۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۵۴۱۸۲۵
مفتی اعظم سوریه در دیدار با آیت الله اعرافی:

ایران نخبگان و علمای بسیاری تربیت کرده است

مفتی اعظم سوریه در دیدار با آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد که ایران در کنار پیشرفت هسته ای، نخبگان و علمای بسیاری تربیت و به جهان تقدیم کرد.
 شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه با آیت‌ الله‌ علیرضا اعرافی مدیر حوزه‎های علمیه در شهر مقدس قم دیدار و گفت‎وگو کرد.

شیخ احمد حسون در این دیدار گفت: ایران در کنار پیشرفت در صنعت هسته‎ای خود به صنعت تربیت انسان مسلمان هم توجه وافری دارد. تربیت و ساخت انسان به مراتب از تولید اسلحه سخت‎تر است.

وی حضور طلاب و دانش پژوهان کشورهای مختلف در جامعه المصطفی العالمیه (ص) را امانتی بر گردن این نهاد دانست و بیان داشت: سفر به ایران و دیدار با مسؤولان جامعه المصطفی العالمیه (ص) مایه افتخار و این نهاد دینی یک محلی برای تربیت انسان است.

مفتی اعظم سوریه بیان داشت: در شهر مقدس قم هر 100متر 10روحانی وجود دارد و این در حالی است که ما نه در مسجد و نه در یک مرکز دینی حضور داریم بلکه در قمی هستیم که یک دانشگاه دینی بسیار بزرگ است.

وی ضمن قدردانی از امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی ایران برای تاسیس جامعه المصطفی العالمیه (ص)، ادامه داد: شعار این نهاد باید عشق و علاقه به حضرت محمد (ص) و رسالت الهی ایشان باشد.

تزکیه نفس از تعلیم با اهمیت‎تر است

حسون جایگاه تربیت و تزکیه را قبل از تعلیم دانست ادامه داد: هر درسی را بدون عرفان بخوانیم موجب تفرقه ما می‎شود، همه احکام شرعی دارای حکمت است و مشکل ما با کسانی که اسلام را نمی‎فهمند در این است که اگرچه دروس اسلامی را خوانده‎اند ولی به حکمت اصلی آن توجه ندارند بنابراین این گونه افراد به تحریف قرآن دست می‎زنند.

وی به دوران تحصیل خود در دهه 70میلادی در الازهر مصر اشاره کرد و گفت: اساتید ما در الازهر قبل از آنکه استاد علوم دینی باشند، اسوه و الگوی اخلاقی ما بودند.

مفتی اعظم سوریه افزود: دانشجویان دانشکده‎های پزشکی و مهندسی در دانشگاه الازهر مصر باید طی 6سال قرآن کریم را حفظ می کردند در نتیجه وقتی آنان فارغ التحصیل می‎شدند علم پزشکی را کنار قرآن باهم داشتند و  با پزشکی و قرآن از خود و دیگران محافظت می کردند.

وی مفسر را مهمتر از حافظ قرآن دانست و تصریح کرد: باید به اساتید علوم اسلامی بیش از کتاب‎های دینی توجه کنیم.

حسون خاطرنشان کرد که اگر ملت سوریه با آمریکا و رژیم صهیونیستی مبارزه می‎کردند از مبارزه با افرادی که به ظاهر مسلمان هستند، برایشان آسان‎تر بود. برخی از کشورهای عربی و استکباران جهانی با حمایت مالی از مسلمان نمایانی که از کشورهای مختلف نظیر چین، تاجیکستان و کویت به جنایت در سوریه پرداختند و علمای اسلام و فرزندانشان را علنی ذبح می‎کردند.

وی ابراز امیدواری کرد که روزی فرا خواهد رسید که شعبه‎ای از جامعه المصطفی العالمیه (ص) در شهر رسول اکرم (ص) یعنی مدینه و مکه افتتاح خواهد شد و من اعتقاد دارم که به امید خداوند چنین روزی بسیار نزدیک است.

گفتمان وحدت برگرفته از اسلام و معارف اهل بیت است

آیت الله اعرافی نیز در این دیدار گفت: به نظر ما گفتمان وحدت برگرفته از اسلام و معارف اهل بیت است و ما بر همزیستی با تمام بشریت و همه ادیان تاکید داریم. باید حوزه های علمیه بر بحران ها و چالش های جهانی متمرکز شده و با کمک هم آنها را حل کنند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی این ویژگی خاص را دارد که طلاب مذاهب مختلف را پذیرش کرده و آنها را طبق مذهب خودشان آموزش می دهد. ما هزار طلبه را شهر گرگان طبق مذهب خودشان و بر اساس وحدت و دوری از افراطی گری آموزش می دهیم. در برخی نمایندگی های ما مثل کابل، لندن و اندونزی شیعه و سنی در کنار هم درس می خوانند.

وی با بیان اینکه تخصصات عقلی و فلسفی در قم موجود است گفت: همچنین به عرصه های جدید فقه مثل فقه محیط زیست و خانواده توجه داریم.

آیت الله اعرافی افزود: چندی قبل کتابی در قم منتشر شد که طبق فتوای همه مراجع اهانت و تعرض به مقدسات ادیان و مذاهب محکوم و حرام است.

مدیر حوز های علمیه تصریح کرد: اگر می خواهیم بحران های سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی حل شود باید به سمت اجنهاد مضبوط و تمرکز بر عقلانیت حرکت کنیم.

وی افزود: ما بر مطالعات مقارن در زمینه های فقه، اخلاق و کلام تاکید داریم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مشترکات بین ما زیاد است و ما در برنامه ریزی های خود بر آن ها تاکید کرده ایم.

بر این اساس شیخ احمد حسون مفتی سوریه نیز در این دیدار گفت: ایران در ادامه صنعت هسته ای خود به به صنعت تربیت انسان مسلمان هم توجه دارد. البته صنعت ساخت انسان سخت تر است./۹۹۴/ب۹۲۱/ف

ارسال نظرات