۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۴۳۱۲
حجت الاسلام جزایری:

نهضت بازسازی علوم انسانی ایجاد شود

دبیر کمیسیون علوم انسانی و علوم طبیعی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما امروزه در مواجهه با علوم انسانی احساس می کنیم که علوم انسانی در اثر گذشت زمان به تدریج از آموزه های وحیانی فاصله گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین جزایری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد جزایری دبیر کمیسیون علوم انسانی و علوم طبیعی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در مراسم اختتامیه این کنگره که امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان این که دانشمندان شیعی در اسلامی سازی علوم انسانی نقش گسترده ای داشته و دارند، گفت: این دانشمندان در طول تاریخ همواره سعی کرده اند تا نظریات علوم انسانی را به صورت اسلامی در آورده، وارد جهان اسلام کنند، زیرا در جهان اسلام علوم دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز مسلمانان باشد.

وی افزود: دانشمندان شیعی در علوم انسانی دست به نوآوری های بسیاری زده اند که برخی از آن ها عبارتند از طرح ابعاد اخلاقی علوم سیاسی توسط خواجه نصیرالدین طوسی، تحلیل نهادها و طبقات و گروه‌های اجتماعی از منظر کاربردی توسط میرفندرسکی و نظریه ریاست فاضله در فلسفه سیاسی، تبیین نظام‌مند اقتصاد اسلامی و ارائه عملی نظریه بانکداری بدون ربا توسط شهید صدر.

حجت الاسلام جزایری خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما امروزه در مواجهه با علوم انسانی احساس می کنیم که علوم انسانی در اثر گذشت زمان به تدریج از آموزه های وحیانی فاصله گرفته است.

رییس مرکز متون حوزه های علمیه با بیان این که اقتدار جامعه مبتنی بر علوم انسانی است، اظهار کرد: اگر در جهان اسلام علوم انسانی اسلامی موجود نباشد بی تردید با مشکلات بی شماری مواجه خواهیم شد، زیرا جهان اسلام را نمی توان با آموزه های غربی اداره کرد.

وی تأکید کرد: ما باید با استفاده از قرآن کریم، سنت و روایات معصومان(ع) دست به نهضت بازسازی علوم انسانی بزنیم و مبانی، منابع، رویکردها و روش های علوم انسانی رایج را تغییر دهیم.

حجت الاسلام جزایری اضافه کرد: امروزه ضروری است که علوم انسانی رایج را بر پایه قرآن و روایات بنا کنیم و با برگزاری کنگره های متعدد در این زمینه گام های جدی برداریم.

وی در پایان یادآور شد: برای این که کارهای انجام داده نشده در زمینه پیشرفت علوم اسلامی ساماندهی شود باید دبیرخانه بین المللی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تشکیل شود تا کارهایی که در این زمینه صورت گرفته در همین کنگره محصور نشود./841/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات