۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۳۵۵۷۹
استاد حوزه و دانشگاه:

علم نباید وسیله تفاخر و رسیدن به عنوان و مدرک قرار گیرد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: علم را نباید وسیله تفاخر و رسیدن به عنوان و مدرک قرار داد؛ چرا که اگر تهذیب نفس همراه با تحصیل نباشد هیچ فایده ای ندارد و چه بسا طلبه به بیراهه می رود.
پرواز اندیشه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم افتتاحیه مقطع تحصیلات تکمیلی سطح 3 و همایش فارغ التحصیلان با عنوان« محفل پرواز اندیشه ها» که امروز 8 آبان در حسینیه نصرت برگزار شد، با اشاره به اینکه دین اسلام، دین آموختن و دانش آموزی برای زندگی سعادتمند اخروی و دنیایی است، گفت: وقتی که جبرئیل در نخستین ارتباط خود با پیامبر(ص) اقراء را بیان می کند نشانه ای از اهمیت این دین به علم است.

وی با بیان اینکه ارزش انسان در آمیزه های اسلام به علم است، تصریح کرد: در اسلام ارزش انسانها به لباس های فاخر و گران قیمت نیست و انسانها به نسبت بهره آنان از علم دارای اهمیت و ارزش می شوند.

علم دین در رأس همه علوم مفید قرار دارد

این استاد حوزه و دانشگاه  با تأکید بر این مطلب که همه علوم برای انسانها مفید هستند اما همه آنها ارزش یکسان ندارند، اظهارکرد: در واقع در رأس همه علوم مفید، علم دین قرار دارد.

وی خطاب به بانوان طلبه گفت: شما وارد حوزه شده اید تا فقیه در دین شوید و از طرفی با شنیدن مباحث علمی و فقهی درباره احکام به آگاهی می رسید چرا که با توجه به اهمیت علم که خداوند در قرآن آن را بر همه مردان و زنان واجب کرده است شما موظف هستید که به دنبال علم آموزی باشید.

حیدری با بیان اینکه این علم آموزی شما نباید بدین معنا باشد که به دنبال اشتغال بروید، اظهارکرد: در واقع علم آموزی شما بانوان طلبه در هدف غایی آن اینگونه تعریف می شود که مادر باسواد و دانشمند بهتر می تواند فرزند خود را تربیت کند و در تعامل با خانواده همسر و شوهر موفق تر است.

فقیه و دانشمند شدن برای بانوان طلبه در حوزه هدف متعالی نیست

وی با اشاره به اینکه فقیه و دانشمند شدن برای بانوان طلبه در حوزه هدف متوسط است و هدف متعالی نیست، تصریح کرد: در واقع اگر اینگونه باشد خلوص وجود ندارد چرا که هدف غایی بانوان طلبه ما باید قرب الی الله باشد که در مرحله بعدی نشر دین صورت بگیرد.

مجهز شدن طلاب به علم و دانش روز، فقه، اصول و معارف دین ضرورت است

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براین مطلب که یک طلبه باید به علم و دانش روز، فقه، اصول و معارف دین مجهز شود، تصریح کرد: با توجه به رشد اباحه گری در جامعه ، مجهز شدن طلبه به این ابزار بیشتر از گذشته مشهود است.

 وی با تأکید بر این مطلب که شما بانوان طلبه باید در مسایل معنوی و روحانی مردم احساس مسؤولیت کنید، تصریح کرد: از آنجا که شما با روح و روان مردم در جامعه سر و کار دارید توجه به این نیازهای آنان ضروری است.

ایمان بدون علم کارآیی ندارد

این استاد حوزه و دانشگاه درادامه با بیان اینکه خداوند در سوره های آل عمران و نساء به بیان رابطه تناتنگ ایمان و علم اشاره می کند، اظهارکرد: در واقع ایمان بدون علم کارآیی ندارد چرا که هر چه بر میزان علم شما افزوده شود از طرفی ایمان هم باید افزایش پیدا کند تا بتوانند بر عمل هم تأثیر گذار باشند.

حیدری با تأکید بر این مطلب که محصول علم و دانش مفید ترس از خداوند است، تصریح کرد: در واقع با علم و دانش می توان حقانیت دین را اثبات کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه درادامه با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) درباره علم آموزی گفت: ارزش علم دین با هیچ علمی قابل مقایسه نیست چرا که آموزش احکام دین مقدمه و شرط لازم برای سعادت ابدی است.

وی درادامه با تأکید بر این مطلب که بهتر است پزشک و مهندس ما هم علم دین را یاد بگیرد، اظهارکرد: در عین حال دانش اندک همراه با عمل بسیار مفیدتر و سودمندتر از دانش بسیار بدون عمل است.

حیدری در ادامه درباره ویژگی های ممتاز افرادی که به درجه علم واقعی می رسند، گفت: انسان بلند مرتبه وقتی به فهم و دانایی رسید متواضع می شود و این یکی از مهمترین نشانه های اهل علم و ایمان است.

علم را نباید وسیله تفاخر و رسیدن به عنوان و مدرک قرارداد

وی درادامه بیان توصیه های خود به بانوان طلبه اظهارکرد: علم را نباید وسیله تفاخر و رسیدن به عنوان و مدرک قرار داد چرا که اگر تهذیب نفس همراه با تحصیل نباشد هیچ فایده ای ندارد و چه بسا طلبه به بیراهه می رود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مطهری و مفتح و شهید بهشتی خروجی همین حوزه های علمیه هستند، تصریح کرد: برای رسیدن به مرتبه و درجه این افراد بهتر است شما تهذیب نفس، زهد و ساده زیستی را سرلوحه کار خودتان قرار بدهید./934/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات