۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۵۲۹۴۴۰

چند خبر کوتاه سیاسی

ایران و ترکیه همکاری‌های نظامی خود را گسترش می‌دهند، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مسئولیت اجتماعی بپذیرند و تشکر وزارت کشور از عزاداران حسینی عناوین برخی از اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران گفت: سفر هیات ترکیه‌ای در ادامه سفر اینجانب به ترکیه بود که امیدواریم موجب تقویت امنیت دو کشور شود.

 

وی افزود:‌ در این دیدار در مورد تهدیدات مشترک دو کشور و موضوعات مختلف منطقه گفت‌وگو کردیم؛ از جمله همه‌پرسی کردستان عراق که هر دو کشور مواضع یکسانی مبنی بر تاکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق و عدم قبول انجام این همه‌پرسی داشتند.

باقری تاکید کرد: همچنین در مورد توفیقاتی که ارتش عراق و سوریه در مقابله با داعش و تکفیری‌ها و آزادی سرزمین‌شان داشتند گفت‌وگو کردیم و بر کمک دو کشور منطقه بر تامین امنیت و آرامش این کشورها تاکید کردیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همچنین درمورد مقابله با تروریسم در منطقه و امنیت مرزهای مشترک مذاکره و تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

باقری ادامه داد: ما در مورد همکاری نیروهای مسلح دو کشور و سایر کشورهای مسلمان برای کمک به مردم میانمار و اینکه این اتفاقات در کشورهای اسلامی تکرار نشود مذاکره کردیم.

وی افزود: نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های گسترده‌تری در حوزه آموزشی و حضور در رزمایش‌های یکدیگر و تامین امنیت مرزها خواهند داشت.

باقری در پایان اظهار داشت: با حضور آقای اردوغان در ایران این همکاری‌ها بیشتر می‌شود.

جهانگیری در دیدار مسئولین مجمع خیرین سلامت کشور:

بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مسئولیت اجتماعی بپذیرند/ با افزایش جمعیت، خدماتی که دولت می‌تواند به جامعه دهد کاهش یافته است

جلسه دیدار اعضای هیأت مدیره و مسئولین مجمع خیرین سلامت کشور با معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و گرامیداشت یاد مرحوم نیری رییس اسبق کمیته امداد امام خمینی (ره)، با قدردانی از تلاش ها و اقدامات خیرین کشور در زمینه های مختلف گفت: خیرین، انسان هایی دلسوز و علاقمند به همنوع هستند که در بخش های مختلف نظیر سلامت و ساخت مدرسه وارد میدان شده و با همت و تلاش آنان بخش زیادی از مشکلات این بخش ها مرتفع شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت بار سنگینی بر دوش دارد و نیازها و انتظارات جامعه نیز روز به روز افزایش پیدا می کند، خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت، خدماتی که دولت می تواند به جامعه ارایه دهد کاهش یافته و در این شرایط حضور و نقش آفرینی خیرین تاثیر فراوانی در خدمات رسانی به مردم و بویژه نیازمندان داشته است به گونه ای که در بخش مدرسه سازی، میزان فعالیت خیرین تقریباً با اقدامات دولت برابری می کند.

جهانگیری افزود: اخیراً در یکی از جلسات شورای اقتصاد مصوبه ای تحت عنوان مسئولیت اجتماعی به تصویب رسید که بر اساس آن وزارت نفت درصد مشخصی از منابع مالی را باید در منطقه محل اجرای پروژه ها برای مسائل اجتماعی هزینه کند که امیدوارم این امر به فرهنگ عمومی تبدیل شود و بنگاه های بزرگ اقتصادی در مناطقی که پروژه های خود را اجرا می کنند مسئولیت اجتماعی بپذیرند و در حوزه های اجتماعی به مردم خدمت رسانی کنند.

 جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت به کمک های مردم و خیرین در بخش های مختلف نیاز دارد، گفت: دولت در حد توان خود برای حل مشکلات خیرین بخش سلامت گام بر می‌دارد و تلاش خواهیم کرد دغدغه ها و مسائل مطرح شده از سوی مجمع خیرین سلامت کشور را حل و فصل کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هرچه جامعه فرهنگی‌تر شود و فرهنگ مردم در حوزه سلامت ارتقاء پیدا کند، از هزینه های درمان کشور کاسته خواهد شد، از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست ترتیبی اتخاذ گردد تا از ظرفیت و توانمندی خیرین حوزه سلامت در بخش های مختلف درمان، پیشگیری و آموزش استفاده شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات انسان دوستانه پزشکان فعال در بخش خیرین سلامت گفت: لازم می دانم از روحیه انسان دوستی و خدمت رسانی پزشکان خیر که به نقاط دور افتاده و مناطق محروم کشور سفر می کنند و به مداوای اقشار ضعیف جامعه می پردازند نیز قدردانی کنم.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به تلاش های این وزارتخانه در جهت تقویت مجمع خیرین سلامت کشور، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر تقویت مجمع خیرین سلامت، معاونت اجتماعی را راه اندازی کرده تا بتواند اینگونه اقدامات را ساماندهی کرده و روند مشارکت خیرین سلامت کشور را بهبود بخشد.

در این نشست معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گزارشی از برنامه‌ها و تلاش‌های این وزارتخانه در جهت اجتماعی کردن سلامت در کشور و نیز ارتقاء دانش مردم در حوزه سلامت ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 40 بیمارستان در کشور توسط خیرین اداره می شود و یک بیمارستان هزار تختخوابی نیز توسط خیرین در حال احداث است.

وی با اشاره به احداث 400 درمانگاه خیریه در سطح کشور با مشارکت خیرین، خاطرنشان کرد: این اقدامات علاوه بر مواردی است که خیرین بیمارستان هایی را احداث کرده اند و این مراکز درمانی اکنون توسط بخش دولتی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می شود.

در این جلسه برخی اعضاء هیأت مدیره و مسئولین مجمع خیرین سلامت کشور نیز نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند و ضمن تشریح مشکلات و مسائل این بخش، پیشنهاداتی در جهت بهبود فعالیت مجمع خیرین سلامت کشور و تشویق خیرین به مشارکت در امر سلامت و بهداشت و درمان مطرح کردند.

با صدور اطلاعیه‌ای صورت گرفت؛

تشکر وزارت کشور از عزاداران حسینی و دستگاه‌های مسئول به خاطر حسن اجرای مراسم دهه اول محرم

وزارت کشور در پایان دهه اول ماه محرم؛ ماه سوگواری و اقامه عزای حضرت سیّدالشهداء امام حسین علیه السلام و از جمله روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با صدور اطلاعیه ای از عموم مردم ایران، عزاداران حسینی و دستگاه های مسئول تقدیر و تشکر کرد.

در ابتدای این اطلاعیه خطاب به مردم شریف  ایران اسلامی، اصحاب ارجمند رسانه آمده است: اکنون که با توفیق الهی، دهه اول ماه محرم؛ ماه سوگواری و اقامه عزای حضرت سیّدالشهداء امام حسین علیه السلام و از جمله روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به پایان رسیده و صدها هزار مجلس و هیأت و دسته عزاداری ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در اقصی نقاط کشور با مشارکت هموطنان مسلمان و حتی دیگر هموطنان عزیز از سایر ادیان و مذاهب در کمال آرامش و با امنیت کامل و به دور از بروز هرگونه تنش و حتّی بی‌نظمی و بلکه بی‌انضباطی برگزار شده است، لازم است ضمن شکرگزاری این نعمت بزرگ به درگاه الهی، از همراهی های ستوده هموطنان عزیز و تلاش های گسترده خدمتگزاران مردم در دستگاه های مختلف تقدیر شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: در این میان، مدیریت مؤثر و مراقبت واهتمام  پیوسته بخش های مختلف عضو در شورای امنیت کشور و  شوراهای تأمین استان ها از جمله بخش های مختلف امنیتی و انتظامی که برای اقامه عزای سبط نبی مکرم اسلام در امنیت و آرامش کامل، زمینه سازی کردند و علیرغم تهدیدات بالقوه و بالفعل دشمنان اسلام و ایران، موجبات استمرار حضور پرشور و شعور وامن مردم در این سنت ریشه دار را فراهم آوردند، شایسته سپاسگزاری و تقدیر مضاعف است.

در این اطلاعیه اشاره شده است: وزارت کشور به طور خاص، مراتب سپاس خود را  از همراهی‌های گسترده عموم عزاداران، ائمه جماعت و اعضای هیأت امنای مساجد، مسؤولان و عوامل هیأت های عزاداری و تکیه های حسینی، برای برگزاری مراسم عزاداری در چارچوب های اصیل و غیر خرافی و همچنین کمال همکاری با مأموران انتظامی و پلیس راهور در راستای برقراری نظم و آرامش ابراز می کند.

وزارت کشور در اطلاعیه خود تاکید کرده است: بی شک ریشه اصلی این توفیق بزرگ در الهی بودن این حرکت و اهتمام ویژه اهل بیت به آن است، اما، مشارکت میلیون ها هموطن با سلایق و علائق و حتی اعتقادات متفاوت در گرد محور واحد محبت و مودت ذوی القربی پیامبر اعظم ( صلوات ا... و سلامه علیه) و همکاری همه  بخش های مسؤول از جمله بخش های مختلف اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و نظامی در پیرامون این حرکت الهی تحت هدایت رهبری فرزانه انقلاب اسلامی،  حمایت رئیس محترم جمهور و نصایح مشفقانه مراجع معظم تقلید، می تواند به عنوان الگویی برای دیگر صحنه ها و عرصه های ملّی و مذهبی مورد تأسی و تبعیت قرار گیرد.

در ادامه حضور در منطقه سوم دریایی کنارک؛

فرمانده کل ارتش از تیپ سوم تکاوران حمزه سیدالشهدا(ع) بازدید کرد

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز از تجهیزات و توانمندی های تیپ سوم تکاوران دریایی حمزه سیدالشهداء(ع) این نیرو بازدید و رضایتمندی خود را از آمادگی دفاعی این یگان رزمی اعلام کرد.

امیر سرلشکر موسوی طیّ این بازدید قانع نبودن به شرایط موجود را از نشانه های موفقیت در هر کاری دانست و خاطر نشان کرد: تحت هر شرایطی می بایست چشم انداز روشنی برای آینده ترسیم کرد و در مسیر تحقق آن گام های بلند و حساب شده ای برداشت و البته همواره توکل به خداوند و تأسی به ائمه اطهار در زمره اصول اساسی است که هرگز نباید از یاد برد.

پاکپور در حاشیه رزمایش مشترک ایران و عراق:

امنیت مرزها نیاز مشترک ایران و عراق است/ مشارکت مردم در نفوذناپذیری مرزها، راهبرد عملیاتی سپاه

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک نیروهای مسلح ایران و عراق که با نام " اقتدار " در مناطق مرزی غرب و شمال غرب کشور آغاز شده است ، اظهار داشت: برقراری امنیت پایدار و مطمئن در شرایط کنونی که نظام سلطه و صهیونیسم در پی ناامن سازی منطقه برای پیشبرد اهداف شوم خود هستند ،از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: دو کشور ایران و عراق با داشتن دشمنان مشترک، تضمین امنیت مرزهای طولانی خود برابر تهدیدات را نیازی دائمی و مشترک دانسته و در این راستا برگزاری رزمایش اقتدار در دستور کار نیروهای مسلح دو کشور قرار گرفت.

سردار پاکپور با اشاره به حضور یگان های زرهی ، توپخانه، پیاده و نیز پهپادها و بالگردهای نیروی زمینی سپاه در این رزمایش مشترک که با شرکت یگان هایی از ارتش عراق درشمال غرب کشور و مناطق مرزی استان های کردستان و آذربایجان غربی آغاز شده است، تصریح کرد: امنیت مرزها همواره مورد تاکید جدی نیروهای مسلح در کشور بوده و در حین برگزاری این رزمایش تمرینات مشترکی برای اطمینان بخشی از امنیت مرزها طراحی شده است که به اجرا در خواهد آمد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست ثابتی در خصوص امنیت مرزهای خود در کشور دنبال می کند که عبارت از مشارکت دادن مردم و ساکنین مناطق مرزی در عرصه امنیت است.

سردار پاکپور مشارکت مردم در امنیت مناطق مرزی و نفوذ ناپذیرسازی مرزها را راهبرد عملیاتی موفق نیروی زمینی سپاه طی سالهای اخیر توصیف کرد و افزود:این موضوع هم در مناطق جنوب شرق و هم در شمال غرب و در هر منطقه ای که این نیرو در آن ماموریت دارد مورد تاکید است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان امنیت مرزها را خواست و نیاز مشترک ایران و همسایگان از جمله عراق دانست و تاکید کرد: استمرار اشراف و تسلط اطلاعاتی بر تحولات مناطق مرزی و پیرامونی از برنامه های عملیاتی پیوسته نیروی زمینی سپاه بوده و تمرین اتصال شبکه اطلاعاتی مردمی و نظامی و امنیتی به یکدیگر در رزمایش ها و از جمله در این رزمایش مشترک مورد نظر قرار دارد./907/204/ح

ارسال نظرات