۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۶۷۳۳۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

تفکیک بین تَقَیُد دینی و خوب بودن، اشتباه بزرگ و فرافکنی است

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: تفکیک بین تقید دینی و خوب بودن، یک اشتباه بزرگ و فرافکنی است مومن واقعی که می‎خواهد معنویت خوب را درک کند باید تقید به دینداری داشته باشد و هم به شریعت عمل کند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه مراسم احیای شب بیست و یکم حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است، عنوان کرد: قرآن در این شب نازل شد و فرشتگان نیز در این شب بر زمین فرود میآیند و ولی خدا در این شب میزبان فرشتگان و اعمال انسانها هستند، در روایات آمده است که به شب قدر ایمان بیاورید زیرا این لیالی، شبِ امیرالمومنان(ع) و اولاد ایشان است.

معنویت نوین خطرناک است

این استاد حوزه با اشاره به اینکه برخی متاسفانه معنویت نوین را در جامعه ترویج میدهند، اظهار کرد: برخی از این معنویت‏‌های نوین از طریق موسیقی و عرفانهای کاذب صورت میگیرد، در این معنویتها خدا، پیغمبر، امام و نماز وجود ندارد. آنها معنویت را خوب بودن تفسیر کرده و کاری به دینداری ندارند، آگاه باشیم که این معنویت خیلی خطرناک است.

وی افزود: تفکیک بین تقید دینی و خوب بودن، فرافکنی است، مومن واقعی که میخواهد معنویت خوب را درک کند باید تقید به دینداری داشته باشد و هم به شریعت عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) آمدهاند که مسائل ظاهری و باطنی را بیان کنند، اگر به همه دستورات و توصیههای ایشان عمل کردیم به معنویت حقیقی خواهیم رسید.

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: معنویت یعنی اعتقاد به حضور خداوند، معنویت یعنی توجه به معاد و نبوت و امامت، حالا اگر کسی بخواهد فرافکنی کند و بین خوب بودن و تقید به دینداری فرق بگذارد او میخواهد انسان را از توحید باوری دور کند و نتیجه آن کاهش معنویت حقیقی در جامعه است.

معنویت غذای روح است

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه معنویت غذای روح است، اعلام کرد: در روایات داریم «زمانی خواهد رسید که امت مسلمان عبادت نمیکنند مگر در ماه مبارک رمضان». در حالی که در هر زمانی باید اهل عبادت باشیم.

وی ادامه داد: برخی با یک بهانه میخواهند حرام خدا را حلال کنند و شعارشان این است که انسان خوب باشد کفایت میکند، البته رسول خدا این موارد را پیش بینی کرده بودند و فرموده بودند زمانی خواهد رسید که مردم ربا را حلال شمرده و رشوه را به عنوان هدیه حلال میدانند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: احادیث زیادی وجود دارد که اسم آن را میتوان «نگرانی های پیامبر(ص) برای کاهش معنویت» گذاشت، لذا باید به تمام چارچوب دین پایبند بود.

وی ضعف باورهای دینی را یکی از عوامل کاهش معنویت برشمرد و عنوان کرد: کسی که در اعتقادات متزلزل است، نماز بیحال میخواند، اهل خمس هم نمیشود، حجابش را هم کمکم کنار میگذارد، همه باید در تقویت اعتقادات خویش تلاش کنیم، مدارس هم باید مسائل اعتقادی را به شیوه مناسب و متقن بیان کنند، اینکه نام امام دوم چیست که مسیحیها هم میدانند، لذا باید اعتقاد و معرفت به امامان را بیشتر و کاملتر بیان کرد و از طریق رسانههای عمومی کشور این معارف را ترویج داد.

مال حرام عامل ضعف اعتقادی

این استاد حوزه با اشاره به اینکه شبکههای ماهوارهای اکنون به دنبال ضعیف کردن اعتقادات و شبههافکنی هستند، تاکید کرد: برخی متاسفانه هر کجای دین را که دوست داشته باشند عمل میکنند و آنجایی که دوست ندارند و یا سخت است را رها میکنند، این عمل انسان ناشی از ضعف اعتقادی است.

وی دومین عامل ضعف اعتقادی را لقمه حرام اعلام و اظهار کرد: لقمه حرام در ذریه انسان اثر میگذارد، اکنون در معنویت نوینی که سکولار آن را بیان میکند، لقمه حلال و حرام معنا ندارد، ذبح حلال و حرام فرقی ندارند، آنها حتی خطبه عقد خواندن برای ازدواج را هم مسخره میکنند. رسول گرامی اسلام در حدیثی میفرمایند که در آخرالزمان دو چیز خیلی کم گیر میآید یکی برادر دینی و دیگری پول حلال.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: عادت به گناه سومین عامل ضعف ایمان است، اگر گناه عادی شود دیگر نماز نمیتواند «تنهی عن الفحشاء» باشد، اکنون این همه پرونده قضایی و شکایت در قوه قضاییه از عادت به گناه سرچشمه گرفته است، اگر گناه در جامعه قبح نداشته باشد اعتقاد و دینداری هم دیگر معنایی هم نخواهد داشت.

وی بی توجهی خانواده ها به مسائل اعتقادی را از دیگر عوامل کاهش معنویت در جامعه معرفی کرد و افزود: تجملگرایی از دیگر عوامل کاهش معنویت در جامعه است، البته مال حلال، خانه بزرگ، شغل خوب که باعث کسب مال حلال میشود، بد نیست، اما تجمل گرایی که اکنون متاسفانه در جامعه ترویج یافته بد است و باعث ضعف اعتقادی میشود، کسی که حب دنیا دارد اهل حرام خواری و کسب مال حرام برای تجمل گرایی میشود.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ادامه این مراسم باشکوه برنامه قرآن به سر را اجرا کرد./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات