۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۴۴۴۸۷
آیت الله استادی:

آیت الله واعظ زاده به دنبال تشکیل یک مکتب اقتصادی اسلامی بود

آیت الله استادی گفت: مرحوم آیت الله واعظ زاده دغدغه تشکیل یک مکتب اقتصادی اسلامی را در ذهن داشت و اظهار می کرد که اگر این نظام تدوین نشود، خطر بزرگی از جمله التقاط رخ خواهد داد.
سخنرانی آیت الله استادی در  در همایش مدیران مرکز خدمات حوزه های علمیه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رضا استادی، در سومین همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان و نکوداشت آیت الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، اظهار کرد: ما در روایت ها داریم که ثمره علم تقوا، عمل و تواضع است و اهل علم و دانشگاهیان باید در این روایت ها تأمل کنند.

وی افزود: علمی که اثر نداشته باشد، علم نیست و من امیدوارم همه ما عالمانی با ثمر باشیم. آیت الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی یک شخصیت چند بعدی دارد، هم حوزوی، هم دانشگاهی و هم تقریبی است با توجه به این مطلب، بایستی خصوصیات شخصی ایشان بررسی شود و در این جلسات باید نگاه به این سیره ها باشد تا آموزه های ایشان به دست بیاید.

جنبه حوزوی آیت الله واعظ زاده بر دانشگاهی غالب است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اکنون سخن ما در بعد حوزوی ایشان است، با اینکه در دانشگاه فعالیت های زیادی از قبیل تاسیس دانشگاه مذاهب و گروه های علمی داشت اما جنبه حوزوی ایشان غالب بود. امروز در حوزه های علمیه به افرادی نیاز داریم که حقیقتا عالم و با سواد باشند. اگر ما مجهز به علم نباشیم، نمی توانیم خدمت کنیم واز همین رو برای خدمت باید به معنای واقعی کلمه و به مانند آیت الله واعظ زاده استاد باشیم.

این استاد حوزه علمیه قم در اهمیت حرکت علمی آیت الله واعظ زاده خاطرنشان کرد: ایشان بعد از سفرهای علمی خود به نجف و مشهد و قم دوباره به مشهد بر می گردد، فضائل علمی ایشان بعد از این دوران به قدری بود که بحث های ایشان بسیار متقن و مستدل بود، در واقع شاکله علمی ایشان در این سه دوره به همراه شاگردی اساتید بزرگی چون آیت الله دامغانی، شیخ مجتبی قزوینی، میرزا احمد کفایی، شیخ ابوالفضل زاهدی، آیت الله اراکی و مرحوم گلپایگانی استوار شد. نکته اصلی در روش ایشان این است که برای علم آموزی باید در خدمت اساتید مختلفی بود و آنچه شخصیت علمی ایشان را متمایز می کند همین ویژگی است و این امر سبب شد که ایشان انسان معتدلی پرورش یابد.

واعظ زاده خراسانی و مکتب آیت الله بروجردی

آیت الله استادی در خصوص رابطه مرحوم واعظ زاده با مکتب آیت الله بروجردی اظهار کرد: زمانی که آیت الله واعظ زاده در قم خدمت آیت الله بروجردی می رسد از بین ۴۰ نفر از پژوهشگران جزء افراد معدود برای پژوهشهای رجالی و تدوین جامع احادیث شیعه انتخاب می شود. باز هم تاکید می کنم با اینکه ایشان در آثار و رفتار علمی از آیت الله بروجردی متأثر بودد ولی فرصت شرکت در دروس اساتید دیگر را از دست نداد. آیت الله واعظ زاده در قم محضر امام خمینی(ره) رفت و در آنجا در کنار آیت الله منتظری و شهید مطهری درس آموخت، همچنین ایشان در ادامه به محضر علامه طباطبایی رسید و از ایشان تفسیر و فلسفه آموخت و از محضر علامه اجازه اجتهاد در علم معقول را گرفت.

وی تأکید کرد: آیت الله واعظ زاده مقالات و تألیفات بسیار ارزشمندی دارد، نوشته های پراکنده ای دارد که هنوز به چاپ نرسیده و نیاز است که بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برای گردآوری این آثار اقدام جدی انجام دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه درباره آینده نگری و ایده های این شخصیت علمی گفت: مرحوم آیت الله واعظ زاده دغدغه تشکیل یک مکتب اقتصادی اسلامی را در ذهن داشت و اظهار می کرد که اگر این نظام تدوین نشود، خطر بزرگی از جمله التقاط رخ خواهد و امروز وضعیت فضای ورزش به خصوص ورزش بانوان و صداوسیما مانند اقتصاد التقاطی است و برنامه هایی را پخش می کند که بخشی از فرهنگ ما و فرهنگ بیگانه را با هم تلفیق کرده است.

به دنبال اینکه خود را انقلابی بدانم، نیستم!

آیت الله استادی متذکر شد: من بارها گفته و نوشته ام که خودم تا اول انقلاب، فردی انقلابی نبودم، کسانی که در حوزه، انقلابی بودند بسیار رنج و زحمت کشیدند، از طرفی آیت الله واعظ زاده در یکی از مقلات خود این گونه نوشت که من با نگارش این مقاله به دنبال اینکه خود را انقلابی بدانم، نیستم، بلکه امروز با گذر زمان وقتی که به اصول مختلف تاریخی و انقلابی فکر می کنم، در خود تمایل به تفکرات انقلابی و اسلام انقلابی را حس می کنم و از همین رو همواره همراه و همگام با انقلاب خواهم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان افزود: این رفتار آیت الله واعظ  زاده خراسانی بسیار ارزش و اهمیت دارد زیرا بسیاری از افراد انقلابی نبودند و امروز خود را انقلابی می نامند و برخی هم که قبلا انقلابی بودند، امروز انقلابی نیستند.

همایش "قرآن پژوه روشن بین" سومین همایش از سلسه همایش های تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان است و در اولین سالگرد درگذشت آیت الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی متفکر و اندیشمند اسلامی این نکوداشت به ایشان اختصاص یافت و به همت اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد./820/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات