوده و فریب نخوریم؛ بنابراین برای افزایش جمعیت اهتمام جدی وجود داشته باشد./1323/۲۰۱/ح

ارسال نظرات