۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۳۳۳۱۸
چند خبر قرآنی؛

سمینار «حاملان قرآن؛ پیشگامان نهضت حسینی» در کربلا

آستان مقدس عباسی، سمیناری علمی با عنوان «حاملان قرآن؛ پیشگامان نهضت حسینی» در مهمان‌سرای امام حسین(ع) شهر «هندیه» واقع در استان کربلا برگزار کرد.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، آستان مقدس عباسی، سمیناری علمی با عنوان «حاملان قرآن؛ پیشگامان نهضت حسینی» در مهمان‌سرای امام حسین(ع) شهر «هندیه» واقع در استان کربلا برگزار کرد.  این سمینار به همت شعبه مؤسسه قرآن کریم آستان مقدس حضرت عباس(ع) در شهر «هندیه» برگزار شد و علامه سید رشید حسینی، از علما و فضلای برجسته حوزه علمیه نجف سخنران آن بود.

این سمینار علمی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم از سوی «یوسف فتلاوی»، از قاریان برجسته عراقی آغاز و در ادامه علامه رشید حسینی با شرح و تبیین آیه 13 سوره کهف «إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى؛ آنان جوانانى بودند كه به پروردگارشان ايمان آورده بودند و بر هدايتشان افزوديم»، گفت: حاملان قرآن کریم نقش مهم و بزرگی در نهضت جاودان امام حسین(ع) که در روز عاشورا رقم خود، داشتند.

علامه حسینی در ادامه با تأکید بر این که قرآن و عترت پیوسته ملازم یکدیگر بوده و هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند، به تبیین برخی حوادث واقعه عاشورا و جایگاه قرآن در این نهضت پرداخت.

در این سمینار علمی که با حضور شماری از شخصیت‌ها و مقامات دینی، اجتماعی، امنیتی، اساتید و قرآ‌ن‌‌آموزان دوره‌های حفظ و تلاوت شعبه مؤسسه قرآن آستانه عباسی در «هندیه» برگزار شد، علامه حسینی ضمن پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده توسط حاضران، از تلاش‌های این مؤسسه در حمایت از استعدادهای قرآنی و ترویج فرهنگ کلام وحی در بین جوانان قدردانی کرد.

شایان ذکر است، مؤسسه قرآنی آستان عباسی دوره‌ها، سمینارها و سخنرانی‌های علمی و قرآنی و پروژه‌های قرآنی مختلفی را به منظور نشر و گسترش فرهنگ قرآن در مناطق مختلف جهان اسلام برگزار می‌کند.

دو برادری که آرزوی قرآنی پدر را برآورده کردند

یوسف و ابراهیم ابوغنام دو برادر فلسطینی از منطقه «الطور» در قدس شریف هستند که آرزو دارند پدر و مادرشان در روز قیامت به خاطر روی‌آوردن آنان به قرآن، مورد لطف الهی قرار بگیرند.
این دو برادر از کودکی شروع به حفظ قرآن کرده و توانسته‌اند طی یک سال و نیم موفق به حفظ کل آیات شوند.
 
یوسف ابوغنام ۱۲ ساله به الجزیره نت می‌گوید: در هشت سالگی کنار برادرم ابراهیم شروع به یادگیری قرآن کردم و همین امر سبب شد در زبان عربی هم پیشرفت کنم.
 
وی در این گفت‌و‌گو به سؤالات خبرنگار الجزیره به زبان عربی فصیح پاسخ داده و گفت: دلیل این امر قرائت آیات قرآن و یادگیری احکام تلاوت و تجوید بوده است.
 
یوسف و ابراهیم در مرکز «زید بن‌ثابت» واقع در جنوب شرق قدس، قرآن را یاد گرفته‌اند، مجدی ابوغنام، پدر این دو کودک حافظ قرآن در این باره به الجزیره نت می‌گوید: آن‌ها را تقریبا هر روز به این مرکز می‌بردم و همراهیشان می‌کردم تا کلام وحی را حفظ کنند.
 
این پدر فلسطینی خود آرزو داشته که حافظ کل قرآن شود؛ اما نتوانسته و به خودش قول داده است که کاری کند که فرزندانش به این هدف برسند.
 
لینا ابوغنام، مادر یوسف و ابراهیم نیز که در رشد توانمندی‌های قرآنی فرزندانش نقش داشته است، می‌گوید: ابراهیم استعداد حفظ شماره آیات و صفحات را هم دارد و هر آیه‌ای را که از حفظ قرائت کند، شماره آن را هم می‌تواند بگوید.
 
وی افزود: این امر، شکوفایی استعداد ابراهیم در درس ریاضیات را در پی داشته و او در این درس، پیشرفت خوبی دارد.

تلاش والدین برای دیگر اعضا

شهد غنام، خواهر هشت ساله ابراهیم و یوسف هم مسیر برادرانش را ادامه داده و اکنون در آغاز این مسیر بوده و دو جزء قرآن را حفظ کرده است.
 
همچنین والدین برای این‌که مصطفی به عنوان کوچکترین عضو خانواده در مسیر قرآنی گام بردارد، تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند و با برنامه‌ریزی برای گوش‌دادن این کودک شش ساله به آیات قرآن، برای نهادینه‌شدن آیات قرآن در ذهن او از کودکی تلاش می‌کنند.
  
آن‌ها معتقدند خانواده‌ها باید صبور و بردبار بوده و کودکان را مجبور به حفظ قرآن نکنند و زمان مناسبی را برای این کار برگزینند.

این پدر و مادر فلسطینی دوری فرزندانشان ار تلویزیون، ابزارهای اینترنتی و فضای مجازی را در تمرکزگرفتن آنان در حفظ مؤثر دانسته و می‌گویند که این امر آنان را از مسائلی که تمرکزشان را به هم ریخته، بر حذر داشته و سبب شکوفایی استعداد‌های قرآنی‌شان شده است.

فراخوان قطر برای مسابقه قرآنی «تیجان‌ النور»

پس از برگزاری موفقیت‌آمیز مسابقه قرآنی «تیجان النور» در ماه مبارک رمضان گذشته، شبکه تلویزیونی «ج» پذیرش فایل‌های تصویری قرائت کودکان و نونهالان برای شرکت در دوره آینده این رقابت‌ها را آغاز کرد و تا ۱۹ آذرماه ادامه دارد.

مسابقه قرآنی «تیجان‌ النور» که در صدد بررسی و استعدادیابی کودکان قرآنی از سراسر جهان است، توسط شبکه تلویزیونی «ج» قطر برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و کمیته داوران پس از  اتمام فرصت اعلام‌شده، کار ارزیابی قرائت کودکان و نونهالان شرکت‌کننده را آغاز خواهد کرد.

این مسابقات بخشی از راهبرد شبکه ماهواره‌ای «ج» برای ترغیب کودکان  عرب و مسلمان به حفظ و تلاوت قرآن کریم، تقویت رابطه کودکان با قرآن کریم و تلاش برای تشویق کودکان به استفاده از از زبان عربی فصیح و آموزش ارزش‌های والای اسلامی است.

یادآور می‌شود، سری گذشته این مسابقات با حضور شرکت‌کنندگان دختر و پسر زیر ۱۳ سال برگزار شد که برخی از شرکت‌کنندگان با تلاوت‌های خاص ممتاز خود، اعجاب کمیته داوران را برانگیختند.

شبکه تلویزیونی «ج» وابسته به شبکه ماهواره‌ای الجزیره در سال ۲۰۰۵ میلادی راه‌اندازی شده است و برنامه‌های آن به زبان عربی و ویژه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال است.

رقابت قاریان و حافظان اروپایی در برلین

دومین دوره مسابقه اروپایی بزرگ حفظ و ترتیل قرآن کریم، روزهای شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ مهرماه) به همت انجمن آموزش حفظ قرآن «فرقان» آلمان و با همکاری انجمن «المنابر القرآنية» كويت در برلین برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، اسامه عبدالعزیز و محمد فضیل، شرکت‌کنندگان لیبیایی‌الاصل مقیم اروپا و عمر مختار از نروژ به ترتیب مقام اول تا سوم رشته حفظ را کسب کردند و در رشته ترتیل نیز «ابراهیم بوغالب»، متسابق مراکش‌الاصل مقیم حائز رتبه‌ برتر شد.

غمدان الزعیتری، مدیر انجمن آموزش و حفظ قرآن «فرقان» برلین گفت: مسابقه اروپایی «فرقان» یکی از بزرگترین مسابقات قرآن در سطح اروپا به شمار می‌رود و هدف از برگزاری آن معرفی اسلام، سبک زندگی مسلمانان و آشنایی شهروندان آلمانی با دین اسلام است. 

وی افزود: در حاشیه این مسابقات، توافق‌نامه همکاری میان انجمن آموزش حفظ قرآن فرقان و انجمن «المنابر القرآنیة» کویت امضا شد.

طلال هادی، رئیس کمیته نظارت بر مسابقه «فرقان» نیز ضمن تشکر و قدردانی از دولت آلمان و مسؤولان شهر برلین به منظور مشارکت و همکاری جهت برگزاری این مسابقه گفت:  تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در این مسابقه، نشان‌دهنده اهمیت آن و تعلق خاطر مسلمانان به دین اسلام علی‌رغم فاصله مکانی از وطن خود است.

دراین دوره از مسابقات، ۷۲۳ متسابق از ۱۴ کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، نروژ، بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی شرکت کردند. 

اجراکنندگان این برنامه قرآنی، در صدد برگزاری سالانه این مسابقات با هدف ترغیب نسل مسلمان جوان ساکن در اروپا به حفظ و آموزش قرآن کریم هستند.

یادآور می‌شود، انجمن آموزش حفظ قرآن «فرقان»، یک موسسه قرآنی در شهر «برلین»، پایتخت آلمان است که با هدف آموزش قرآن کریم و معرفی اسلام و حمایت از پناهندگان مسلمان در کشورهای اروپایی تأسیس شده‌ است.

سیدمصطفی، نابغه‌ای که سه‌ماهه حافظ قرآن شد

شریف سید مصطفی، جوان ۱۸ ساله مصری است که پس از آموختن علم تجوید به حفظ قرآن کریم به قرائات ده‌گانه روی آورد و موفق شد در سه ماه حفظ قرآن را به پایان ببرد.

وی همچنین توانسته دو کتاب «صحیح مسلم» و «صحیح بخاری» (از کتب معتبر حدیث نزد اهل سنت) را در طول ۴۰ روز حفظ کند. 

شریف سید مصطفی در زمینه قواعد تجوید از شیخ حصری، از مشاهیر قرائت مصر بهره برده و در زمینه صوت و قرائات نیز عاشق تلاوت «شیخ مصطفی اسماعیل» است. 

این جوان مصری همچنین موفق شد اخیرا رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کتابخوانی که با مشارکت ۱۶ دانشجوی دختر و پسر در امارات برگزار شد را از آن خود کند.

وی قادر است در هر ۶ دقیقه ۱۰۰ صفحه کتاب را چشم‌خوانی کند. 

گفتنی است، دومین دوره مسابقه بزرگ کتابخوانی عربی در امارات در سال ۲۰۱۷ در دو رده فردی و تیمی برگزار شد که در رده فردی عفاف شریف، دانشجوری فلسطینی موفق به کسب رتبه نخست و شریف مصطفی از مصر موفق به کسب رتبه دوم شد.

هدف از برگزاری این مسابقه افزایش شوق مطالعه در میان دانشجویان در کشورهای عربی و بالا بردن سطح آگاهی و معلومات آن‌ها عنوان شده است./۹۹۴/ب۹۰۴/ف

ارسال نظرات