۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۳۵۸۱۹

مروری بر فرضیه جنگ سوم لبنان از زبان صهیونیست‌ها

آنچه که از فرآیندشناسی ادعای قریب الوقوع بودن جنگ سوم لبنان بر می‌آید این است که صهیونیست‌ها در حال اجرای یکی از تکنیک‌های جنگ روانی به نام «تکرار» در قبال حزب الله لبنان هستند.
ضربات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری رسا، جنگ سوم لبنان در راه است.» این جمله قریب به هفت سال است که از زبان صهیونیست ها شنیده می شود اما همچنان جنگ­شمار لبنان در عدد دو باقی مانده است. این ادعاها در حالیست که صهیونیست ها همواره اذعان کرده اند که توان حزب الله در مقایسه با جنگ 2006 به مراتب افزایش یافته است. ضمن آنکه اکنون دولت و ارتش لبنان به همراه شبه گروه های نظامی شیعه در منطقه در کنار حزب الله هستند و این مسأله بر پیچیدگی معادله جنگ سوم لبنان می افزاید.

آنچه که از فرآیندشناسی ادعای قریب الوقوع بودن جنگ سوم لبنان استنباط می شود این است که صهیونیست ها در حال اجرای یکی از تکنیک های جنگ روانی به نام «تکرار» در قبال حزب الله لبنان هستند.

کاربران تکنیک «تکرار»، برای زنده نگه داشتن موضوع مدنظر با حفظ فاصله زمانی سعی می‌کنند این موضوع تا زمانی که نیاز هست، زنده بماند. تکرار از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است؛ به ویژه اگر با دقت توام باشد. روش تکرار، از قواعد خاصی پیروی می‌کند زیرا فاصله های تکرار فعل نباید چندان دراز باشد که سبب محو شدن آثار قبلی شود و نه چندان کوتاه باشد که ملال انگیز و خسته کننده شود.

به عبارت دیگر، تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل می‌راند. بنابراین فرستنده پیام امیدوار است که این شکل از ضربه زدن مداوم، باعث دریافت و تثبیت نکات پیام شود.

دکتر جاناتان فریدمن استاد دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد همیشه خود را آماده حمله به ایران نشان دهد ولی این طور وانمود کند که به خاطر ملاحظات آمریکا از حمله خودداری می‌کند با این هدف که بقیه کشور‌ها، از جمله آمریکا، به انگیزه پرهیز از جنگ به فشارهای تحریمی خود برای مهار برنامه‌های هسته‌ای ایران اضافه کنند. حال این مسأله را در قبال حزب الله لبنان نیز می توان منطبق دانست زیرا هرگاه فرضیه جنگ سوم لبنان مطرح می شود، باید شاهد نوعی واکنش آمریکایی ها علیه حزب الله باشیم. تصویب دو طرح و یک قطعنامه علیه حزب الله از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای گذشته از جمله مصادیق این امر است.

 در یادداشت حاضر با رویکردی تاریخی-توصیفی به ادعاهای مربوط به قریب الوقوع بودن جنگ سوم لبنان بین رژیم صهیونیستی و حزب الله از زبان صهیونیست ها پرداخته می‌شود.

سال 2010

روزنامه هاآرتص چاپ اراضی اشغالی در جولای 2010 در سرمقاله ای با عنوان «جنگ سوم لبنان» آورده است: «در هفته های گذشته موجی از گمانه زنی ها و شایعات در مورد وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب الله در تابستان پیش روی، سراسر اسرائیل را فرا گرفته است.» در همین ماه، مرکز سیاست یهود در گزارشی با عنوان «جنگ سوم لبنان؟» می نویسد: «درست یا غلط، جنگ اسرائیل-حزب الله یک خطر آشکار و محتمل است. وضع موجود، فرضیه جنگ سوم لبنان را بیش از پیش تقویت می کند.»

اندیشکده آمریکایی-صهیونیستی شورای روابط خارجی در 12 جولای 2010 طی یادداشتی با عنوان «جنگ سوم لبنان» به قلم «دنیل چارلز کورتزر» سفیر یهودی سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی در زمان جورج بوش، آورده است که این روزها نگرانی زیادی در مرود آغاز مجدد جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب الله مطرح است. کورتزر در ادامه می نویسد که آمریکا در تلاش برای خنثی کردن جنگ سوم لبنان بوده و این کشور باید آماده مداخله فوری در صورت بروز درگیری بین رژیم صهیونیستی و حزب الله شود.

همچنین گیورا آیلند مشاور سابق امنیت ملی آریل شارون و ایهود اولمرت (نخست وزیران اسبق رژیم صهیونیستی) در دسامبر 2010 ضمن تائید احتمال وقوع جنگ سوم لبنان اظهار داشت: همگان باید بدانند که این بار جنگ بین اسرائیل و حزب الله نخواهد بود بلکه این درگیری بین اسرائیل و کشور لبنان خواهد بود.

سال 2011

روزنامه یدیعوت آحارونوت در جولای 2011 با تأکید بر احتمال وقوع جنگ سوم لبنان  نوشت: «ارتش اسرائیل اکنون شناخت اش از حزب الله بیشتر از سال 2006 است. از اینرو اسراییل این روزها سناریوهای زیادی را برای شروع جنگ جدید علیه حزب الله مطرح می سازد و با مقایسه توان و تجهیزات نظامی خود با حزب الله قصد دارد مجددا در مقابل قدرت مقاومت عرض اندام کند.»

از علت های شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان در آن مقطع، به تجاوز این رژیم به منطقه ویژه اقتصادی لبنان در دریای مدیترانه و تردید نسبت به آنچه که لبنان در ترسیم مرز دریایی خود به سازمان ملل ارائه داده بود، اشاره می شد. بطوریکه حتی رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود اگر تأسیسات دریایی آن مورد هجوم موشک های حزب الله قرار گیرد، متوسل به قدرت نظامی خواهد شد.

شبکه خبری یهود (جی ان ان) نیز در اکتبر 2011 در مطلبی با عنوان «اسرائیل در حال طراحی جنگ سوم لبنان» نوشت: گزارش ها حاکی  از آماده سازی اسرائیل برای آغاز جنگ سوم خود علیه لبنان است.

در ادامه این خبر نوشته شده بود: طبق اسناد منتشر شده از سایت ویکی لیکس در سال 2009، اسرائیلی ها برآورد کرده اند که جنگ سوم لبنان حدود دو ماه به طول خواهد انجامید.

سال 2012

جاناتان فریدمن استاد دانشگاه کالیفرنیا در سپتامبر 2012 پس از داغ شدن بحث جنگ سوم لبنان اظهار داشت که رژیم صهیونیستی می‌خواهد همیشه خود را آماده حمله به ایران نشان دهد ولی این طور وانمود کند که به خاطر ملاحظات آمریکا از حمله خودداری می‌کند با این هدف که بقیه کشور‌ها، از جمله آمریکا، به انگیزه پرهیز از جنگ به فشارهای تحریمی خود برای مهار برنامه‌های هسته‌ای ایران اضافه کنند.

شبکه خبری بی بی سی نیز در سپتامبر 2012 در گزارشی با عنوان «از جنگ روانی تا جنگ جهانی سوم؛ حکایت‌های جنگ ایران و اسرائیل» با بررسی فرضیه جنگ سوم لبنان می نویسد: «آمریکا می‌خواهد بدون شروع جنگی دیگر به طور تدریجی از تهدیدهای اسرائیل برای وارد کردن فشارهای تحریمی بیشتر بر ایران استفاده کند و حالا که سوریه هم دچار ناآرامی است، ‌این کشور را از حوزه نفوذ و بهره برداری ایران خارج سازد ضمن آنکه همواره ایران را در منطقه و جهان زیر سایه خطر نشان دهد. زیرا ایران بواسطه برنامه‌های هسته ای خود به یک جایگاه پر قدرت سیاسی در بین بازیگران جهانی دست یافته است.»

در ادامه تحلیل بی بی سی آمده است که نظر سنجی‌ها در سال 2012 حاکی از آن بود که حمایت مردم رژیم صهیونیستی از حمله به ایران بسیار بستگی به این دارد که چنین حمله‌ای با حمایت و همراهی آمریکا توام باشد یا خیر. ضمن آنکه گروهی اندک در رژیم صهیونیستی و آمریکا معتقدند که یک ایران هسته‌ای لزوما تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی نیست زیرا همین توانمندی هسته ای در دوران جنگ سرد مانع درگیری دو ابرقدرت هسته‌ای شد، بنابراین این مسأله در قبال ایران و رژیم صهیونیستی نیز می تواند صدق کند.

سال 2013

در مارس 2013 خبرنگار خبرگزاری رویترز مستقر در فلسطین اشغالی اعلام کرد که در سایه تحولات جنگ سوریه، رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای حمله به حزب الله است. همچنین یارون فورموزا فرمانده یگان توپخانه شمال ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت ضمن اذعان به افزایش توانمندی نظامی حزب الله اظهار داشت که شعله ور شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب الله در خط مرزی افزایش یافته است.

روزنامه عبری زبان «معاریو»  چاپ اراضی اشغالی در آگوست 2013 مدعی شد که ارتش رژیم صهیونیستی درحال بررسی نقشه و طرحی نظامی است که نه تنها آتش جنگ سوم رژیم صهیونیستی با حزب الله را بر خواهد افروخت، بلکه دامنه آن منطقه را نیز در بر خواهد گرفت. بنابر گزارش این روزنامه یکی از فرماندهان یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای نظامیان ذخیره خود در پیامی الکترونیکی نوشت بود که: «به زودی به شیوه‌ای آموزش خواهید دید که مقتضای جنگ در مناطق مختلف لبنان باشد و نیازی به یادآوری اهمیت مشارکت شما در این دوره‌های آموزشی نیست، چون مجبور خواهید شد در آستانه تابستان هرآنچه در این دوره‌های آموزشی را فراگرفته‌اید به اجرا گذاشته و پیاده کنید.

منابع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در آن مقطع ادعا کرده بودند که در جنگ سوم لبنان هیچ منطقه‌ای در لبنان از حملات ارتش رژیم صهیونیستی در امان نخواهد بود. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی در برآوردی اعلام کرده بود که جنگ قریب الوقع رژیم صهیونیستی و حزب الله کوتاه تر از جنگ های قبل خواهد بود.

سال 2014

 یئیر گولان فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی در مارس 2014 اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به مناطق مرزی لبنان در حال آمادگی به سر می برد. شایان ذکر است که هشدار یئیر گولان درباره جنگ سوم لبنان در آن مقطع با فرمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران همزمان شده بود.

عاموس هارل تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص در ژوئن 2014 در مطلبی با عنوان «چرا حزب الله تهدید به اشغال الجلیل کرده؟» می نویسد: «با وجود اینکه احتمال جنگ در سال های اخیر میان اسرائیل و کشورهای اطراف آن ضعیف است اما خطر به ویژه در مورد حزب الله لبنان همچنان باقی است.» وی ضمن قریب الوقوع دانستن جنگ سوم لبنان می نویسد که تفکر رایج در رژیم صهیونیستی این است که حزب الله خواستار تکرار سناریوی سال 2006 و تعادل با اسرائیل یعنی پیروزی به سبب شکست نخوردن است. هارل می افزاید: «اسرائیل باید تغییرات راهبردی حزب الله را مورد توجه قرار دهد زیرا اسنادی در دست است که این جنبش به فکر کوتاه کردن مدت جنگ در جنگ سوم لبنان از طریق اقدامات زمینی در داخل اسرائیل است.»

بن کاسپیت تحلیلگر روزنامه معاریو چاپ اراضی اشغالی در سپتامبر 2014 در یادداشتی با عنوان «اسرائیل باید آماده جنگ سوم لبنان شود» می نویسد که حزب الله لبنان اکنون تجربه و دانش مضاعفی در جنگ پیدا کرده است و هر لحظه ممکن است دکترین جنگی خود را تغییر دهد. وی در ادامه می نویسد: «جنگ سوم لبنان از جمله مهمترین دغدغه های موجود است. هیچ کس نمی داند که این جنگ چه زمانی اتفاق می افتد اما بسیاری معتقدند که این اتفاق بالاخره خواهد افتاد.»

در اکتبر 2014 نیز کانال دو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در حال تمرین و آماده سازی برای حمله خشن به حزب الله لبنان است. بنی گنتس رییس ستاد مشترک وقت رژیم صهیونیستی نیز در همین ماه ضمن هشدار نسبت وقوع جنگ رژیم صهیونیستی و حزب الله در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت اظهار داشت که خطر حزب الله لبنان برای صهیونیست ها بیشتر از خطر حماس است.

سال 2015

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ فعلی این رژیم در فوریه 2015 در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت با بیان اینکه حزب الله قواعد بازی جدیدی را بر اسراییل تحمیل کرده است اظهار داشت: «هیچ گریزی از جنگ سوم لبنان نیست.»

ژنرال ایتای بران مدیر بخش تحقیقات اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در ژانویه 2015 در مصاحبه با روزنامه رژیم صهیونیستی هایوم ادعا کرد که حزب الله لبنان در حال آماده شدن برای ورود به جنگ دیگر در خاورمیانه بوده و طی آن اقدام به ورود به داخل اراضی اشغالی برای اشغال روستاهای مرزی خواهد کرد. در همین ماه، اندیشکده واشینگتن در تحلیلی با عنوان «جنگ متفاوت اسرائیل و حزب الله در سال 2015» به قلم جفری وایت، افسر بازنشسته اطلاعاتی ارتش آمریکا، ضمن محتمل دانستن وقوع جنگی دیگر بین رژیم صهیونیستی و حزب الله به ابعاد مختلف این جنگ از منظر وسعت و ویرانی پرداخت.

دکتر شائول شای مدیر بخش تحقیقات موسسه سیاسی و راهبردی و معاون اسبق رییس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز در  ژوئن 2015 در سرمقاله ای با عنوان «سناریوهای جنگ سوم لبنان» در روزنامه جروزالم پست ضمن بررسی جنگ قریب الوقوع رژیم صهیونیستی و حزب الله می نویسد که ارتش رژیم صهیونیستی اکنون ظرفیت شکست حزب الله و تغییر موازنه در شمال اراضی اشغالی را دارد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در سپتامبر 2015 با اشاره به مراحل آمادگی ارتش صهیونیستی و نیروهای مقاومت لبنان تاکید کرد که جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب الله حتمی و در پیش است. رون بن یشای تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت در این خصوص نوشت که تعداد کمی از مردم رژیم صهیونیستی می دانند که اخیرا نزدیک بود جنگ سوم علیه لبنان شروع شود.

سال 2016

روزنامه هاآرتص در جولای 2016 در یادداشتی با عنوان «جنگ سوم لبنان؟» می نویسد که از مجموع تیترهای خبری و تحلیل های اخیر رسانه های صهیونیست می توان گفت که رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای جنگ سوم علیه لبنان است.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ اراضی اشغالی نیز در سپتامبر 2016 اعلام کرد که تیپ «ناحال» ارتش رژیم صهیونیستی در حال آماده سازی برای جنگ سوم لبنان با حزب الله است. یدیعوت در اینباره افزود:« 80 درصد تمرین یاد شده به سناریوی جنگ جدید در لبنان اختصاص دارد و 20 درصد باقیمانده مربوط به یورش به نوار غزه خواهد بود.«عاموس هکوهین» فرمانده تیپ ناحال در آن مقطع اعلام کرد که نظامیان باید رویکردشان را تغییر دهند و به صورتی فوری برای تمرین «جنگ سوم لبنان» آماده شوند.

در همین ماه پایگاه خبری جوویش پرس در یادداشتی با عنوان «جنگ سوم لبنان، آخرین جنگ لبنان خواهد بود» آورده است که وقوع جنگ سوم لبنان در دو ماه آینده بیش از هر زمان دیگری محتمل است. همچنین پایگاه خبری نظامی رژیم صهیونیستی دیفنس در همین مقطع مطلبی با عنوان «در آستانه جنگ سوم لبنان» منتشر کرده و می نویسد: «هر کس به تازگی به مرزهای شمالی اسرائیلی سفر کند شاهد یک مرز متفاوت خواهد بود. وضعیت مبارزان، افسران و نیروهای ذخیره در مرز با لبنان این واقعیت را تداعی می کند که اوضاع موجود، شباهت زیادی به دوران جنگ دوم لبنان دارد.»  

سال 2017

در ژوئن 2017 و چند روز پس از سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به یونان و دیدار سه جانبه با نخست وزیران یونان و قبرس، رسانه های صهیونیست همچون جروزالیم پست فاش کردند که هم زمان، واحدهای نخبه ارتش رژیم صهیونیستی به تمرین شرایط جنگی در ناحیه ای از قبرس پرداخته اند که تا حد زیادی به جنوب لبنان شباهت دارد. از اینرو آگاهان نظامی ارزیابی می کنند که ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای رویارویی احتمالى آینده با حزب الله لبنان آماده می کند.در آگوست 2017، موشه آرنز وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی اظهار داشت که رژیم صهیونیستی اکنون می تواند با انجام حمله هوایی به لبنان، خطر تسلیحات پیشرفته حزب الله را دفع کند.

در اوایل سپتامبر 2017 مطبوعات صهیونیستی همچون یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در حال برگزاری بزرگترین رزمایش 20 سال اخیر خود در مرزهای لبنان با هدف حمله گسترده به حزب الله است.

در اکتبر 2017 آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که چهار راکت از سمت سوریه توسط حزب الله به اراضی اشغالی شلیک شده و این مسأله به معنای اعلان جنگ است. پس از این ادعا، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی بیانیه ای صادر کرد و در آن متذکر شد که نتانیاهو از این موضوع بی اطلاع است. سپس تعدادی از نظامیان نزدیک به لیبرمن اظهار داشتند که این خبر نظر و برداشت شخصی لیبرمن بوده است.

سایت شبکه خبری صدای آمریکا در 27 اکتبر 2017 در یادداشتی با عنوان «پدیدار شدن سایه یک جنگ سوم در لبنان» به قلم ژنرال کلاوس دیتر(رییس سابق ستاد مشترک ارتش آلمان و رییس سابق کمیته نظامی ناتو) و ریچارد دانات (رییس سابق ستاد مشترک انگلیس) آورده است: «از جنگ داخلی سوریه با بازنده های بسیار، بی تردید  حزب الله لبنان به عنوان پیروز سر برآورده و به دستاوردهای عمده نظامی دست یافته است. عدم برخورد با این نیرو، احتمالا به بروز یک جنگ سوم به مراتب بدتر از آن چه در لبنان دیده شده منجر خواهد شد.»

در 30 اکتبر 2017 نیز اندیشکده صهیونیستی واشنگتن در گزارشی که جمعی از فرماندهان نظامی غربی و مسؤولان امنیتی سابق رژیم صهیونیستی در بریتانیا، فرانسه، آلمان، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا در تهیه این گزارش همکاری داشتند ادعا کرد که جنگ سوم لبنان در راه است و جنگ آتی حتمی است و باید منتظر زمان شروع آن ماند.

نتیجه گیری

با توجه به استفاده صهیونیست ها از تاکتیک جنگ روانی «تکرار» در قبال حزب الله در 7 سال گذشته و همچنین پیاده نمودن الگوی تحریک آمریکا علیه حزب الله همچون آنچه که در قبال ایران انجام می دهد، به نظر نمی رسد که روزشمار جنگ سوم لبنان از سوی صهیونیست ها به پایان رسیده باشد و قاعدتا باید منتظر ماند تا دور جدید این تاکتیک را در اواخر سال 2018 نیز مشاهده نمود. این تاکتیک در راستای حفظ عادت جنگی در بین جامعه و نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی امری حیاتی است.

از اینرو به نظر نمی رسد که صهیونیست ها به تنهایی قادر به شکست و محو حزب الله لبنان باشند و متوسل شدن به حضور میدانی آمریکا تنها راه باقی مانده برای صهیونیست ها در این مسیر است. البته با توجه به حضور ایران در مرزهای اراضی اشغالی و فعال بودن گروه های شبه نظامی مقاومت­‌محور منطقه همچون جنبش انصارالله یمن، حزب الله سوریه، حزب الله عراق، سپاه بدرعراق، الحشد الشعبی سوریه و عراق، گروه های مقاومت فلسطینی و در نهایت حضور روسیه در میدان دیپلماسی در مقابل آمریکا می توان گفت که این راه نیز برای صهیونیست ها پر از مین­های مختلف است.

ضمن آنکه دولت کاسب و دوره‌­گرد ترامپ تنها خدمتی که به لابی­های صهیونیستی به عنوان یکی از خودپردازان دائمی دولت های آمریکا می تواند بکند همین است که در چند روز گذشته انجام داده؛ یعنی تصویب قطعنامه علیه حزب الله از طریق حجره کنگره و سنا./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

وحید مردانه

ارسال نظرات