۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۳۳۸۷۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

پدافند باید کشور را از آفات و خطرات احتمالی در همه ابعاد حفظ کند/ انتقاد از عدم توجه به مبارزه با مفاسد اقتصادی

رییس مرگز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که پدافند باید کشور را از آفات و خطرات احتمالی در همه ابعاد حفظ کند، گفت: مسؤولان باید به مجموعه پدافند برای حفظ نظام توجه کنند.
دیدار فرمانده سازمان پدافند غیر عامل با علما و مراجع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در دیدار سردار جلالی رییس سازمان پدافندغیر عامل کشور، مسأله پدافند غیرعامل را بسیار حساس و مهم دانست و گفت: این جلسات باید بابی برای ارتباط مجموعه پدافند با حوزه و بررسی فقهی مسائل باشد.

وی افزود: سازمان پدافند از ابتدا جای خود را در مراکز گوناگون باز کرده است. همانگونه که بسیج در همه مجموعه های کشوری حضور دارد پدافند نیز باید در هر مجموعه ای حضور داشته باشد و فعالیت خود را انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پدافند غیر عامل تنها مربوط به عرصه نظامی نمی شود، اظهار داشت: پدافند غیرعامل باید در همه مراکز جایگاه خود را پیدا کند، همچنین نهادها و مراکز گوناگون باید از تحقیقات و آثار پدافند غیر عامل استفاده کنند تا راهبردها موثر واقع شود.

وی ادامه داد: در اجرا و سیاستگذاری باید جایگاه پدافند غیرعامل مشخص باشد، اگر در مجموعه دین و شریعت بررسی کنیم دین از این عامل بسیار استفاده کرده است و در برنامه های تربیتی، حقوق و احکام مسأله پدافند غیرعامل وجود دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که نمونه های فراوانی در احکام فقهی تربیتی و اخلاقی برای پدافند وجود دارد، ابراز داشت: بشر باید به خطراتی که عمل و جان و اقتصاد او را از بین می برد توجه داشته باشد و برای آن مقابله با آن راهکار پیدا کند.

وی عنوان کرد: یکی از قوانین عقلی لزوم دفع ضرر محتمل است که می تواند از مبانی پدافند غیرعامل باشد، به عنوان مثال موضوع تراریخته از مسائل مورد نیاز و مهم است که در دنیا مطرح شده است، بر اساس نقل ها کشورهایی همانند آمریکا اجازه نمی دهند که این محصولات استفاده شود اما کشورهیی دیگر تست می کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دانشگاه ها، حوزه ها و نهادها باید وارد کار شوند و گزارش دهند، حوزه باید از دیدگاه مبانی فقهی و وزارت بهداشت از نظر سلامت محصولات تراریخته را مورد بررسی قرار دهد، مجموعه ای از نهادها  باید در این زمینه فعالیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: نهاد اقتصاد و امنیت هم باید در این زمینه فعال باشند، پدافند غیر عامل نباید اجازه دهد که طرح برخی مسائل در جامعه طولانی شود بلکه باید به آن ها را رسیدگی کرد، مبارزه با مفاسد اقتصادی مسأله مورد تاکید مکرر رهبری است اما تاکنون نتیجه لازم را حتی با برگزاری جلسه سران قوا نداشته است، آیا از مفاسد اقتصادی کم شده است؟

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که پدافند غیرعامل باید بررسی کند که جامعه تا چه اندازه ظرفیت شنیدن مسائل را دارد، گفت: مجموعه ها باید با مسائل پدافندی در زمینه های گوناگون آشنا باشند

وی با تقدیر از فعالیت های رییس سازمان پدافند غیرعامل، افزود: از ابتدایی که سردار جلالی کار  را آغاز کرد کارها با احاطه و درایت بوده است، وظیفه پدافند این است مشخص کند کسی که در زمینه ای احاطه و تبحر ندارند وارد نشوند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در دولت قبل می‌گفتند افرادی مسائل اقتصادی و بانکی را سیاستگذاری می کنند که یک روز در آن زمینه کار نکردند، نظام از مسؤولانی که واقعا صلاحیت نداشتند صدمه خورده است و باید در این زمینه دقت کرد.

وی ادامه داد: پدافند باید کشور را از آفات و خطرات احتمالی در همه ابعاد حفظ کند. این کار ثواب بسیاری دارد و سبب می شود که نامه اعمال انسان مفتوح باشد، نظام‌ جمهوری اسلامی باید الگوی ملت ها باشد و مسؤولان باید به مجموعه پدافند برای حفظ نظام توجه کنند؛ مجموعه حوزه به ویژه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای کارهای تحقیقاتی و فکری آمادگی دارد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات