۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۶۳۸۱۶
آیت‌الله ری شهری:

ناسزا گفتن به مومن فسق است

نماینده مجلس خبرگان رهبری ناسزا گفتن به مومن را فسق دانست و گفت: دشنام دادن به دشمن عداوت و دشمنی را افزایش می‌دهد.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: یکی از گناهان زبان غیبت است.

وی افزود: غیبت انواع گوناگونی دارد و از گناهان کبیره به شمار می‌رود، اگر اهل علم به غیبت مبتلا باشند بسیار تاسف انگیز است، طبق صریح روایات؛ خبیث‌ترین انواع غیبت به فهم و علم است.

آیت‌الله ری شهری ادامه داد: گاهی انسان نمی‌خواهد غیبت کند ولی به گونه‌ای رفتار می‌کند ولی مرتکب غیبت می‌شود از این رو انسان باید نسبت به این گناه و القای شیطانی بصیرت داشته باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: غیبت کننده اولین کسی است که وارد جهنم می‌شود و کسی که از این گناه توبه کرده باشد آخرین کسی است که وارد بهشت می‌شود، تنها راه پذیرش توبه غیبت کسب رضایت غیبت شونده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری سب را از دیگر گناهان زبان بیان کرد و اظهار داشت: سب با ناسزاگویی فرق دارد برخی سب را دشنام دردآور بیان می‌کنند انسان زمانی که به کسی نسبتی بدهد او از این کلام دل شکسته شود سب است سب از ناسزاگویی بدتر است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: فرق سب و ناسزا گفتن آن است که انسان در سب به دیگری دشنام می‌دهد ولی در فحش فرد بدزبانی می‌کند در حالی که ممکن است در بدزبانی کسی مخاطب فرد بدزبان نباشد.

وی با تاکید بر اینکه بدزبانی از القائات شیطان است بر همین اساس مومن نباید کلام زشت بر زبان جاری کند، خاطرنشان کرد: انسان هرگز نباید به کسی دشنام بدهد. انسان اگر به دشمن ناسزا بگوید موجب عداوت و دشمنی می‌شود و اگر به مومن دشنام دهد مرتکب فسق می‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات