۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۴۹۱۹۰
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

ثواب، سود خالص است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه ثواب سود خالص است، گفت: انجام عمل صالح ارزشمندترین اعمال است.
آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز بیست پنجم دی‌ماه در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) در بخشی از این حکمت عمیق می‌فرمایند: ولا ربح کالثواب هیچ سودی چون ثواب اندوختن نیست.

وی افزود: در فراز قبل حضرت فرمودند: عمل صالح سودمندترین تجارت‌هاست؛ هر عمل صالحی که انسان در طول عمر خود انجام دهد بهترین تجارت و بازرگانی به شمار می‌رود؛ بنابراین کلام حضرت به این معنا نیست که عمل صالح ملحق به عبادت التجار است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه عمر انسان ارزشمند است و باید صرف امور با ارزش شود، ابراز کرد: انجام عمل صالح ارزشمندترین اعمال است. انسان با عمر کوتاهی که دارد همواره به کاری در این دنیا مشغول است تا سود و منفعتی دریافت کرده و بلا و ضرری را از خود دور کند. همه افعال انسان براساس این اراده و هدف انجام می‌پذیرد اما گاهی در تشخیص مصداق اشتباه می‌کند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: انسان همواره به دنبال دفع ضرر و کسب فایده است در چنین حالتی بهترین سود ثواب بیان می‌شود و همانند سایر منافع اثر وضعی دارد و چنین سودی سودمندترین است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه ثواب سود خالص است، اظهار داشت: گاهی برخی امور فایده قلمداد می‌شوند در حالی که فایده نسبی دارند. ربح فایده نسبی نیست بلکه ثواب و ربح فایده پایدار و دائمی است و برای آن دوره از وجود و حیات انسان که ابدی است کاربرد دارد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه ارزش حقیقی ثواب در برزخ و قیامت آشکار می‌شود، اظهار داشت: اگر کسی احیانا با مدیریت و تدبیر بخش عمده‌ای از ثروت جهان را به دست آورده باشد همه را هم در خزانه ارزی‌اش ذخیره کند اما پس از فوت آن ثروت اندوخته هیچ ارزشی برای او نخواهد داشت؛ بنابراین صرف کسب قدرت و ثروت ارزش نیست بلکه ثواب است که ارزش ابدی و ماندگار است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات