۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۵۸۸۱۳
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

مسؤولیت‌پذیری و تعهد در برابر خلق و خالق رویکرد طلاب باشد

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: باید مسؤولیت پذیری و تعهد در برابر پروردگار و جامعه رویکرد و محور اصلی فعالیت طلاب و روحانیان باشد.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع فعالان فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان، با اشاره به فرموده امام سجاد (ع) در دعای مکارم، اظهار کرد: امام زین‌العابدین (ع) در این دعا می‌فرمایند: «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی یدِی الْخَیرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لِی مَعَالِی الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْرِ».

وی ادامه داد: این امام همام در فراز فوق از دعا خطاب به خداوند می‌گوید خیر و نیکی را برای تمام مردم به دست من جاری ساز، آن را از کدورت منّت گذاری دور دار، خوی عالی را به من عنایت فرما و از فخرفروشی محافظتم کن.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: بر این اساس مسؤولیت پذیری و تعهد در برابر پروردگار و جامعه قدمتی به اندازه خلقت انسان دارد؛ چراکه همگام با «نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی» و چه بسا قبل از آن در داستان «انی جاعل فی الارض خلیفة» تدوین شده است.

وی اضافه کرد: امام باقر (ع) می‌فرماید: «أوحی الله عزوجل إلی موسی إن من عبادی من یتقرب إلی بالحسنه فأحکمه فی الجنه فقال موسی یا رب و ما تلک الحسنه؟ قال یمشی مع أخیه المومن فی قضاء حاجته قضیت أولم تقض».

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: بر اساس این حدیث خدای عزوجل به موسی (ع) وحی فرمود: همانا از جمله بندگانم کسی است که به وسیله حسنه و کار نیک به من تقرب جوید و من او را در بهشت حاکم سازم و بهشت را در اختیار او گذارم. موسی (ع) عرض کرد: پروردگارا آن کار نیک چیست؟ فرمود: این‌که همراه برادر مؤمنش در راه برآوردن حاجت او گام بردارد، چه آن‌که برآورده شود یا نشود.

وی با گرامیداشت مقام شامخ شهدا، تصریح کرد: بر این اساس کامل‌ترین مرتبه رسالت بندگی و مسؤولیت پذیری و خدمت به انسانیت و اشرف مخلوقات را شهید انجام داده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: به فرموده شهید مطهری همه گروه‌های خدمتگزار مدیون شهدا هستند؛ اما شهدا مدیون آنها نیستند و یا کمتر مدیون آنها هستند.

وی افزود: عالم در علم خود، فیلسوف در فلسفه خود، مخترع در اختراع خود و معلم اخلاق در تعالیم اخلاقی خود نیازمند محیطی مساعد و آزاد هستند تا خدمت انجام دهند و این شهید است که با فداکاری و ازخودگذشتگی و با سوختن و خاکستر شدن محیط را برای دیگران مساعد می‌کند؛ درواقع شهید همانند شمعی است که خدمتش از نوع سوختن و فانی شدن و پرتو افکندن است./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات