۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۵۴۳۹۰۹
در نشست کمیته فلسطین اتحادیه مجالس اسلامی مطرح شد؛

انتقال پایتخت در سرزمین‌های اشغالی چالش جهانی است/ دولت‌های اسلامی در قبال موضوع فلسطین متحد شوند

مسؤولان ارشد و نمایندگان اتحادیه مجالش کشورهای اسلامی در نشستی اضطراری به بررسی اقدام اخیر آمریکا در پایتخت خواندن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی پرداختند.
تظاهرات در حمایت از فلسطین

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نشست  اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی امروز دوشنبه ۲۷ آذر به میزبانی تهران و با حضور مقامات و نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

«شر بروکراسی» نام بهتری برای رژیم صهیونیستی است

در بخش سخنران ویژه این مراسم علی لاریجانی با تقبیح اقدام اخیر آمریکا در پایتخت خواندن قدس شریف به عنوان مرکز رژیم صیونیستی، گفت: بدون شک اگر کشورهای اسلامی امروز از مسأله فلسطین غفلت کنند در آینده نزدیک پشیمان خواهند شد. قطعا باید تمام کشورهای اسلامی به سمتی روند که دیگر هیچ مراوده مالی و یا سیاسی با رژیم صیونیستی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: رژیم خواندن صهیونیست‌ها نیز امری استباه است و به آنها هویت می‌دهند، بلکه باید صهیونیست‌ها را «شر بروکراسی» دانست.

موضوع کنونی فلسطین بسیار مهم است

در ادامه این نشست، محمود اردول قیلیچ، دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی با اعلام اینکه اقدام اخیر آمریکا امری چالش برانگیز است، گفت: اقدام اخیر آمریکا پیامدهای ناگواری را برای قدس، مسجدالاقصی و کل جهان اسلام دارد.

وی افزود: توجهی که امت ما به مساله فلسطین دارد به هیچ موضوع دیگری به این شکل توجه نداشته است و این موضوع اصلی امت ما است و موید آن است که تمامی قطعنامه‌ها و بیانیه‌هایی که صادر شده حاکی از واکنش به شرایط اضطراری مربوط به قدس است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تصمیم آمریکا پیامد منفی برای منطقه و کل جهان اسلام دارد و ما اینجا جمع نشده‌ایم که بیانیه صادر کرده و یا فقط حرف بزنیم بلکه اینجا جمع شدیم تا در راستای وظیفه دینی و اخلاقی خود به دفاع از فلسطین که پایتخت همیشگی قدس است بپردازیم و ببینیم که چه کاری باید انجام دهیم.

بقای رژیم صهیونیستی در گرو حمایت آمریکا است

در بخش دیگری از این نشست رضوان الاخرس نماینده پارلمان فلسطین، با بیان اینکه مسؤولیت‌هایی بر عهده ما است، گفت: قدس شهر خداست انتخاب بشر نیست و قدس یک نقطه رسیدن به آسمان و معراج است برادران گرامی از مسجدالاقصی چیزی باقی نمانده تونل‌ها را در مسجد ایجاد کرده و حصار بسته‌اند.

رضوان الاخرس اظهار داشت: مسجد فقط برای عبادت کافرای صهیونیست شده است انها انواع کارها را انجام می‌دهند ازدواج یهودیها، رقص و اواز در مسجد اجرا می‌شود.

نماینده پارلمان فلسطین در این نشست خاطرنشان کرد: در مسجد دیواری کشیده‌اند و می‌گویند بگویید این دیوار بسیاری از مناطق عربی را گرفته و مردم را فراری داده است.

رضوان الاخرس با تاکید بر اینکه تصمیم امریکا در انتقال سفارتش به قدس غافلگیر کننده نبود، گفت: آیا اگر حمایت‌های امریکا نبود جایی به اسم اسراییل وجود داشت؛ وجود اسرائیل به خاطر حمایت، توپ و تانک و توانایی های آمریکایی‌هاست، اگر 6 ساعت حمایت امریکا از اسرائیل برداشته شود اسرائیلی وجود نخواهد داشت.

نماینده پارلمان فلسطین در این نشست خاطرنشان کرد: ایا امت اسلامی وظیفه خود را در مقابل این طرح امریکایی-اسراییلی انجام می دهد. ما نیازمندیم واقعیت‌ها را بدانیم تا خطرها را خوب بشناسیم.

وی افزود: صهیونیستها می توانند تقریبا هر کاری در فلسطین انجام دهند و برعکس نیروهایی که وظایف خود را باید انجام دهند درخطر تهدید امریکا هستند. امریکا توانست یک وضعی دشمنی بین امت اسلامی ایجاد کند دشمنی داخل امت اسلامی بیشتر از دشمنی با صهیونیستها است.

وظیفه ما حمایت از آرمان فلسطین است

عمر داوود نماینده پارلمانی چاد که به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست حضور داشت، اظهار داشت: درست در لحظه‌ای که در حال چیدن برنامه و اقدامات برگزاری این اجلاس بودیم شاهد یک اقدام عجیب از سوی آمریکا شدیم و آن به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود، ما باید قاطعانه اقدام ظالمانه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم.

نماینده پارلمانی چاد همچنین تصریح کرد: چنین تصمیمی باعث تنش در خاورمیانه و منطقه خواهد شد لذا خواهان این هستیم که امت اسلامی ما بتواند مقدمات حقوق برای همه مسلمانان را فراهم کند چرا که ملت مظلوم فلسطین نباید مورد هجمه چنین تصمیمات ظالمانه‌ای شوند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما از سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حقوق مشروع فلسطین حمایت می‌کنیم و همواره از آرمان‌های مردم فلسطین دفاع خواهیم کرد. 

عمر داوود در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که مجلس ملی چاد و مردم این کشور همواره در کنار مردم فلسطین برای بازپس گرفتن حقوق حقه‌شان حمایت می‌کند. 

رژیم صهیونیستی آینده‌ای ندارد

مصطفی کواکبیان به عنوان رییس هیأت پارلمانی ایران در نشست امروز،‌ گفت: همه ما مسلمانان به ندای مظلومانه فلسطینیان که مواجهه با زورگویی‌های رژیم صهیونیستی هستند  باید پاسخ مثبت دهیم.

وی با اشاره به تصمیم ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گفت: در شرایطی که ترامپ تصمیم احمقانه و نابخردانه گرفته و دقیقا همزمان با ولادت پیامبر اعظم اسلام(ص) اعلام کرد که پایتخت رژیم صهیونیستی و سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کنند به نظر ما موضوع فلسطین دیگر مخصوص فلسطینیان و کشورهای عربی نیست بلکه متعلق به همه کشورهای اسلامی است.

کواکبیان با تصریح بر اینکه بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان است، خاطرنشان کرد: کمترین جسارت و اهانت به بیت‌المقدس مسؤولیت‌ زا است.

وی بیان داشت: هنوز در برخی کشورهای اسلامی ندیدم مردم آن کشورها اعتراض جدی و تظاهرات پرخروشی علیه تصمیم نابخردانه ترامپ نشان دهند و پارلمان‌ها باید مردم را تشویق کنند تا این اعتراض هر چه گسترده‌تر شود و معتقدم دولت‌های اسلامی باید تعریف مجددی در ارتباطات خود با آمریکا انجام دهند.

رییس هیأت پارلمانی ایران در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی بیان داشت:‌ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. این تصمیم باعث خواهد شد که خشم ملت‌های مسلمان را شعله‌ور شود و آتش این خشم دامن رژیم صهیونیستی را خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: معتقدیم کمتر از ربع قرن طول نخواهد کشید که ان شاالله شاهد نابودی کامل رژیم صهیونیستی باشیم.

وی با اشاره به طرح ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این طرح برای این است که ما جلوی خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را بگیریم. طرحی که ما معتقدیم کشور فلسطین مربوط به فلسطینیان است و اگر آنها جرات انتقال سفارت آمریکا و پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس را دارند یک رفراندوم بزرگ برگزار کنند تا با این رفراندوم سرنوشت فلسطینیان مشخص شود؛ تنها راه پشیمان سازی آمریکا در این تصمیم مقاومت و مقاومت است.

کشورهای اسلامی سفارتخانه‌های خود را در قدس افتتاح کنند

ارهان آتالای، نماینده پارلمان ترکیه، در نشست  اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی اظهار کرد: معتقدیم که باید راه حلی برای مسأله قدس و مسجد القصی پیدا کنیم و موضع خود را در مقابل این تصمیم ظالمانه روشن کنیم.

نماینده پارلمان ترکیه همچنین بیان کرد: ما باید حرکتی انجام دهیم که نتیجه آن پیروزی باشد و بنا به این آیه قرآن که به ریسمان خدا چنگ زنید، ما باید بر وحدت خود تاکید داشته باشیم، امت اسلامی باید گردهم آیند تا مجد و قدرت خود را بازگردانیم. زیرا اختلافات نتیجه‌ای نخواهد داشت.

آتالای تاکید کرد: این جلسات کافی نیست؛ ما باید گام‌های عملی را هم برداریم. رئیس جمهور ترکیه تصمیمات مهمی را اتخاذ کرده که مهمترین آن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین است. ما از کشورهای اسلامی دعوت می کنیم تا سفارتخانه‌های خود را در قدس افتتاح کنند.

روابطمان را با رژیم صهیونیستی قطع می‌کنیم

شادی احمد، نماینده اردن عبدات در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی، اظهار کرد: سازمان ملل در واقع گروه سازمان ملل است. آنها مدعی دموکراسی هستند اما شیطان بزرگ آمریکا با یک بام و دو هوا سیاست‌ها را پیش می‌برد.

وی افزود: ما شاهد بودیم که برخی پایتخت‌های عربی و اسلامی علیه تصمیم اخیر آمریکا قیام کردند. ما به عنوان پارلمان‌ها برای فلسطین و قدس چه کردیم؟ قطعنامه باید به دولت‌ها برای دفاع از قدس فشار بیاوریم.

نماینده پارلمان اردن با اشاره به فاصله ۵۰ کیلومتری اردن با قدس، تاکید کرد: اردن و فلسطین یک ملت هستند و ما شریک مردم فلسطین در خون، هویت و نژاد هستیم.

وی اضافه کرد: صهیونیست‌ها و آمریکا ما را به داعش مشغول کردند و مسائلی در عراق، یمن، لیبی و سوریه به وجود آوردند و حتی فتنه خلیج را ایجاد کردند. آنها می‌خواهند راه حرکت ما را عوض کنند و ما باید راه درست را انتخاب کنیم.

شادی احمد با قدردانی از حمایت ایران از مقاومت، تصریح کرد: مقاومت اقدامی راهبردی است و تنها راه برای آزادی فلسطین به شمار می‌رود. گروه‌های فلسطینی باید به ریسمان خدا چنگ بزنند و به صورت واحد و یکدست حرکت کنند. ما از جمهوری اسلامی هم می‌خواهیم همچنان از مقاومت حمایت کند و گروه‌های فلسطینی را هم دعوت به مقاومت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در اردن خواستار لغو کلیه همکاری‌ها و روابط با رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر صهیونیستی از عمان و اردن شدیم و سفیرمان را هم از تل‌آویو فرا خواندیم. ملت اردن روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را رد می‌کند و هرگونه توافق بین اردن و رژیم صهیونیستی باید لغو شود.

نماینده پارلمان اردن در پایان با تاکید بر اینکه قدس، عربی و اسلامی باقی خواهد ماند، تاکید کرد: امیدواریم مقدسات ما از گزند دشمنان مصون بماند و معتقدیم آنچه به زور گرفته شده باید به زور پس گرفته شود.

اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی با اعتقاد راسخ از فلسطین دفاع کنند

خورایچی نیاس، نماینده پارلمان سنگال در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: فلسطین از دهه‌های قبل در درگیری با اسرائیل، زیر آتش قرار گرفته اما آخرین تحولات به وقوع پیوسته در منطقه آنهم به رسمیت شناخته شدن نامناسب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بعد سیاسی به این مسأله داده است.

وی افزود: اتخاذ تصمیم آمریکا لطمه‌ای به این شهر مقدس است؛ سنگال که نایب رئیس دوم کمیته دائمی قدس است، بر حمایت از فلسطین تاکید دارد و امیدواریم که اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی به عنوان ملت واحد به پا ایستند وبا اعتقاد راسخ از حقوق ملت فلسطین دفاع کند.

نماینده پارلمان سنگال همچنین بیان کرد: باید به دیگران بفهمانیم تنها با صلح و دیپلماسی عادلانه می توانیم راه حل درستی پیدا کنیم و به یکدیگر  کمک کنیم تا بیت المقدس و جایگاه واقعی آن برای جهان اسلام پایدار بماند.

اتحادیه بین‌المجالس تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد

هنرابل نالوگ، نماینده پارلمان مالی نیز اظهار کرد: زمانی که رییس جمهور آمریکا تصمیم خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام کرد جمهوری مالی هم موضع رسمی خود در حمایت از فلسطین را اعلام داشت.

وی افزود: دولت مالی اعلام کرد که طرح این مسأله از سوی آمریکا نمی تواند در جهت تلاش برای صلح موثر باشد و مالی نگران آن است که خشونت‌ها از سر گرفته شود.

نماینده پارلمان مالی ادامه داد: با توجه به تمامی محکومیت‌ها از تصمیم رییس جمهور آمریکا تلاش کردیم تا این موضوع به شورای امنیت کشیده شود تا تصمیم قاطعی در برابر این تصمیم از سوی شورای امنیت اتخاذ شود و از طریق اجماع جهانی این موضوع حل گردد.

وی با بیان اینکه مالی از پیش نویس قطعنامه این نشست حمایت می کند، گفت: اتحادیه بین‌المجالس به مثابه مجامع بین‌المللی الحاق قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و این اتحادیه باید حمایت خود را از فلسطین ادامه دهد و امیدواریم که ملت فلسطین به صلح و آرامش برسند.

انتقال پایتخت اسرائیل به قدس پیام‌های ناگواری برای منطقه دارد

نورحیاتی علی آسقاف، نماینده پارلمان اندونزی در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی، گفت:‌ ما نباید اقدام آمریکا را نادیده بگیریم. تصمیم ایالات متحده در زمینه انتقال پایتخت اسرائیل به قدس در جامعه جهانی وظیفه‌ای را برای ما ایجاد کرده که به کمک فلسطین بشتابیم. ما اینجا گرد هم جمع‌ شده‌ایم تا به صورت دسته جمعی تصمیم آمریکا را رد کنیم. ما باید با گام بلند و تصمیم راسخ مقابل این اقدام بایستیم.

وی با قدردانی از پارلمان ایران برای برگزاری این نشست، گفت: آمریکا خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل عمل کرده و در واقع وضعیت قدس را تهدید کرده است. این اقدام قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

نماینده پارلمان اندونزی با اشاره به اتفاقات یمن، لبنان و سوریه و همچنین وقایع اخیر در مورد مسلمانان روهینگیا، گفت: کشورهای اسلامی باید اقدام موثری در زمینه آزادی فلسطین انجام دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور آزاد فلسطین دست پیدا کنیم. متاسفانه مردم جهان با سکوت خود شاهد ظلم به مردم فلسطین هستند. دیدگاه مشترک آمریکا و اسرائیل هم اشغال فلسطین است. ترامپ ادعا می‌کند از صلح و ثبات حمایت می‌کند ولی این اقدام باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود و پیامدهای ناگواری برای منطقه و جهان به دنبال دارد و باعث می‌شود تروریسم و افراط‌گرایی در همه شکل‌های خود تقویت شود.

نورحیاتی علی آسقاف با بیان اینکه قدس و مسجدالاقصی بخشی از مقدسات یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان جهان است، تصریح کرد: مسلمانان در قبال این اتفاق ساکت نمی‌نشینند. این کار اشتباه بزرگی بود و اعضای بین‌المجالس اسلامی وظیفه خود می‌دانند که اقدام به موقع و مناسبی در این زمینه انجام دهند. برگزاری این اجلاس و نشست اضطراری هم از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند انجام شود. ما باید کمپین آمریکا و اسرائیل را بایکوت کنیم و کشورهای اسلامی را برای همکاری گسترده‌تر با فلسطین ترغیب کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله کشورهای اسلامی با اسلام‌هراسی، اظهار کرد: فلسطین باید از اشغال صهیونیست‌ها آزاد شود. استقلال هر ملتی است و استعماری باید از چهره زمین پاک شود تا به عدالت برسیم.

نماینده پارلمان اندونزی در پایان با بیان اینکه این کشور هیچگاه روابط دیپلماتیک با صهیونیست‌ها نداشته و از فلسطین حمایت کرده، گفت: ما اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی باید از کشورهای اسلامی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند بخواهیم آن را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های واحد را در این زمینه در پیش بگیرند.

دولت‌های اسلامی در قبال موضوع فلسطین متحد شوند

یوسف عجیسه، نماینده پارلمان الجزایر در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی، گفت: همه ما می‌دانیم فلسطین بدون قدس و قدس بدون مسجدالاقصی وجود ندارد و ملت‌های عرب و مسلمان باید در مخالفت با تصمیم آمریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به پا خیزند. حکومت‌های اسلامی و عربی هم باید در جهت رویارویی با این تصمیم جاهرانه آمریکا اقدامی انجام دهند.

وی افزود: تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس و شناسایی آن به عنوان پایتخت دولت اشغالگر نشانگر وضعیت آشفته کشورهای اسلامی است. آنها با این کار نه تنها به فلسطین بلکه به اصول و هویت و کیان وجودی ملت‌های مسلمان تعرض می‌کنند.

نماینده پارلمان الجزایر با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی در راستای مبارزه با این تصمیم گام برداشته‌اند، گفت: در مقابل برخی دیگر موضع دیگری اتخاذ کرده‌اند در حالی که امت اسلامی به یکپارچگی صفوف بیشتر نیاز دارند. پیام مردم هم به دولت‌های عرب و اسلامی این است که راه‌حل اصلی، وحدت آنها در برابر این توطئه است.

یوسف عجیسه ادامه داد: به خیابان آمدن ملت‌های سوریه و یمن در اعتراض به این تصمیم در حالیکه خودشان درگیر جنگ هستند این پیام را دارد که حتی درد و رنج قادر نیست اصول و مفاهیم ما را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه رویای صهیونیست‌ها، تشکیل دولت نیل تا فرات و محوریت و مرکزیت منطقه است، گفت: تظاهرات در پایتخت‌ها و ارتباط با محافل بین‌المللی برای لغو این تصمیم و همچنین تحقق آشتی تدریجی از الزاماتی است که ملت‌های مسلمان باید در قبال این تصمیم رعایت کنند.

نماینده پارلمان الجزایر در پایان اضافه کرد: انتقال سفارت آمریکا بخشی از سریال از بین بردن و ترور فلسطین است. این گام هرگز انجام نمی‌شد مگر اینکه توجه امت عرب و مسلمان از قضیه فلسطین به چیز دیگری معطوف شود.

قدس کلید تحقق ثبات و استقرار در منطقه است

حیا القراله، نماینده پارلمان اردن اظهار کرد: به خاطر قضیه فلسطین گرد هم آمده‌ایم زیرا فلسطین و مقدسات اسلامی برای اردن یک حادثه گذرا و فوری نیست بلکه همیشه در دهه‌های پیشین در راس اولویت‌های ما قرار داشته و دارد.

وی افزود: اردن نزدیک‌ترین کشور به فلسطین است و لذا روابط اردن و فلسطین همیشه قوی‌ترین روابط بوده است و همواره به دنبال این بوده‌ایم که این روابط تقویت شود، هیچ کس نمی‌تواند منکر دفاع از قدس باشد. ما همواره از فلسطین حمایت کرده‌ایم و انظار عالم را به این مساله رهنمون ساخته‌ایم.

القراله در ادامه گفت: ما مخالفت خود را با تصمیم بیهوده آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از همان ابتدا اعلام کرده و پیامدهای آن را هشدار دادیم و از جامعه بین‌الملل درخواست کردیم تا مسئولیت خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه قدس پایتخت فلسطین است و نمی‌شود این حقیقت ابدی را نادیده گرفت، افزود: حالت ضعف و سستی که اکنون جهان اسلام در آن به سر می‌برد منجر شد حکومت آمریکا با لابی صهیونیسم این تصمیم احمقانه را بگیرد و خارج از چارچوب حل فراگیر قضیه فلسطین عمل کند لذا بر ما واجب است که مواضع خود را تحکیم بخشیم.

نماینده پارلمان اردن همچنین اظهار کرد: مواضع حمایت از قدس قابل چانه‌زنی نیست و ما بر این موضوع تاکید داریم که قدس کلید تحقق ثبات و استقرار در منطقه است و این تصمیم آمریکا روند صلح را دچار تزلزل می‌کند و احساسات مسلمانان و مسیحیان را بر می‌انگیزد./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات