۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۵۳۷۸۲
آیت الله ری شهری تشریح کرد؛

معنای کفر و کافر در قرآن کریم

آیت الله ری شهری گفت: پنهان کردن عیب دیگران خوب است این عمل هم نوعی کفر یعنی پوشاندن اما کفر خوب است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری در جلسه تفسیر قرآن که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، گفت: خداوند تاکید کرده کسانی که کافر هستند را از آتش دوزخ هشدار دهید یا ندهید اثر ندارد.

وی با اشاره به معنای کفر و کافر در قرآن، عنوان کرد: ریشه کفر به معنای پنهان کردن است که در قرآن هم به این معنا به کار رفته است.

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه کفر دو نوع مادی و معنوی است، اظهار داشت: در قرآن از کشاورز به کافر تعبیر شده چراکه دانه‌ها را در دل زمین پنهان می‌کند این نوع کفر خوب و بد ندارد.

آیت الله ری شهری افزود: هر کس هر کاری را برای خدا کرد خوب است، کشاورز، اداری و تاجر هر کاری را با نیت خالص در راه خدا انجام داد خوب است، حتی غذا خوردن و خوابیدن اگر برای قدرت‌یابی و خدمت به خدا باشد خوب است.

وی با اشاره به نوع دیگر مفهوم کفر، گفت: اگر کسی باورهای غلط را پنهان کند کافر خوب است کسی که به طاغوت کفر ورزد او کافر اما از نوع خوب است.

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه هر وقت کسی عیب دیگران را پنهان کند او کافر خوب است، اظهار داشت: از ویژگی‌ها خداوند ستارالعیوب بودن است لطف حق مدارا می‌کند اما اگر از حد بگذرد شخص را رسوا می‌کند، پنهان کردن عیب دیگران خوب است این عمل هم نوعی کفر یعنی پوشاندن اما کفر خوب است.

آیت الله ری شهری بیان داشت: وقتی انسان خشمگین می‌شود اگر مقداری خود را کنترل کند بسیار بر زندگی او اثرات مثبت دارد، اعمال خوب خود را پنهان کنید اگر کار خوب کرده و پنهان کردید اما خدا آن را آشکار کرد آن زمان دیگر اشکال ندارد.

وی گفت: اگر انسان عیبی یا بدی از دیگران می‌بیند باید پنهان کند اما متاسفانه بسیاری از ما چنین کاری را نمی‌کنیم بلکه دو عیب دیگر هم روی آن گذاشته و برای دیگران بیان می‌کنیم.

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه کافر بد دو نوع است، خاطرنشان کرد: کافر بد کسی است که حق را بداند و کتمان کند که همین هم دو نوع کفر علمی و جهلی دارد، کفر علمی زمانی است که می‌داند و کتمان کند کفر جهلی برای زمان است که انسان نمی‌داند./807/پ202/ب1

ارسال نظرات