۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۳۰۲۵۵

داکا، افراط گرایی در بین پناهجویان روهینگیایی ساکن در بنگلادش را رد کرد

معاون وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: تاکنون هیچ نشانه ای از افراط گرایی در بین پناهجویان میانماری دیده نشده است.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، شهید الحق معاون وزیر امور خارجه بنگلادش افراط گرایی در بین پناهجویان روهینگیا ساکن در اردوگاههای این کشور را رد کرد و گفت:تاکنون هیچ نشانه ای از افراط گرایی در بین پناهجویان دیده نشده است.

شهید الحق که برای گفت وگو با مقامات هندی به دهلی نو سفر کرده در گفت وگو با خبرنگاران در محل سفارت بنگلادش در پایتخت هند تصریح کرد: مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی بنگلادش تاکنون بارها از اردوگاهها بازدید و نشانه ای از فعالیت افراطی توسط پناهجویان مشاهده نکرده اند.

وی در عین حال اظهار کرد احتمال سوء استفاده افراد افراطی و گروههای شبه نظامی از وضعیت موجود پناهجویان وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه بنگلادش ،خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را پاکسازی قومی دانست و اظهارکرد داکا تلاش کرده جامعه جهانی را از اقدامات میانمارو نقض حقوق مسلمانان آگاه کند.

وی تصریح کرد بحران مسلمانان روهینگیا نه تنها میانمار و بنگلادش بلکه می تواند تمام یک چالش امنیتی برای تمام منطقه ایجاد کند.

وی اظهار کرد بنگلادش موفق شده از تبدیل مسئله پناهجویان به بحران امنیتی در منطقه جلوگیری کند.

سازمان ملل متحد هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد تعداد مسلمانان روهینگیا که پس از آغاز دور جدید خشونت های میانمار در 25 ماه آگوست (سوم شهریور) به بنگلادش گریخته اند به 501 هزار و 800 نفر رسیده است.

واکنش نظامی ماه گذشته (25 آگوست) میانمار به حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکان روهینگیا (ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین باعث شد که بیش از 500 هزار مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگلادش فرار کنند.

پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.

مسلمانان روهینگیا در سال 2012 و همچنین در اکتبر سال گذشته هدف حملات گسترده بوداییان قرار گرفتند که بر اثر این حملات صدها نفر کشته و بیش از یکصد هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

دولت میانمار حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و تاکنون در برابر خشونت های گسترده ای که علیه این اقلیت نژادی انجام شده، اقدام خاصی انجام نداده است./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات