۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۶۷۲۲۳

شب قدر؛ شب بیدار شدن است نه بیدار ماندن

شب قدر قلب رمضان و از شب های پرفضیلتی است که شب زنده داری و احیا در آن مورد تأکید است، چه خوب است که این بیداری همراه با بیداری وجدان و زمینه ساز خودسازی و کسب معرف الله باشد.
شب قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، ماه مبارک رمضان از ماه های پر برکت سال، ماهی پر از رحمت، برکت و مغفرت است و بهترین فرصت برای بهره مندی از رزق ها و نعمت هایی است که ممکن است انسان در طول ماه های دیگر نسبت به آن بی اعتنا و یا از آنان غافل بوده است.

رمضان ماه مهمانی خدا است، در طول سال همه ماه سر سفره خدای متعال هستیم و اما در ماه مبارک رمضان سفره الهی به صورت ویژه و خاص پهن است و لازمه بهره مندی از نعمت های الهی داشتن لیاقت و بیداری از خواب غفلت است.

در ماه مبارک رمضان رزق معرفت، محبت و بندگی خدا، به تعبیر دیگر رزق قرآن و ولایت اهل(ع) است، رمضان ماه نزول قرآن است، خدای متعال این ماه را در قرآن توصیف می‌کند و می فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» (بقره/۱۸۵).

مقصود از شهر رمضان غیر از جنبه ظاهری ماه، جنبه حقیقی، باطنی و ملکوتی ماه مبارک رمضان و شهر الله است.

سوره قدر

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ، لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْر، سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ.»

با توجه به آیات سوره قدر؛ قرآن در آن نازل شده است، عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است، خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود، رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

نزول قرآن برای سعود انسان ها و تقرب به درگاه الهی است

در شب های قدر آیات قرآن نازل شده است تا زمینه سعود ما را فراهم سازد، با تدبر در قرآن، درک عظمت شب های قدر، تأمل و درس گرفتن از قرآن و تعالیم دینی لازمه سعود انسان و تقرب به درگاه الهی است.

شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است، در این شب ها سرنوشت یک ساله انسان ها تعیین می شود، شب زنده داری و احیا در کنار دیگر اعمال مخصوص شب های قدر مورد توجه قرار دارد، احیا و شب زنده داری ما چه خوب از است که همراه با بیدار شدن از خواب غفلت باشد، نه تنها بیدار ماندن.

شب های قدر از شب های پر فضیلت و مقدس بوده و خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده است، در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، شب قدر عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

فضیلت شب های قدر  

شب‌ زنده‌ داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است، آمرزش گناهان از فضیلت این شب ها بوده، پیامبر(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: هر کسی شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می شود.

شب قدر برتر از هزار ماه است، نزول همه ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است، امام باقر(ع) فرمودند: عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.

اهمیت شب های قدر؛ احادیث امام صادق در مورد فضیلت شب های قدر

از امام صادق(ع) در کتاب«من لا یحضره الفقیه» نقل شده است: «مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن‏: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه مبارک رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را برایش محسوب می‏ کند».

در حدیثی آمده است: «من افطر یوماً من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛ هر کس یک روز ماه رمضان را بدون عذر بخورد، روح ایمان از او جدا می شود.»

امام صادق(ع) تأکید ویژه ای در ماه رمضان بر افطاری دادن و صله رحم در منزل آشنایان دارند، در کتاب«محاسن» به نقل از ایشان آمده است: «افطارُکَ فی مَنزِلِ أخیکَ المُسلِمِ أفضَلُ مِن صِیامِکَ سَبعِینَ ضِعفا، افطاری خوردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز روزه تو است.»

بنا بر احادیث و روایات حضور در مسجد در شب قدر، از مسائلى  بود که ائمه معصومین(ع) نسبت به آن حساسیت ویژه نشان داده ‏اند.

شب قدر فرصتی برای پاک سازی و شفاف سازی آینه دل است، قدر شب به حیات رسیدن است، خودسازی، بیدار شدن از خواب غفلت و تقویت بنیه دینی انسان ها در این لیالی بهترین زمان برای ترک منکرات و عمل به معروف ها است.

ترک منکرات زمینه ساز ارتقای حیات روحی و روانی جامعه و مقابله با ضدارزش ها است، اگر همه با خود سازی را از خود آغاز کنیم در ساختن جامعه ای پاک و به دور از ریا نیز نقش آفرین خواهیم شد، ترک منکرات و تروج معروف ها زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی است.

بیاییم فرصت ها را غنیمت شماریم و با بهره گیری از این لحظات و رحمت و مغفرت الهی، تلاش کنیم خوبی ها را به فرزندان خود بیاموزیم و الگوی مناسبی برای تربیت فرزند خود باشیم، در این شب ها که لطف الهی شامل حال همه می شود، دست های نیاز خود را به درگاه الهی و با خلوص نیت دراز کنیم و این دست ها خالی از درگاه الهی باز نمی گردند.

نتیجه:

شب قدر فرصتی برای توبه از گناه و کسب معرفت الله است

شب قدر فرصتی برای خودسازی و تهذیب نفس، مغفرت و عذرخواهی و بازگشت به درگاه الهی است، لازمه این مهم بیداری از خواب غفلت و بهره مندی از فرصت هایی ایت که خدای متعال در ماه مبارک رمضان به صورت ویژه نسبت به دیگر ماه های سال در اختیار ما قرار داده، ماهی که درهای رحمت الهی به روی بندگانش باز است./9451/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات