۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۵۳۱۲۵۳
وزیر فرهنگ وارشاد:

فلسفه اسلامی عاملی تعیین کننده در بقای هویت اسلامی ایرانی ماست

صالحی با اشاره به خطر گسست های هویتی و تهاجم هویتی جامعه، برضرورت بازخوانی و بازآفرینی میراث عرفانی فلسفی اسلام تأکید کرد و گفت: فلسفه و حکمت اسلامی باید به کمک بقای هویت اسلامی ایرانی ما بیاید.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در دومین روز از اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در هتل ولایت در قالب طرحواره ای به تبیین مناسبات حکمت و فلسفه اسلامی با هنر و فرهنگ پرداخت.

وی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در زمینه احیای فلسفه گفت: حیات اجتماعی فلسفه باید همچنان امتداد داشته باشد و از حوزه های جدی این امتداد، حوزه فرهنگ و هنر است. با توجه به این مهم، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد به مجلس بر محوریت سه شعار گفت وگوی فرهنگی، حقوق فرهنگی و هویت فرهنگی تدوین شده است.

صالحی در تبیین نقاط اشتراک و زمینه های تعامل فلسفه اسلامی با فرهنگ و هنر تصریح کرد: گفت  و گوی اصحاب فلسفه و حکمت با اصحاب فرهنگ و هنر نخستین وجه تعامل این دو می تواند باشد که در هر یک از زمینه های ادبیات، تئاتر، فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی، تاریخ و حتی شاخه های میان رشته ای می تواند مفید واقع شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت وگوی اصحاب فلسفه اسلامی با اصحاب حوزه کودک و نوجوان را ازدیگر وجوه تعامل فلسفه با فرهنگ و هنر معرفی و اظهار کرد: اکنون بخش قابل توجهی از اتفاقات فرهنگی هنری ما دراین حوزه رخ می دهد که نقش مهمی در شکل گیری ساختار جامعه دارد و سرخط های بنیان های معرفتی این حوزه در جامعه نمود می یابد.

وی افزود: تاکنون فلسفه برای کودکان در قالب های مختلف نوشته شده اما نه از منظر فلسفه اسلامی چرا که اصحاب حکمت و فلسفه اسلامی ارتباط خوبی با فعالان حوزه کودک ونوجوان ندارند.

صالحی با بیان اینکه مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان باشگاه عقلی کشور، می تواند پایگاهی برای راه اندازی این اتاق گفت و گو با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد، گفت: از سوی دیگر گفت و گوهای اصحاب فلسفه اسلامی با جهان نیز حائز اهمیت است.

فلسفه اسلامی فرصت خاص ارتباطی ما با جهان محسوب می شود

رییس مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: فلسفه اسلامی یک فرصت خاص ارتباطی ما با جهان به ویژه در حوزه گفت و گوی ادیان و مذاهب به شمار می رود و وزارت ارشاد به اعتبار فرصت های در اختیار خود، می تواند در این عرصه بسترساز باشد.

 وی تأکید  کرد: باید گفت گوی فلسفی حکمی خود را با جهان جدی تر گرفته و سرمایه تمدنی و معاصر خودرا دست کم نگیریم البته در کنار آسیب شناسی و برنامه ریزی.

کسانی که تهاجم هویتی به جامعه را انکار می کنند خود را به خواب زده اند

صالحی، فلسفه اسلامی و هویت را از دیگر سرفصل های مناسبات حکمت و فلسفه اسلامی با هنر و فرهنگ برشمرد و گفت: بسیار روشن است که در خطر گسست های هویتی و تهاجم هویتی قرار داریم که قابل انکار هم نیست و اگر کسی این خطر را نبیند خودش را به خواب زده است.

وی اضافه کرد: فلسفه و حکمت اسلامی باید به کمک بقای هویت اسلامی ایرانی ما بیاید هم در حوزه نظریه پردازی فلسفی برای هویت و هم نظریه پردازی فلسفی برای الگوسازی سبک زندگی البته این به معنای عدم کارایی سایر علوم نیست بلکه نشان دهنده جایگاه مهم فلسفه و عرفان است.

نیازمند بازخوانی و بازآفرینی میراث در میراث عرفانی فلسفی خود هستیم

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، فلسفه و حقوق فرهنگی را از دیگر سرفصل ها معرفی و خاطرنشان کرد:  فلسفه حقوق فرهنگی مساله بسیار مهمی است و شاخه این فلسفه باید با ریشه در فلسفه اسلامی شکل گیرد اما با این وجود متاسفانه در این زمینه ضعف داریم.

صالحی، فلسفه و فرهنگ عمومی(مردمی)، فلسفه و حقوق عمومی و فلسفه و فرهنگ دینی را از دیگر سرفصل ها نام برد و افزود: می بایست بازخوانی ها و بازافرینی ها در میراث عرفانی فلسفی خود داشته باشیم البته این میراث فقط شامل متون فلسفی نیست بلکه ممکن است ابیات حافظ و سعدی نیز باشد.

حمایت از تدین، ویژگی خاص فلسفه اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اصولا ویژگی فلسفه اسلامی، فلسفه متدینانه است وهر قدر تدین بیشترباشد، فلسفه عمیق تر خواهد بود، یاداور شد: این ویژگی خاص فلسفه اسلامی است و امروز اگر فرهنگ دینی مورد تهاجم یا لغزش و تزلزل است باید مانند علامه طباطبایی(ره)فلسفه را به خدمت دفاع از فرهنگ دینی در اورد.

وی افزود: امروز به صدها علامه طباطبایی نیاز داریم چرا که خطرات، مشکلات ودغدغه های بسیار بیشتر و پیچیده تر شده است و هم در حوزه باورها و هم در حوزه ارزش های دینی نیازمند مصونیت آفرینی هستیم./930/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات