۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۲۸۹۵۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

عرف شدن برخی گناهان در جامعه حرام بودن آن ها را از بین نمی برد

استاد حوزه و دانشگاه عرف شدن برخی گناهان در جامعه را دلیل مجوز خداوند برای ارتکاب این گناهان ندانست و گفت: هیچ کس نمی تواند حق الهی را از بین ببرد، حضرت زینب(س) به یزید فرمود هر کاری می خواهی بکن اما تو نمی توانی یاد ما را محو کنی.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، پیش از ظهر امروز در مصلی نماز جمعه شاهین شهر، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات بشر این است که حق را با نفع شخصی خود مخلوط می کنند و به نوعی هر چیز که به نفع خودمان است را به عنوان حق پیگیری می کنیم، حق بر اساس تشخیص خداوند است.

وی ادامه داد: معمولاً انسان ها هر وقت بیماری یا مصیبتی می بینند آن را به خداوند منتسب می کنند و می گویند خدا می خواهد ما را اذیت کند، گاهی به عیادت مریض می رویم و می گوییم«خدا بد ندهد»، این جمله کاملاً اشتباه و بی انصافی است، گاهی هم می گوییم« هر چی سنگ همه پیش پای لنگه» ، امثال این جملات بر اساس عقل ناقص بشر شکل گرفته است.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: امروز یکی ازبدبختی های مملکت اینست که برخی برای جلب رضایت مردم و جمع کردن مشتری برای خود پا روی حق خداوند و دستور پروردگار می گذارند، برخی کاندیداها برای جمع آوری رأی بیشتر حاضرند جوانان را به فساد بکشانند، خداوند به این گروه از مردم در قرآن اشاره کرده که حق را می فهمند ولی آن را کتمان می کنند یا به نفع خود تفسیر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری‏ اظهار داشت: حضرت زینب(س) به یزید فرمودند هر کاری می خواهی بکن اما نمی توانی نام ما را محو کنی و دیدیم که چه شد و امروز نام امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) این همه خریدار دارد و بیشترین مجالس در دنیا متعلق به آن هاست، خداوند می فرماید اگر همه مردم یک چیزی را تشخیص دادند تو بر اساس تشخیص خداوند عمل کن، هیچ کس نمی تواند حق را محو کند.

وی با اشاره به ماجرای شهادت شهید محسن حججی، ابراز داشت: دشمن خیال کرد اگر یک جوان پاسدار ما را به نحو فجیع به شهادت برساند این سبب عبرت گرفتن زنان می شود تا اجازه ندهند همسرانشان به دفاع از حرم بیایند و جوانان ما هم می ترسند، اما کور خوانده بودند و کارشان نتیجه عکس داد، چرا که هیچ کس نمی تواند حق خداوند را نابود کند.

عرف شدن برخی گناهان حرام بودن آن ها را از بین نمی برد/ برای انتظار حقیقی باید از تبعیض به نفع خودمان هم بیزار شویم

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: گاهی برخی کارهای حرام در جامعه به عرف تبدیل می شود و بسیاری از مردم آن را انجام می دهند، خداوند می فرماید حتی اگر یک تار موی خانمی بیرون باشد مرتکب حرام الهی شده، اما امروز حتی برخی عمامه به سرها هم می گویند کمی موی زنان بیرون باشد ایرادی ندارد، آرایش برای زنان در بیرون از خانه حرام است اما امروز بسیاری از مذهبی ها هم در بیرون آرایش می کنند که این بر خلاف حکم خداوند و قرآن است.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا همه احکام اسلام را بر اساس حقوق بشر و برای رشد بشر دانست و افزود: ازدواج مجدد و ازدواج موقت برای هوس بازی نیست و برای احیای حقوق زنان در جامعه است و برای رشد زنان طراحی شده است اما قاعده دارد، گاهی ما در مشاوره به برخی افراد توصیه می کنیم که ازدواج مجدد و موقت نکنند چون شرایط آن را ندارند.

وی‏ با اشاره به برخی تبعیض ها در جامعه، بیان داشت: همه مسؤولان در جمهوری اسلامی باید پای حق بایستند و ذره ای از حکم خداوند کوتاه نیایند، گاهی می بینیم که آقازاده ای به جرمی دستگیر می شود و بلافاصله آزاد می شود، اما افراد معمولی گاهی 3 سال در زندان هستند اما هنوز جرمی برای آن ها معلوم نشده و به کارشان رسیدگی نشده است، اگر همه مسؤولان بر اساس حق خداوند کار کنند کشور گلستان می شود و می توانیم منتظر ظهور امام زمان(عج) باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: اگر از همه ما بپرسند که فامیل بازی و پارتی بازی کار خوب و حق است یا خیر، همه جواب می دهیم که کار حق نیست، اما واقعیت اینست که اکثر مردم به این دلیل از حزب بازی و پارتی بازی بدشان می آید که خودشان پارتی ندارند، این خودخواهی است نه حق طلبی، به امید روزی که همه ما آشنا و فامیل در جایی داشته باشیم اما باز هم بر اساس حق و قانون عمل کنیم.

یتیم داری، مراقبت از والدین و روضه امام حسین(ع) پاک کننده گناهان در دنیا هستند

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حتی برخی افراد برای انتخاب مرجع تقلید هم به سراغ همشهری و فامیل خود می روند، باید خط کش ولایت را جایگزین خط کش ها و تشخیص ها و معیارهای شخصی خود کنیم تا به بندگی خدا نزدیک شویم و منتظر واقعی ظهور امام زمان(عج) شویم، یک بار دیدم خانم یکی از مراجع تقلید مقلد مرجع دیگری بود و این عمل او را ستایش کردم.

وی پاک شدن انسان از گناهان را به دو نوع دنیوی و اخروی تقسیم کرد و ابراز داشت: اشک ریختن برای امام حسین(ع) و ابتلائات مانند بیماری ها و خدمت به دیگران و توبه به درگاه خداوند در دنیا سبب پاک شدن گناهان می شود که پاک شدن های دنیوی راحت و ارزان است، اما راه های پاک شدن در بزرخ و آخرت بسیار سخت است، آتش هم  پاک کننده است، در روایت است که پاک شدن اخروی حداقل 300 سال طول می کشد، پس از خدا بخواهیم ما را در دنیا پاک کند و به این منظور باید منتظر بلاها و بیماری ها باشیم، گاهی ابتلائات حق ماست.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به آیات 99 و 100 سوره مؤمنون، بیان داشت: یتیم داری و مراقبت از والدین انسان را پاک می کند، کسانی که پدر و مادر خود را به خانه سالمندان و بهزیستی می فرستند خیلی ضرر می کنند، روضه امام حسین(ع) آثار عجیبی دارد اگر می توانید در منازل خود روضه برپا کنید، اگر به برزخ رفتیم و سختی آنجا را دیدیم دیگر راه برگشت نداریم.

حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب(س) به دلیل صبر بر ابتلائات و شاکر بودن به آن مقامات رسیدند

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر کسی بخواهد از کارشناسی به کارشناسی ارشد برود باید زحمت بکشد، امام حسین(ع) که عزیز دردانه خدا بود برای رسیدن به آخرین و بالاترین درجه باید بالاترین بلا را بچشد، برخی همسران و مادران شهدا به درجات عالی معنوی می رسند چون از ابتلائات خداوند استقبال می کنند و راضی به رضای الهی و از شاکرین می شوند.

وی با اشاره به سختی ها و بلاهای حضرت زینب(س) در کربلا، اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) تنها یک پسر و یک دختر نداشت، اما از میان آن ها تنها یکی حضرت ابوالفضل(ع) و یکی حضرت زینب(س) می شود، دلیل مقام بالای این دو بزرگوار صبر بر ابتلائات و شاکر بودن آن ها در همه لحظات و در اوج بلاهاست، حضرت زینب(س) در کنار بستر پدر و مادر خود دعای سلامتی کرد اما هر دو شهید شدند و زینب(س) باز هم از خدواند تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری‏ بیان داشت: امام سجاد(ع) خطاب به حضرت زینب(س) فرمودند عمه جان شما بحمدالله عالمه غیر معلمه هستید، امام صادق(ع) فرمود خدا عموی ما عباس(ع) را بیامرزد ایشان نافذه البصیره بود، عباس(ع) اگر آب را می نوشید هیچ ایرادی به او وارد نبود، اما به یاد عطش امام حسین(ع) شرم کرد و ننوشید. /869/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات