۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۴۴۴۲۸
با حضور رییس دفتر رهبر انقلاب؛

همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت برگزار شد

همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.
همایش صیانت از روحانیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت امروز با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیات مرتضی مقتدایی، محن فقیهی، سید ابوالفضل میرمحمدی، عباس کعبی، سید محمد سعیدی، محمدجواد فاضل لنکرانی، سید هاشم بطحائی، محمد مؤمن، علیرضا اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدا حجت الاسلام جزایی دادستان ویژه روحانیت حوزه قضایی قم با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید ویژه ای بر صیانت از حوزه دارند، ابراز داشت: هدف اساسی تشکیل دادگاه های ویژه روحانیت صیانت از حوزه و جلوگیری از افراد منحرف و تبهکار ترسیم شده است.

وی عنوان کرد: با قبول مسؤولیت دادستانی کل ویژه روحانیت توسط آیت الله رئیسی به امر صیانت و پیشگیری اهتمام ویژه ای صورت گرفت که ایجاد و تأسیس واحدهای ارشاد و صلح و سازش و تشکیل واحدهای مددکاری از جمله این امور است.

حجت الاسلام جزایی خاطرنشان کرد: در سال 95 و 96 بیش از 30 درصد پرونده های ورودی به دادسرا به واحد صلح و سازش ارجاع شده که حدود 80 درصد آنها با صلح مختومه شده است، حوزه قضایی قم با کاهش آمار کیفری پرونده ها مواجه شده است، صیانت از افتخارات حوزه، وظیفه مسؤولان و حوزویان است، دادسرای ویژه روحانیت برای صیانت از حوزه آمادگی لازم را داشته و تأکید دارد که در این راستا باید تعاملات لازم وجود داشته باشد.

در ادامه آیت الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای گفت: دادگاه ویژه دادگاهی بر اساس قانون اساسی جزو اختیارات ولایت فقیه است؛ ولی امر مسلمین هرچه را صلاح بدانند می توانند اعمال کنند، یکی از مواردی که ولایت فقیه و ولی امر به کار گرفته مسأله دادگاه ویژ روحانیت است، در بازنگری قانون اساسی بحث شد که کلمه اطلاق در قانون اساسی نیامده و آیا در قانون قرار گیرد یا خیر، برخی خیلی تمایل نداشتند لفظ اطلاق بیاید.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اصل 57 قانون اساسی می گوید قوای سه گانه تحت نظر ولایت مطلقه فقیه کار می کنند، اظهار داشت: حضرت امام بر اساس مصلحت دادگاه ویژه را تأسیس کردند، برخی از خصوصیات است که برای یک روحانی بر خلاف آنچه که باید باشد انجام دهد و اشخاص غیر روحانی متوجه آن نشوند اما اگر کسی روحانی باشد بهتر می تواند جهات را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد هر مسأله ای که مربوط به روحانیت می شود به قضات غیر روحانی واگذار شود چه بسا سوء نیت هایی باشد و روحانیت بیشتر خدشه دار شود، دادگاهویژه برای صیانت از روحانیت تشکیل شده است.

آیت الله مؤمن ابراز داشت: در طول زمانی که گذشته بیگانه از کار دادگاه ویژه نبودم، صیانت از روحانیت امری بسیار مهم است، حضرت امام اصل دادگاه ویژه را تشکیل دادند تا افراد خلافکار شناسایی شده و به روحانیت ضربه نزنند، اگر خلاف یک روحانی علنی شود سبب بدبینی به نوع روحانیت خواهد شد از این رو حضرت امام این تدبیر ویژه را انجام دادند.

سپس آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اگر روحانیت بخواهد به وظیفه خود عمل کند باید مصون باشد، اظهار داشت: روحانیت باید نسبت به نیازهای جامعه پاسخگو باشد و این مسأله کاری حساس و دشوار است و در این راستا باید مصون باشد.

وی ادامه داد: اخیرا در مدیریت حوزه طرحی به عنوان کار ویژه های روحانیت تعریف شده و بیش از 250 مأموریت روحانیت در عصر حاضر احصا شده است که شامل سه محور بقا و قوام روحانیت، پاسخگویی به نیازهای بشریت و وظایف در برابر نظام اسلامی و الهی می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مردم پشتوانه اصلی حوزه ها و روحانیت هستند و به آن افتخار می کنیم، روحانیت در معرض آسیب هایی قرار دارد که نباید کم دیده شود، روزی که حوزه و روحانیت از آسیب های خود غافل شود و به آن نیاندیشد آغاز ضربه خوردن خواهد بود.

وی اضافه کرد: هر آسیبی ممکن است عامل بیرونی و درونی داشته باشد، شکی نیست که امروز عامل بیرونی برای ضربه زدن به روحانیت بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، حوزه علمیه قم در چهل سالگی خود مولد یک انقلاب با عظمت می شود که سیطره استکبار را متزلزل کرده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که طرح های بسیاری برای ضربه زدن به روحانیت از بیرون وجود دارد، گفت: البته از درون خود هم نباید غافل شویم، در قلمرو علمی و معرفتی باید به شدت حساس باشیم که عمق برنامه علمی حوزه تضعیف نشود، پایه های علمی و معرفتی حوزه نباید متزلزل شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که هویت طلبگی نباید به هیچ بهایی معامله شود، اظهار داشت: فاصله با مردم و گروه های اجتماعی آسیب دیگری است که می تواند به روحانیت آسیب بزند، آسیب دیگر فاصله به نظام اسلامی است، نباید به گونه ای باشد که حوزه و روحانیت به نظام احساس تعلق نکند البته این به معنای نقد نکردن نیست.

وی ادامه داد: صیانت از حوزه باید متکی بر داخل و ولایت باشد یعنی باید درون زا و متکی به نظامات حوزه باشد، نگاه ما به آسیب شناسی باشد دقیق و جامع باشد، بررسی و تحقیق مطالعات آسیب شناسانه ضرورت دارد و مرکز مطالعات راهبردی در شورای عالی تصویب شده و در حال انجام است، کارها باید درست انجام شده و از چیزی نترسیم.

در ادامه حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رییس کل دادگاه ویژه روحانیت با بیان این که صیانت از روحانیت همواره مورد توجه حضرت امام بود، اظهار داشت: به دلیل همین دغدغه مجموعه دادگاه ویژه را تأسیس فرمودند تا صیانت از روحانیت صورت گیرد.

وی ادامه داد: دادگاه ویژه در مقام دفاع بی جهت از جایگاه روحانیت نیست، برخی تبلیغ نادرست می کنند که دادگاه ویژه برای نادیده گرفتن جرایم برخی روحانیان است، در حالی که چنین نیست بلکه برخوردها نشان می دهد بر اساس موازین شرعی و قانونی به صورت جدی رسیدگی می شود.

حجت الاسلام منتظری  ابراز داشت: سعی دادگاه ویژه این است که مسائل تبدیل به پرونده قضایی نشده و در مرحله صلح و سازش برطرف شود، به دنبال این نیستیم که برای افراد پرونده قضایی تشکیل دهیم بلکه سعی داریم که با صلح حل شود.

وی عنوان کرد:  آرا و احکام به صورت خصوصی به افراد و وکلای آن ها داده می شود، سعی ما بر این است که تمام موازین شرعی و قانونی رعایت شود بنابراین برخی ادعاهای نادرست صحت ندارد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: هدف اصلی دادگاه ویژه روحانیت صیانت از عزت و حیثیت روحانیت است، انتظار ما از حوزه این است که تعامل همکاری و هم افزایی داشته باشد، دادگاه ویژه و مدیریت به تنهایی نمی توانند به مطلوب برسند بنابراین باید تعاملات لازم وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: دادگاه ویژه روحانیت زیر نظر مستقیم خود رهبری است، حوزه علمیه و روحانیت از ابتدا تا کنون استقلال خود را حفظ کرده که بزرگترین سرمایه است از این رو امام و رهبری تأکید دارند که در رسیدگی به مسائل روحانیت این استقلال حفظ شود.

حجت الاسلام منتظری با بیان این که حوزه باید خود را از درون صیانت کند، گفت: از بیرون آسیب های جدی متوجه جامعه روحانیت و حوزه است، حرکت های حساب شده و با برنامه ریزی دقیق در اتاق های فکر دشمن برای نفوذ به روحانیت وجود دارد.

وی افزود: یکی از خطراتی که امروز روحانیت را مورد تهاجم جدی قرار می دهد افکار و اندیشه های انحرافی است، حوزه علمیه قم باید با جریانات انحرافی مقابله کند و این مبارزه باید فکری و علمی باشد، یکی از مسائلی که جامعه و حوزه را به صورت جدی مورد هجمه قرار می دهد مسأله فضای مجازی است، برخی از مسائل در این فضا طلاب جوان را تهدید می کند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین گفت: موضوع صیانت از روحانیت بسیار اهمیت دارد که باید مورد توجه بزرگان و مسؤولان حوزه باشد، موضوع صیانت همواره باید در سازمان عظیم و اثرگذار روحانیت در دستور کار باشد و هیچگاه نباید از آن غفلت شود، سازمان روحانیت نهاد مقدسی است که قدسیت خود را از ذات مقدس حضرت حق گرفته است.

دادستان کل ویژه روحانیت با بیان این که برخورداری از قدسیت جایگاه، صیانت و مراقب بسیار دقیق را ایجاب می کند، اظهار داشت: برخی تصور می کنند قدسیت روحانیت تنها در زمینه مرامی است و روحانیت نباید در مسائل سیاسی و اجتماعی ورود کند.

وی ادامه داد: رفتار امویان و عباسیان با وجود مبارک اهل بیت(ع) این بود که امامان مدیریت سیاسی را نداشته باشند و تنها حلال و حرام را بگویند، در طول تاریخ این بحث از سوی افراد خودخواه و خود مدار مطرح بوده و تنها مدیریت مرامی جامعه را مطرح می کردند.

حجت الاسلام المسلمین رئیسی  ابراز داشت: نگاه صرف مرامی نگاه پر آسیبی است که مستکبران همواره نسبت به جامعه اسلامی داشته اند؛ این نگاه که اگر روحانیت وارد سیاست شود قدسیت آن آسیب می بیند مردود است، روحانیت باید مدیریت مرامی و سیاسی اجتماعی را بر عهده داشته باشد.

وی عنوان کرد: امروز فقه در متن جامعه پیاده می شود و قرار است تمام  روابط بر اساس دین تنظیم شود، ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و مسائل جامعه باید بر اساس دستورات دینی باشد، صیانت از روحانیت وظیفه تک تک طلاب و حوزویان است تا این سازمان عظیم دچار آسیب نشود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مدیران باید این مراقبت و صیانت را برای مجموعه نورانی حوزه که می خواهد جامعه را نورانیت ببخشد همواره داشته باشند، به برکت مرجعیت و ولایت تمام منافع مستکبران در عالم به خطر افتاده حال آیا می توان تصور کرد که آن ها بدون تحرک باشند و توطئه نکنند؟

وی اضافه کرد: امروز مطمئن ترین گروه مرجع در بین مردم با وجود توطئه های بسیار همچنان روحانیت است، راهکار صیانت این نیست که روحانیت به مسائل اجتماعی و سیاسی ورود نکند، باید سیاست ورزی به گونه ای باشد که انسان برای رسیدن به جایگاه تمام اصول را زیر پا نگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که در عین اقتدار و سیاست می توان معنویت داشت، گفت: پیوند معنویت و سیاست هنر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، در سیاست ورزی می توان به مبانی اخلاقی پایبند بود، نباید در حیله ها و مکرهای سیاست بازان عالم هضم شد.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: از مدیر حوزه و تصمیم گیران می خواهیم که راهکارهای حوزوی را برای مقابله دنبال کنند و جایی که نیاز بود دادگاه ویژه روحانیت ورود پیدا خواهد کرد، اطلاع رسانی برای خواص ضرورت دارد، اطلاع رسانی برای علما و بزرگان حتما مفید است اما شاید بیان عمومی آن مفید نباشد.

وی عنوان کرد: حفظ ارتباط روحانیت با مردم  امری بسیار مهم است؛ امام تدبیری ویژه کردند تا طلبه متخلف مجازات شود اما صنف و مجموعه عظیم روحانیت دچار آسیب نشود، کاهش پرونده در دادسرا مورد تأکید و پیگیری است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: در سراسر کشور هیأت پیشگیری تشکیل شده تا پرونده ها در دادگاه ویژه ثبت و ضبط نشود یعنی کارها با صلح و سازش به پایان می رساند، باید از ابتدا برنامه ریزی کرد که افراد به سمت انحرافات و مشکلات نروند.

وی اضافه کرد: به عنوان فرد مطلع و یک خبر می گویم که ما در مجموعه سازمان روحانیت با کمترین تخلف و جرم مواجه هستیم، این کمترین هم مربوط به کسانی است که انگیزه کار دینی ندارند بلکه برای سوء استفاده آمده اند.

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به جریان شناسی تفکرات روحانیت و حوزه پرداخت./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات