۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۵۷۹۹۸
رییس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی:

پارادایم‌های مختلف راه را برای ایجاد انشقاق جهان اسلام هموار می‌کند

حجت الاسلام متقی با اشاره به وجود پارادایم‌های مختلف در جوامع اسلامی، گفت: مسائلی در جهان اسلام وجود دارد که عملاً راه را برای ایجاد انشقاق و از بین‌بردن یک‌پارچگی جهان اسلام هموار می‌کند.
رییس پژوهشگاه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد‌رضا متقی، رییس پژوهشگاه بین‌المللی ‌المصطفی(ص)، امروز در بیستمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که با عنوان «همگرایی و واگرایی در جهان اسلام» برگزار شد، جشنواره شیخ‌طوسی را سرمنشاء برکات و خیرات فراوانی برای جامعه المصطفی(ص) دانست.

وی اظهار داشت: از این که عنوان بیستمین دوره از جشنواره شیخ‌طوسی از بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب الهام گرفته شده است، بسیار خرسندیم.

حجت‌الاسلام متقی ابراز داشت: در بهمن سال 1395 فارغ التحصیلات جامعه المصطفی به رسم دیرینه محضر رهبر معظم انقلاب مشرف شدند و هر یک از فارغ التحصیلان منتخب به عنوان نمایندگان کشور خود در محضر معظم‌له گزارش‌هایی ارائه و دغدغه‌هایی را مطرح کردند و ایشان نیز دقیقاً به تمام دغدغه‌های این دانش‌پژوهان گوش‌فرا داده و در نهایت جمع‌بندی‌هایی ارائه کردند.

وی افزود: شاخص‌ترین نکته‌ای که در فرمایشات رهبر انقلاب وجود داشت، بحث ضرورت همگرایی بین جوامع اسلامی و بررسی راهکار‌های برون رفت از عوامل واگرایی در جهان اسلام بود.

رییس پژوهشگاه بین‌المللی ‌المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: آیت‌الله اعرافی، پس از دیدار فارغ‌التحصیلان جامعه‌المصطفی(ص) با رهبر معظم انقلاب، فرمودند؛ عنوان بیستمین جشنواره شیخ‌طوسی به این موضوع اختصاص یابد تا همه طلاب و فضلا نسبت به این موضوع مهم، تولید محتوا داشته باشند.

وی با توصیف وضعیت امروز جهان اسلام، تصریح کرد: نخستین مسأله در حوزه جهان اسلام به موقعیت فعلی جهان اسلام بازگشت دارد.

حجت‌الاسلام متقی افزود: فرهنگ اسلامی در آفریقا به عنوان یک فرهنگ بلامنازع خیل عظیمی از مسلمانان را در دل خود جای داده است به طوری که قاره آفریقا امروزه به عنوان یکی از مؤثرترین و پر‌پتانسیل‌ترین قاره‌ها برای تبیلغ دین اسلام به شمار می‌آید.

وی با بیان این که متأسفانه جهان اسلام با یک سری چالش‌ها مواجه است، گفت: احاطه مسیحیت با تمام امکاناتی که استکبار جهانی در اختیارش گذاشته است، در عصر کنونی به عنوان یک بحران بالفعل و بالقوه در برابر جهان اسلام است.

رییس پژوهشگاه بین‌المللی ‌المصطفی(ص) اظهار داشت: هر چند دعوت اسلام در سراسر جهان منتشر شده است، اما باید توجه داشت که این انتشار به سادگی میسر نشد است و حفظ آن نیز به سادگی نخواهد بود. چرا که تهدید‌های بسیاری متوجه جهان اسلام است.

وی با اشاره به وجود پارادایم‌های مختلف در جوامع اسلامی، ابراز داشت: مسائلی در جهان اسلام وجود دارد که عملاً راه را برای ایجاد انشقاق و از بین‌بردن یک‌پارچگی جهان اسلام هموار می‌کند.

حجت‌الاسلام متقی دومین پارادایم موجود در جوامع اسلامی را القاعده معرفی کرد و ابراز داشت: این گروه مبتنی بر یک قرائت انحرافی و تکفیری از دین اسلام به وجود آمده است.

 وی ادامه داد: رسوخ غرب‌زدگی، عدم خودباوری در مقابل تمدن به اصطلاح متمدن غرب و تفکرات غربی در میان مسلمانان و جوامع اسلامی و اشتیاق بسیاری از مسلمانان برای زندگی در پارادایم غربی آفت دیگری است که جوامع اسلامی را تهدید می‌کند.

رییس پژوهشگاه بین‌المللی ‌المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: نتیجه زندگی در این پارادایم‌ها این است که جوامع اسلامی با تعدد نگاه‌های متضاد و متعدد روبرو خواهند کرد و انسجام مورد نیاز برای رسیدن به اهداف والا را به چالش خواهد کشید./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات