۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۶۶۷۱۹
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

بین نمایندگان بر سر fatf دودستگی وجود دارد

عابدی با تأکید بر لزوم مقابله با بروکراسی اداری و رسیدگی به مشکلات جامعه پیش از شکل گیری اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی، گفت: تصمیمات مجلس شورای اسلامی براساس منافع کشور است و باید بتوانیم تا جایی که می‌توانیم و به استقلال و امنیت کشور و اقتدار نظام مقدس اسلامی لطمه وارد نشود تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم.
حیدرعلی عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به حضور طیف‌های سیاسی مختلف به عنوان نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: امسال هنوز رییس مجمع نمایندگان استان تعیین نشده است و منتظر هستیم تا با برگزاری انتخابات رییس مجمع نمایندگان استان تعیین و جلسات نمایندگان استان آغاز شود.

وی با اشاره به پیچیده بودن ساختار مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق یکی از کمیسیون‌های حساس و مهم در زمینه بودجه است و هرچه در این کمیسیون تصویب شود به ندرت در صحن مجلس رد خواهد شد، در بودجه سال 97 برای استان اصفهان مشکل خاصی نداشته‌ایم. ما اگر دنبال مباحثی باشیم زیاد هم با سختی برای تصویب آن مواجه نیستیم.

نمایندگان استان اصفهان با وجود تفاوت جناحی باهم متحد و همدل هستند

عابدی با بیان اینکه در مسائلی نظیر آب استان و توسعه استان اصفهان با مشکل خاصی روبرو نیستیم و نمایندگان استان باهم متحد و هم دل هستند، افزود: سه دسته از افراد هستند که می‌توانند بازنشسته باشند و بازهم شاغل شوند، یکی نمایندگان مجلس که با انتخاب مردم می‌توانند مشغول شوند، یکی رؤسای سه قوه هستند که در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند در سمت ریاست قوه باشند و دسته سوم هم وزرا هستند که می‌توانند تصدی پست وزارت داشته باشند، یک دسته هم به عنوان استثنا است که ایثارگران عزیز هستند که اگر نبودند امروز ما امنیت و آسایش نداشتیم، قانون جدید ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اگر در مجلس به تصویب برسد 60 روز مهلت برای بازنشستگانی که مشغول به کار هستند برای استعفا وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون مسأله آب اصفهان و پرداخت خسارت نکشت به کشاورزان اصفهان، خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های ما در زمینه آب این بود که لوله‌هایی که درحال برداشت آب هستند با نصب کنتور مدیریت شوند و قرار بوده است تا آخر اردیبهشت یک جدول زمانبندی پیرامون فعالیت‌های پیش رو در حوزه آب ارائه شود که نامه‌ای به وزیر ارائه داده‌ایم تا زودتر این اقدام صورت بگیرد.

وی با نامناسب خواندن نام طرح رسیدگی به اموال نامشروع مسؤولان، تصریح کرد: این موضوع به عنوان یک قانون است که اموال مسؤولان باید مورد بررسی قرار بگیرد و این طرح نیز اکنون در مجلس و در حال بررسی است و در فرآیند تکمیل قرار دارد. برای هر لایحه در مجلس دو ساعت زمان وجود دارد ولی گاهی ممکن است در دو ساعت چند بند و لایحه به تصویب برسد و گاهی ممکن است یک لایحه چندماه مورد بررسی قرار بگیرد.

برکناری و عدم انتخاب مدیرکل جدید برای آموزش و پرورش استان اصفهان سیاسی است

عابدی فشار آوردن به یک وزیر برای انتصاب یک مسؤول در استان را دخالت در کار قوه مجریه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شهر اصفهان چنین انتظاراتی از نمایندگان خود ندارد، وظیفه نمایندگان نظارت بر عملکرد مسؤولان است نه دخالت در عزل و نصب آنها، اگرچه اگر جایی کاستی دیدیم باید آن را به وزیر گوشزد کنیم. برکناری مدیرکل قبلی آموزش و پرورش استان اصفهان را سیاسی می‌بینم و همین تعلل و طولانی شدن انتصاب مدیرکل جدید را هم تا حدی سیاسی می‌دانم و امیدواریم وزیر آموزش و پرورش یک تصمیم درست برای انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بگیرد.

وی با بیان اینکه هیچ طرحی نباید مانع طرح دیگری بشود ولی نیازمند اولویت بندی در طرح‌ها هستیم، اظهار کرد: در حوزه آب نخستین اولویت ما ساماندهی رودخانه زاینده رود است، ساماندهی رودخانه یعنی نظیر یک لوله به رودخانه نظارت شود تا کسی نتواند برداشت غیرمجازی از ان داشته باشد، این ساماندهی با نظارت کشاورزان باید باشد و بدنه زاینده رود قابل رؤیت بوده و هر لوله برداشت کننده دارای شماره مجوز و کنتور باشد تا کسی نتواند خارج از سهمیه خود برداشت آب داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان یک میلیون متر مکعب آب به صورت روزانه در زاینده رود را یک هدف دستیافتنی توصیف کرد که موجب برکات بسیاری برای استان اصفهان خواهد بود و از حیف و میل مقادیر بسیار بیشتری از این میزان در بالادست رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت: براساس محاسبات ما تنها از سد تا روستای بابا شیخ علی 10 متر بر ثانیه آب گم می‌شود، ساماندهی رودخانه و مقابله با مازاد برداشت‌ها مانع هدر رفت آب و مصرف بی‌رویه خواهد بود.

عابدی با بیان اینکه تلاش هیچکس برای تولید آب و ایجاد بارش را رد نکرده و به او فرصت داده‌ایم، عنوان کرد: اولویت ما رسیدگی به برنامه‌های عقب افتاده است، دولت باید به جدیت به تونل دوم، چشمه لنگان، تونل سوم و بهشت آباد رسیدگی کند اگرچه دوتای اولی راه افتاده و دو تونل دیگر نیازمند این است که با تزریق بودجه و مدیریت صحیح فعال شوند.

وزارت بهداشت از ریل برنامه‌های تعیین شده توسط مجلس خارج شده

وی گردشگری را یکی از صنایع خوب و رونق دهنده اقتصاد کشورها توصیف کرد و افزود: رونق بخشیدن به گردشگری عمل کردن به اقتصاد مقاومتی است، گردشگری از صنایعی است که در شرایط مختلف سیاسی دچار مشکل نخواهد شد، در حوزه گردشگری ما میراث خور گذشتگان هستیم، زیرساخت‌های گردشگری باید تأمین شود و اگر این موضوع میسر شود چون پول از پایین و خارج از پول نفت به این حوزه تزریق شود هم در عرصه‌های دیگر نظیر صنایع دستی شاهد رونق خواهیم بود و هم اینکه شاهد اشتغالزایی در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون مشکلات طرح تحول سلامت و بیمه سلامت، اظهار کرد: مجلس برای همه وزارتخانه‌ها برنامه تعیین کرده است و هر وزارتی در چارچوب برنامه‌های تعیین شده کار نکرد مورد حمایت مجلس نخواهد بود، وزارت بهداشت در چارچوب برنامه‌های تعیین شده عمل نکرده است، یکی از بخش‌های ساده وظایف وزارت بهداشت الکترونیکی کردن پرونده بیماران است که متأسفانه عملی نشده، سیستم ارجاع یکی دیگر از وظایف وزارت بهداشت بوده که متأسفانه تشکیل نشده و فعال نگردیده است.

وی با اشاره به طرح وزارت بهداشت در سال 94 برای افزایش یکباره تعرفه‌های پزشکی علیرغم تأمین منابع مالی برای بیمه‌ها، تصریح کرد: وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها برای افزایش تعرفه‌ها و انجام خدمات پزشکی با نرخ جدید فشار آورد و در نهایت موجب ایجاد مشکلات عظیمی در حوزه درمان و سلامت در کشور شدند چرا که در ریلی که در راستای برنامه پنجم و ششم توسعه تعیین شده بود نخواستند حرکت کنند و از این مسیر خارج شدند. اکنون امیدوار هستیم با بازگشت سریع وزارت بهداشت به ریل برنامه ششم در راستای برطرف کردن مشکلات قدم بردارد.

ثابت نگه داشتن قیمت‌ها سیاست غلطی است

عابدی ثابت نگه داشتن قیمت‌ها را سیاستی غلط توصیف کرد و افزود: این یک نگاه غلط است که نسبت به تغییر قیمت‌ها اعتراض کنیم، بلکه سؤال صحیح این است که چرا افزایش قیمت خارج از حد تورم بوده است، در حقیقت باید قیمت‌ها با تورم هماهنگ باشد، 3 سال است که قیمت نان افزایش پیدا نکرده است علاوه بر اینکه قیمت کارگر و دیگر هزینه‌ها برای نانوایی‌ها افزایش داشته است، مگر اینکه دولت دارای توانمندی ارائه یارانه و سوبسیت در زمینه‌های مختلف باشد.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به افزایش قیمت ارز، گران نشدن دارو را سیاستی اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: باید در عوض گران شدن دارو هزینه‌های جانبی دریافت دارو و خرید دارو را از طریق راه‌هایی نظیر کاهش فرانشیز داروخانه کم کرد  مشکل گرانی دارو را برطرف کرد.

وی با اشاره به وجود بروکراسی در رسیدگی به امور اداری، عنوان کرد: طی نامه‌ای به آقای نوبخت از وی درخواست کردم کارگاه‌های آموزشی در سطح استان‌ها برای مدیران در راستای بررسی فرآیند مراجعین تا رسیدن به درخواست برگزار شود تا یک بازنگری در فرآیندهای رسیدگی به امور مورد درخواست ارباب رجوع صورت بگیرد و معلوم شود روند بررسی یک درخواست تا چه حد مبتلا به بروکراسی شده است.

عابدی تحریم‌ها را یکی از مشکلات موجود در عرصه فعالیت صنایع ذکر کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی راه نجات صنایع از مشکلات است و باید از صنایع استان اصفهان مواظبت کنیم و از تصویب قوانین ضربه زننده به صنایع بپرهیزیم، کسی می‌تواند حرف از اقتصاد بدون نفت بزند که بتواند از محل شرکت‌های اقتصادی هزینه‌های خود را تأمین کند، اما دولت ما چنین امکاناتی ندارد و اکنون اقتصاد بدون نفت در کشور به معنای تأمین هزینه‌ها از طریق مالیات است که موجب فشار آمدن به صنایع و واحدهای تولیدی خواهد شد و در نهایت موجب تعطیلی کارخانه‌ها خواهد بود و کارگران آن به بیمه بیکاری نیازمند می‌شوند در حالی که می‌شد همین پول بیمه بیکاری را به کارخانه‌ها تزریق کرده و موجب رونق اقتصاد و صنایع بشویم.

وزارت صنعت باید مواظب صنایع باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی وظیفه وزارت صنایع را مواظبت از واحدهای صنعتی و تولیدی دانست و اظهار کرد: متأسفانه تدابیر لازم در عرصه مواظبت از صنایع به ویژه در استان اصفهان اخذ نشده است، ذوب آهن اصفهان تا سال 96 دچار مشکلات خاصی در عرصه مالی شده بود و علت آن این بود که ذوب آهن بدون داشتن سفارش دست به تولید می‌زند و تولید متناسب با نوسانات بازار ندارد.

وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات کامیون‌داران، از عدم رسیدگی به مشکلات اصناف و اقشار مختلف توسط مسؤولان پیش از بروز بحران و مشکلات نظیر اعتصاب کامیون‌داران انتقاد کرد و افزود: مشکلاتی که کامیون‌داران با آن مواجه شدند پیش از رخدادهایی که شاهد آن بودیم قابل بررسی و برطرف کردن بود و نیازی نبود کار به اعتصاب و اعتراضاتی که شاهد بودیم برسد.

عابدی با بیان اینکه برای پرستاران و مردم پیشنهادی در برنامه ششم دادم و آن هم تصویب شد، تصریح کرد: گسترش خدمات پرستاری در جامعه بود، ما هنوز خدمات پرستاری را به درستی در جامعه گسترش نداده‌ای، متخصصین مراقبت از بیماران در سطح منازل در کشور موجود نیست و در صورت عملی شدن این اتفاق پرستاران امکان ارائه خدمات بهتر و با مشکلات کمتر به مردم را دارند و مشکلات مردم نیز در این زمینه برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم به شدت پیگیر پرداخت کارانه‌ها بودیم ولی همچنان وزارت بهداشت در این زمینه اقدام مؤثری نداشته است، علت افزایش شیفت‌ها کمبود پرستار و نبود زیرساخت برای آموزش و تحصیل پرستاران است، یکی از راه‌حال‌های این زمینه تأسیس دانشکده‌های غیرانتفاعی است چرا که دولت توان تأسیس دانشکده پرستاری ندارند. همچنین مجلس مصوب کرده که به ازای هر 3 پرستار یک کمک پرستار استفاده شود که به دلیل مشکلات مالی بیمارستان‌ها و بخش بهداشت و درمان هنوز این موضوع عملی نشده است.

بین نمایندگان بر سرfatf  دو دستگی وجود دارد

نماینده مردم اصفهان پیرامون fatf و موضع خود در این زمینه گفت: اکنون دو دسته افراد در مجلس هستند، باید بنابر fatf  به مبارزه با پولشویی بپردازیم و بتوانیم مانع پولشویی و اعمال خلافکارانه در حوزه مالی بشویم، برخی نمایندگان معتقد هستند اجرای این قانون همراه با بررسی و نظارت از نزدیک توسط کشورهای بیگانه است و عده دیگر می‌گویند صرف اینکه ما بگوییم به این قوانین عمل می‌کنیم کافی است و نظارتی نخواهد بود، در حوزه مبارزه با تروریسم نیز این موضوع وجود دارد و در زمینه چگونگی نظارت بر fatf همچنان محل مناقشه است و پیشنهاد من به مجلس برگزاری یک مناظره در این زمینه است تا حقیقت موضوع مشخص شود تا خدای ناکرده دست به تصویب قانونی خلاف مصالح ملی و منافع ملت دست پیدا نکنیم.

عابدی با بیان اینکه در همه ابعاد مجلس و دولت مطیع رهبر معظم انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: هیچ مسؤولی تحت فشار برای انجام کاری نیست، تیم مذاکره کننده همواره مورد تأیید رهبری بودند و نباید از این موضوع غافل شویم، در زمینه مقابل با آمریکا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ باید به جای نگاه سوء ظنی واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم، در برجام آمریکا تحریم‌های خود را اضافه کرد اما به خاطر برجام هنوز تحریم‌های شورای حکام و شورای امنیت بازنگشته و تحریم‌های فلج کننده سازمان ملل تعلیق شده و زمانی که این تحریم‌ها علیه کشور وضع شد حتی کشورهای همسایه با ما امکان مراودات سیاسی نداشتند.

وی با تأکید بر غیرقابل مذاکره بودن توان دفاعی و صنایع موشکی کشور، تصریح کرد: تصمیمات مجلس شورای اسلامی براساس منافع کشور است و باید بتوانیم تا جایی که می‌توانیم و به استقلال و امنیت کشور و اقتدار نظام مقدس اسلامی لطمه وارد نشود تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم و اگر منافع و عزت ما حفظ نشود ما هم مقابله خواهیم کرد./1304/پ202/ب1

ارسال نظرات