۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۲۶۶۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

روحانیت باید نقش و جایگاه پدری خود را حفظ کند

استاد حوزه علمیه قم گفت: روحانیت بیش از هر زمان دیگری باید آن نقشی را که در روایات برای ما و رهبران جامعه قائل شده اند، ایفا کنند و آن نقش، نقش پدری است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا پیش از ظر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، از وضعیت نابسامان فرهنگی در جامعه انتقاد و ابراز تاسف کرد.

وی گفت: هشدارهای مکرری که مقام معظم رهبری می دهند، این احساسی که بسیاری از ما داریم را تأیید می کند، این که ایشان آتش به اختیار و تهاجم فرهنگی را مطرح می کنند نشان دهنده آن است که ما در وضعیت بسیار هشدار دهنده ای قرار داریم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این وضعیت یک نقطه بسیار مهم تاریخی است و تعبیر به یک پیچ بزرگی که در این زمان در برابر جامعه اسلامی ایران قرار گرفته که عبور از آن مشکل است.

وی افزود: دوران مشروطه نیز دوران پر خطری بود از این جهت که گروه های مرجع جامعه در برابر مشروطه به شدت موضع گیری های متضادی داشتند. تصور می کنند مردم آن زمان در برابر این گرایش های متضاد چه حالی داشتند با وجود این که باید دین خود را از علما می گرفتند در حالی که برخی وجود مشروطه را لازم و برخی دیگر حرام می دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا ضمن بیان روایتی اظهار داشت: وضعیت نگران کننده امروز جامعه متوجه طلاب و دانشگاهیان است. اگر عالمان دینی در میان مردم جایگاه دارند، به این خاطر است که مردم آنها را مبلغ دین الهی می دانند. امام حسین (ع) درباره مقام علما فرمودند می فرماید افراد توانگر برای شما(عالمان) حریم قائل می شوند و مردم شما را برخود مقدم می دارند در حالی که شما در برابر آن شخص خاص هیچ لطفی نکرده باشید، بلکه این لطف به واسطه عالم دین بودن شما است. شما به واسطه لطف الهی به جایگاه رسیده اید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: چهار امر نشانه زوال امت ها و دولت ها است که عبارتند از ضایع ساختن ارزش های اصلی، تمسک به ارزش های فرعی، کنار زدن افراد صلاحیت دار، رفتن به سراغ افراد نا صالح در قرار دادن آنها در پست های حساس.

وی افزود: در سال های اخیر در حوزه حرف هایی را می شنویم که برخی به وضعیت درسی موجود اعتراض دارند، برخی وعده تحولات در حوزه را سر می دهند و در کنار اینها مشکلات فراوان در دستگاه های اجرایی و طولانی شدن آنها بسیاری از نظرها را متوجه حوزه های علمیه می کند.

 حجت الاسلام والمسلمین ارسطا اظهار داشت: روحانیت بیش از هر زمان دیگری باید آن نقشی را که در روایات برای ما و رهبران جامعه قائل شده اند، ایفا کنند و آن نقش؛ نقش پدری است. پدر کسی است که تمام گروه ها و فرزندان خلف و ناخلف خود را زیر بال و پرش می گیرد و اگر فرزندی ناخلف بود، بازگشتش باز به دامان پدر است.

وی گفت: پیامبر(ص) فرمود من نسبت به هر مسلمانی بیش از خودش صاحب اختیار هستم و اولویت دارم، پس اگر کسی از دنیا برود و مالی منقول و یا غیر منقول از خود به جای بگذارد، مال ورثه او است و من با آن مال کاری ندارم، اما اگر کسی از دنیا برود و دِینی از خود به جای بگذارد و یا خانواده بی سرپرستی از خود به جای بگذارد، بر من است که از آن خانواده سرپرستی کنم و برای انجام آن وظایف به سوی من بیایند. اولویت پیامبر(ص) اولویت در اختیار گرفتن مسئولیت ها است و رابطه پدری و فرزندی دراین روایت به زیبایی نشان داده شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روایتی از امیرمؤمنان(ص) است که برای بیت المال در زمان خلافت آن حضرت مشک های عسل زیادی آورده بودند و حضرت تقسیم کردند و سپس دستور دادند که یتیم های کوفه را جمع کنند و عسل های ته مانده این ظرف ها را که بچه ها دوست دارند، با انگشت خود جمع می کرد و داخل دهان یتیم ها می گذاشتند. روحانیت باید جایگاه پدری خود را حفظ کند.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا اظهار داشت: ان شاءالله دانشگاه باقرالعلوم(ع) همانطور که تاکنون توفیقات فراوان داشته، از این پس نیز این توفیقات روز افزون را بیش از پیش کسب کنند.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود موسوی، معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و احسانی مدیر امور دانشجویی و راستگو مدیر آموزشی این دانشگاه به بیان نکات لازم مربوط به دانشجویان جدید الورود پرداختند.

امسال در مقطع کارشناسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تنها در رشته زبان انگلیسی پذیرش دانشجو صورت گرفته که در آینده نزدیک رشته عربی نیز راه اندازی خواهد شد. این دانشگاه در سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد در 12 رشته و در مقطع دکتری نیز در 9 رشته دانشجو پذیرش کرده است./۸۲۲/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات