۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۵۳۷۰۷۵
اربعین؛

تشریح فعالیت های موکب پیروان حضرت یحیی در چذابه

مسؤول موکب دین صابئین مندائی با تشریح فعالیت های این موکب، امر به معروف و نهی از منکر و نیز مقابله با ظلم را از مهم ترین پیام های مهم واقعه عاشورا دانست.
زهرونی

شیخ فایز زهرونی، مسؤول موکب صابئین مندائی در حاشیه کنگره عظیم اربعین حسینی در مرز چذابه و با تشریح فعالیت های موکب صابئین مندائی در این مرز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهار داشت: نخست جا دارد که این ایام اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را به برادران مسلمان و شیعه به ویژه ملت ایران و رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض کنیم.

مسؤول موکب صابئین مندائی در مرز چذابه در ادامه بیان داشت: موکب صابئین مندائی از اول آبان سال جاری در مرز بین المللی چذابه به منظور خدمات رسانی به زوار اباعبدالله الحسین(ع) آغاز به کار کرد.

این روحانی صابئین تصریح کرد: موکب ما روزانه از صبح تا شب پابرجا است؛ همچنین سه وعده غذای صبحانه، ناهار و شام و نیز میان وعده را هم به زوار اختصاص می دهیم.

زهرونی در ادامه ابراز داشت: موکب صابئین مندائی را بنده مدیریت می کنم و هیچ ارگانی و یا دستگاهی در اداره این موکب دخالت نداشته است.

وی با اشاره به عظمت حرکت راهپیمایی اربعین حسینی، بیان داشت: راهپیمایی اربعین حسینی در حقیقت یک تفکر است، امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با ظلم یکی از مهم ترین پیام های مهم عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین(ع) در این واقعه مهم است.

مسؤول موکب صابئین مندائی در پایان اظهار داشت: انقلاب هندوستان، انقلاب پاکستان و حتی انقلاب ایران همگی منشا آن ها نهضت امام حسین(ع) بوده است؛ هم اکنون هم که در مقابل گروهک های تکفیری و داعشی ها مبارزه می کنیم در حقیقت ادامه دهنده نهضت عاشوراست. 

گفتنی است، مندائیان یا صابئین به پیروان حضرت یحیی گفته می شود؛ پیروان این دین در حاشیه رود کارون، دجله و فرات در استان های خوزستان و جنوب عراق زندگی می کنند.

همچنین  بخشی از پیروان این دین نیز با مهاجرت به سایر کشورها، در اروپا و آمریکا زندگی می کنند؛ مندائیان در خوزستان معمولا به فعالیت هایی در رشته طلاسازی و میناکاری مشهور هستند.

نام این دین و پیروانش بارها در قرآن کریم آمده است و جزء اقلیت های دینی در ایران هستند؛ در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، مردم مسلمان و مندائی به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

لازم به ذکر است، جمعیت کل مندائی ها در جهان ۷۵ هزار نفر است که بیشترین تعداد آنها در عراق و ایران زندگی می کنند، همچنین برخی از آنها هم به کشورهای سوئد، استرالیا، آمریکا، انگلیس و آلمان مهاجرت کرده اند./9453/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات