۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۶۴۱۷۰
در گفت وگویی با حجت الاسلام سبحانی صورت گرفت؛

آشنایی با مدرسه علمیه باقرالعلوم کوهدشت لرستان

مدرسه علمیه باقرالعلوم کوهدشت از جمله مدارسی است که پیش از انقلاب با حضور ۸ طلبه فعالیت داشته و در شکل گیری انقلاب نیز نقش آفرین بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مرکز دینی توسعه یافته و امروز بیش از ۱۵۰ طلبه میزبان این مدرسه است.
مدرسه علمیه کوهدشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، مدرسه علمیه برادران کوهدشت پیش از انقلاب در حوزه دین و تربیت طلبه فعالیت داشته است، باقرالعلوم کوهدشت در دهه 50 و توسط آیت الله مروجی در حجره مسجد جامع این شهرستان با حضور 8 طلبه فعالیت خود را آغاز کرده است و پس از مدتی ساختمانی جدید برای تحصیل طلاب در خیابان فردوسی شهرستان کوهدشت که دارای  ۱۸ حجره، بود، اجاره شد و طلاب تحصیل خود را ادامه دادند.

در سال 1363 زمینی جهت ساخت ساختمان مدرسه علمیه باقرالعلوم کوهدشت تهیه می شود و ساختمان جدید این مدرسه در سه طبقه و هر طبقه نیز دارای 18 حجره ساخته می شود.

تحصیل 150 طلبه در حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت

هم اکنون حوزه علمیه برادران کوهدشت میزبان 150 طلبه در پایه های یک تا 9 حوزوی است و 12 نفر از طلاب فارغ التحصیل همین مدرسه که ادامه تحصیل خود را در حوزه علمیه قم گذرانده اند، برای تدریس به این حوزه آمده و هم اکنون از بهترین اساتید حوزه هستند، بومی بودن اساتید مدرسه علمیه برادران کوهدشت از نظر مدیر این مدرسه یکی از امتیازات مثبتی است که نسبت به دیگر مدارس علمیه می توان به آن اشاره کرد.

از دیگر ویژگی های خاص مدرسه علمیه باقرالعلوم کوهدشت می توان به وجود کتابخانه ای مجهز و با ظرفیت سه هزار جلد کتاب اشاره کرد که به صورت شبانه روزی در اختیار طلبه ها قرار دارد.

موفقیت مدرسه و طلاب برادر شهرستان کوهدشت حائز اهمیت است و این مدرسه در سال های گذشته به عنوان یکی از مدارس موفق در غرب کشور  انتخاب شده و از سوی استان قم مورد تشویق قرار گرفته است.

طلاب زیادی از حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت فارغ التحصیل شده اند و می توان گفت بیش از 400 نفر از فارغ التحصیلان این مدرسه علمیه به عنوان امامان جمعه در شهر و روستاها و به عنوان اساتید در دانشگاه ها مشغول فعالیت هستند. 

و اما امروز جوانان داوطلب ورود به حوزه علمیه برادران کوهدشت دو برابر ظرفیت پذیرش هستند، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نیز این مدرسه علمیه از بین داوطلبان کوهدشتی بین 20 تا 30 طلبه جدیدالورود پذیرش می کند، پس از اعلام نتایج آزمون ورودی حوزه، پذیرفته شدگان در دوره های مصاحبه ورودی شرکت می کنند.

پس از پایان دوره مصاحبه دوره آموزشی اختبار و تثبیت به صورت یک ماه برگزار می شود، دوره یک ماهه اختبار و تثبیت به میزبانی مدارس علمیه و با حضور پذیرفته شدگان جدید الورود و با محوریت اخلاق، میثاق طلبگی و دوره آموزشی به صورت شبانه روز در مدارس علمیه برگزار می شود.

پس از پایان دوره اختبار و تثبیت داوطلبان در آزمونی دیگر به رقابت خواهند پرداخت و اگر هر یک از داوطلبان در این آزمون نمره قبولی لازم را کسب نکنند و یا به دلایلی دیگر با فضای حوزه سازگاری نداشته باشند، می توانند اول مهر ماه در مدارس آموزش و پرورش ثبت نام نماید.  

در ادامه گفت و گویی با حجت الاسلام محمدرضا سبحانی، مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم کوهدشت، با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، ارائه می شود.

رسا-راه حل فراروی تحقق آرمان تحول در حوزه

حجت الاسلام سبحانی: در قدیم حوزه های علمیه از سبک و روش سنتی برخوردار بودند و این روش سنتی در موفقیت حوزه تأثیرگذار بود، در آن زمان طلبه و کلاس درس از سادگی و بی آلایشی خاصی برخوردار بود پذیرش طلبه محدودیت سنی نداشت و اما پس از انقلاب حوزه به سمت تشکیلاتی شدن روی آورد.

در گذشته فقط حوزه علمیه و مراکز دانشگاهی بودن و هرکدام به روش خود فعالیت داشتند، علما و بزرگان حوزه نیز تأکید داشتند که تحصیل طلاب در حوزه به سمت ترمی واحدی نروند، امروز دانشمندان و علمای بزرگی در کشور نقش آفرینی می کنند که محصول روش سنتی حوزه است.

اگر روش سنتی حوزه حفظ شود به سمت تحقق آرمان تحول در حوزه های علمیه پیش خواهیم رفت و در تعلیم و تربیت طلبه های توانمند و با استعداد همچون علمای گذشته موفق تر می شویم.

-آسیب ها و تهدیدهای تحقق تحول در حوزه را بیان کنید؟

حجت الاسلام سبحانی: رفتن به سمت شیوه های دانشگاهی در حوزه و کلاسیک شدن موجب افت حوزه به مقداری کم شد، همین عامل شاید از آسیب ها و تهدیدهای عدم تحقق تحول حوزه بود.

امروزه با حرکت حوزه به سمت کلاسیک شدن و استفاده از الگوهای دانشگاهی طلاب را تنبل بار می آورد، در برخی مدارس علمیه شاهد نمره گرایی طلبه ها هستیم.

اینکه طلبه به فکر گذراندن واحد درسی و کسب نمره قبولی باشد برای تحول در حوزه یک آسیب است، تحول باید بر مبنای حفظ ارزش ها و سنت های موفق حوزه صورت گیرد.

طلبه برای موفقیت در عرصه تبلیغ و انجام رسالت تبلیغی خود باید برای دانستن و فهمیدن درس بخواند و اگر فقط به فکر گرفتن نمره قبولی باشد نمی تواند در انجام رسالت تبلیغی و آینده جامعه موفق عمل کند.

-با توجه به وضعیت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی جامعه امروز آسیب های معطوف به طلبه ها در زمینه معرفت و ایمان دینی، تعهد و سلوک عبادی، تهذیب نفس، زی طلبگی، سلامت روحی و جسمی را بیان کنید؟

حجت الاسلام سبحانی: امروزه آسیب ها کل جامعه را تهدید می کند و حوزه علمیه نیز از این آسیب ها بی نصیب نیست، ما طلبه هایی که جذب می کنیم محصول همین جامعه هستند و حدود 12، 13 سال در آموزش و پرورش تحصیل کرده اند وارد حوزه که می شوند مشکلاتی به همراه خود دارند.

طلاب پس از ورود به مدارس علمیه در فضای معنوی حوزه قرار می گیرند و این فضا موجب می شود تا حدودی آسیب ها جبران شود، نمی شود مشکلات را انکار کرد و اما فضای دینی حوزه، کتبی که فرا می گیرند چون با محوریت دین و مطالب قرآنی و آیات و روایات است، بخش عمده ای از مشکلات روحی طلاب را برطرف می کند.

طلاب با انس بیشتر با قرآن و تعالیم دینی و عمل به دستورات دین در برابر آسیب ها در امان می مانند، معرف دینی و ایمان و تقوای آنان در فضای حوزه روز به روز تقویت می شود، در کنار پرورش علمی طلبه رشد اخلاقی و تهذیب نفس این قشر همواره مورد توجه ویژه قرار دارد و طلبه ای با علاقه و هدف به حوزه ورود پیدا کرده است، روز به روز شاهد رشد اخلاقی و تهذیب نفس او می شویم و فضای معنوی حوزه و اساتید و دیگر طلبه ها بر ارتقای اخلاق طلبگی طلاب می افزاید.

در کل حوزه و طلاب در برابر آسیب ها در امان هستند و جای نگرانی نیست و اما نیاز به مراقبت بیشتری دارد، در این راستا همواره کلاس های اخلاق برای طلاب برگزار می شود که بسیار مؤثر است.

-در جامعه امروز طلاب نیازمند آموزش چه مهارت ها و فنونی هستند؟

حجت الاسلام سبحانی: مردم از روحانیت انتظار پاکی، تقوا، صداقت دارند، یک طلبه باید تجسم انسان پاک و صادق باشد، قابل اعتماد، با تقوا و پاسخگوی مسائل دینی و اعتقادی جامعه باشد بتواند شبهات را برطرف سازد، مردم انتظار ندارند که یک روحانی ریاضی دان ماهری باشد و اگر باشد هم بد نیست، ولی انتظار دارند که بتواند پاسخگوی مسائل دینی مردم باشند.

اگر نتوانیم به مسائل و شبهات مردم پاسخ دهیم یک نقض بزرگ است، در این راستا طلبه ها با توجه به رسالتی که بر دوش دارند، باید به اخلاق اسلامی، پاکی، صداقت و تقوا آراسته و به علم روز مجهز باشند، امروزه به اعتقادات ما هجمه وارد شده است حوزه و محصولات حوزه که طلاب هستند باید در برابر این هجمه ها ایستاگی نمایند و از اعتقادات دینی دفاع کنند.

-جهت تحقق آرمان تحول حوزه چه تدبیری در برابر جریان های حوزه از جمله گفتمان متجمدسنتی اندیش، جریان متجدد نوگرا، گفتمان مجدد نواندیش باید کرد؟

حجت الاسلام سبحانی: پس از غیبت امام زمان(عج) متولی دین و جوابگوی مردم حوزه های علمیه بودند و تحصیل کرده های حوزه رسالت تبلیغ، اطلاع رسانی و اگاهی بخشی به جامعه را بر دوش گرفتند و تاکنون به رسالت تبلیغی خود به خوبی عمل کردند و حتی گاهی جلوتر از زمان خود نیز پیش رفتند، اگر شبهه ای ایجاد می شود حوزه از سال ها پیش پاسخ این شبهات را داشته اند.

امروز شاید نسبت به گذشته نشاط در حوزه کمتر شده ولی تحولاتی نیز رخ داده است، با راه اندازی رشته های تخصصی کلام، فقه و اصول و تفسیر علوم قرآنی موجب شده طلبه در این رشته های تخصصی تحصیل خود را ادامه دهند و بتوانند در برابر جریان های مختلف برای گفتن حرف داشته باشند.

تربیت نیروی متخصص در حوزه علمیه از جمله تحولات عظیمی است که موفقیت طلبه را در انجام رسالت تبلیغی، ایستادگی و مقابله با هجمه ها و شبهات بیشتر کرده است.

-اصول وظایف حوزه و علمای دین در قبال نظام و جامعه اسلامی چیست؟

حجت الاسلام سبحانی: وظیفه حوزه علمیه در قبال نظام حراست از آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی است، مردم با اعتماد به روحانیت پا به میدان گذاشتن و امروز باید همین مردم را نسبت نظام

، انقلاب و روحانیت دلگرم کرد.

دشمن برای ناامیدی مردم در تلاش است، برای مقابله با توطئه های دشمن و پشتیانی از آرمان های نظام و انقلاب حوزه باید انقلابی بماند و انقلابی عمل کند، یکی از خطرات مهم که دشمنان در پی آن هستند کناره گیری حوزه از انقلاب است.

حوزه های علمیه در دوران جنگ و شکل گیری انقلاب فعال بودند و باید همچنان پای کار باشند، دفاع از نظام اسلامی و خون و راه شهدا، تحقق آرمان های انقلاب گرچه تکلیفی عمومی است و اما بر دوش حوزه سنگینی می کند./9451//۲۰۱/خ

ارسال نظرات