۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۴۰۸۰۰

نگاهی بر چند خبر کوتاه از دنیای نشر

آغاز نمایشگاه کتاب قطر با حضور ایران، عرضه ۵۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه دفاع مقدس در مشهد و انتشار کتاب «قصه دلبری» از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آغاز نمایشگاه کتاب قطر با حضور ایران،  فروش  بیش از 4 میلیارد در نمایشگاه کتاب استان فارس، عرضه ۵۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه دفاع مقدس در مشهد و انتشار  کتاب «قصه دلبری» شهید محمدخانی از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

آغاز نمایشگاه کتاب قطر با حضور ایران  

 بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دوحه درحالی امروز با حضور مقامات قطری به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد که عربستان و سعودی و امارات غائبان این دوره از نمایشگاه هستند و ایران با نمایش 400 عنوان کتاب در این رویداد فرهنگی منطقه شرکت کرده است.

این دوره از نمایشگاه با حضور صلاح‌بن غانم العلی، وزیر فرهنگ و ورزش قطر، محمدعلی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و رضا شهریور، رایزن فرهنگی ایران در دوحه دراین دوره ازنمایشگاه آغاز شد.

این دوره از نمایشگاه با حضور 29 کشور ازجمله ایران، اردن، عمان، کویت، مغرب، سودان، عراق، سوریه، لبنان، آلمان، فرانسه، ترکیه، چین، هند و مالزی و 355 ناشر در فضایی به مساحت 23 هزار و 500 متر در 760 غرفه و نمایش 18 هزار و 185 عنوان کتاب برگزار می‌شود.

 آلمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است اما فعالیت‌های جنبی نمایشگاه برکشور ترکیه متمرکز شده است و این کشور کارگاه‌های آموزشی گسترده‌ای را در نمایشگاه برگزار می‌کند. مشارکت کشور چین نیز با حضور گسترده ناشران این کشور در این دوره از نمایشگاه مشهود است.

 از جمله برنامه‌های ویژه‌ای که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده، حضور هنرمندان برای اجرای برنامه‌ای با عنوان شنیدن کتاب است. هنرمندان در این برنامه برای مخاطبان کتاب می‌خوانند و آن‌ها را تشویق به کتاب‌خوانی می‌کنند.

 اولین نمایشگاه کتاب دوحه در سال 1972 تحت حمایت «خانه کتابخانه قطر» هر دو سال یک بار برگزار شد. از سال 2002 برگزاری این نمایشگاه به صورت سالانه شده است. اولین بار ایالات متحده آمریکا و سپس فرانسه، ترکیه، ایران، ژاپن و برزیل به عنوان مهمان افتخاری نمایشگاه بوده‌اند.

 موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به عنوان نماینده نشر ایران با نمایش 400 عنوان کتاب درزمینه های ایران‌شناسی، هنر، ادبیات کلاسیک و معاصر، دین و کودک و نوجوان در این دوره ازنمایشگاه در غرفه ای به مساحت 24 متر مربع حضور دارد.

4 میلیارد و 580 میلیون تومان کتاب در نمایشگاه استانی فارس فروش رفت

شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان فارس با فروش 4 میلیارد و 580 میلیون تومان به کار خود پایان داد.

شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان فارس از تاریخ 2 تا 7 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان، واقع در شهرک گلستان شیراز برگزار شد.

در این دوره از نمایشگاه 671 ناشر از سراسر کشور 93 هزار و 549 عنوان کتاب را در بخش داخلی و 46 ناشر لاتین و عرب نیز 21 هزار و 65 عنوان کتاب را در بخش بین‌الملل در معرض دید عموم قرار دادند.

در مدت شش روز برگزاری نمایشگاه برنامه‌های مختلف جنبی از قبیل نشست‌های تخصصی و رونمایی کتاب با حضور چهره‌های فرهنگی و مطرح کشور برگزار شد.

 شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان فارس روز گذشته به کار خود پایان داد.

۵۰ عنوان کتاب جدید در هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس در مشهد

 علی ناظری در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه ناشران جهان اسلام که در پردیس کتاب مشهد برگزار شد، گفت: نمایشگاه دفاع مقدس با زحمت بسیار در مشهد برگزار شد، تیم ما هر روز از ساعت ۶ صبح شروع به کار کردند تا برنامه‌ها به نتیجه برسد و نتیجه این تلاش‌ها موقعی است که مردم بیایند و حضور حداکثری داشته باشند، همچنین،  رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی را انجام دهند، در غیر این صورت، گلی که کاشته شده، شکوفا نمی‌شود و خستگی در جان ما می‌ماند.

وی با بیان اینکه هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس را به میمنت هشتمین امام شیعیان در مشهد برگزار کرده‌اند، افزود: موضوع این نمایشگاه فقط کتاب دفاع مقدس است، تا حالا در مدت هفت سال فعالیت این نمایشگاه، ۱۷ هزار کتاب در قالب‌های مختلف مانند شعر، داستان کوتاه و رمان نگاشته و جمع‌آوری شده، هدف‌گیری ما از استان‌هایی همچون فارس، آذربایجان شرقی، تهران شروع شد و امسال با وجود داوطلب‌های دیگر به مشهدالرضا آمده‌ایم.

دبیر هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس با اشاره به گرد آمدن ناشرین دفاع مقدس از سراسر کشور و اینکه دفاع مقدس از آن همه ملت است، متذکر شد: به همین دلیل نمایشگاه دفاع مقدس، ملی است، قرار بود بعد از اربعین نمایشگاه برگزار شود و این تاخیر سبب شد که ما در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی قرار بگیریم.

وی با بیان گلایه‌هایی از مسؤولان فرهنگی استان، عنوان کرد: متاسفانه ۵۰ درصد انتظارات ما برای نمایشگاه برآورده شد، ۱۷۰ ناشر دفاع مقدس در کشور داریم،  اما تنها ۷۰ نفر به مشهد دعوت شدند و ۶ هزار عنوان کتاب را باید در حدود  ۷۰  غرفه و مساحت ۲ هزار متر مربع ارائه کنیم، در حالی که به  ۶ هزار متر مربع فضا نیاز داشتیم.

ناظری با بیان ارزش‌های دفاع مقدس، ادامه داد: دفاع مقدس الگویی حماسه‌ساز است، ما از دفاع مقدس در بخش دفاعی استفاده کردیم، بیشتر کتاب‌های دفاعی و نظامی ما از آن بهره برده، اما ابعاد اقتصادی، اجتماعی، راهکارهای پزشکی و مهندسی آن را کمتر به کار گرفتیم، مسائل فرهنگی و اقتصادی باید با این گنجینه برطرف شوند، باید به جوانان جویای علم کشور، دفاع مقدس را معرفی کنیم، این فرهنگ غنی حتی برای غیرایرانی‌ها کاربرد دارد.

وی  با تأکید بر ثمربخش بودن همبستگی مردم، بیان کرد: با همین همبستگی توانستیم پیروز شویم، نمایشگاه ملی دفاع مقدس نیز با همبستگی حوزه هنری، صداوسیما، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مجمع ناشران دفاع مقدس، سپاه، ارتش  و بسیاری از نهادهای دیگر به اینجا رسید.

دبیر هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس، مبنای انتخاب شهر برگزاری نمایشگاه را اداره‌کل ارشاد و سپاه آن استان عنوان کرد و افزود: نمایشگاه به صورت کاروانی در استان‌ها حرکت می‌کند، سپاه امام رضا(ع) مشهد و اداره کل ارشاد خراسان رضوی در هشتمین نمایشگاه به ما کمک کردند، در این دوره از ۱۰ کتاب رونمایی می‌شود و ۵۰ عنوان کتاب جدید داریم، در نشست‌های برنامه‌ریزی شده، مرتضی سرهنگی، احمد شاکری، مهدی کاموس، گلعلی باقری و حجت‌الاسلام علی شیرازی دعوت شده‌اند.

وی با اعلام اینکه ۵۰ کتاب تقدیس شده رهبر معظم انقلاب نیز در این نمایشگاه موجود هستند، اضافه کرد: حجت الاسلام شیرازی برای شرح دلیل تقدیس این کتاب‌ها توسط رهبری معظم در نمایشگاه حضور دارد، همچنین، در  این نمایشگاه از خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم نیز تجلیل می‌شوند، علاوه بر این در تلاش هستیم تا از کتابی که در خصوص یکی از فرماندهان سپاه در دفاع از حرم در حال اتمام نگارش است، رونمایی کنیم.

ناظری با بیان اینکه نمایشگاه ملی دفاع مقدس به صورت جداگانه دارای بن تخفیفی است، تأکید کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار بن‌های تخفیفی است که مستقل از بن نمایشگاه ناشران جهان اسلام در نظر گرفته شده است.

«قصه دلبری» شهید محمدخانی منتشر می‌شود

کتاب «قصه دلبری» خاطرات همسر شهید محمدخانی تدوین محمدعلی جعفری به همت انتشارات روایت فتح منتشر می‌شود.

جعفری در ارتباط با این کتاب گفت: این کتاب مخاطب را غافلگیر خواهد کرد؛ چه آن‌هایی که شهید محمدخانی را می‌شناخته‌اند؛ چه آن‌ها که او را نمی شناختند!

وی افزود: «قصه دلبری» را که حدود ۶ ماه برای نگارش آن وقت گذاشته‌ام نشر روایت فتح در ۱۶۰ صفحه روانه بازار خواهد کرد. در واقع این کتاب روایت عاشقانه ۵ سال زندگی مشترک با شهید محمدخانی است.

نویسنده مجموعه داستان «شغل شریف» گفت: جالب است بدانید که خود شهید محمدخانی پیش از شهادتش به همسرش گفته بوده «وقتی شهید شدم خاطراتم را در قالب «نیمه پنهان ماه» انتشارات روایت فتح چاپ کن» و به همین خاطر روی بعضی خاطرات تاکید داشته که همسرش تعریف کند و بعضی را نه.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «از تیپش خوشم نمی‌آمد. دانشگاه را با خط ‌‌مقدم جبهه اشتباه گرفته بود. شلوار شش‌جیب پلنگی گشاد می‌پوشید با پیراهن بلند یقه‌گرد سه‌دکمه و آستین بدون مچ که می‌انداخت روی شلوار. در فصل‌ سرما با اورکت سپاهی‌اش تابلو بود. یک کیف برزنتی کوله‌مانند یک‌وری می‌انداخت روی شانه‌اش، شبیه موقع اعزام رزمنده‌های زمان جنگ. وقتی راه می‌رفت، کفش‌هایش را روی زمین می‌کشید. ابایی هم نداشت در دانشگاه سرش را با چفیه ببندد.

از وقتی پایم به بسیج دانشگاه باز شد، بیشتر می‌دیدمش. به دوستانم می‌گفتم: «این یارو انگار با ماشین زمان رفته وسط دهۀ شصت پیاده شده و همون‌‌‌جا مونده!»./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات