۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۵۶۷۴۹۷
آیت الله فقیهی:

بی عدالتی موجب نارضایتی مردم می شود

عضو جامعه مدرسین با اشاره به ضرورت ایجاد و تقویت عدالت در جامعه گفت: مسؤولان باید توجه کنند که بی عدالتی موجب نارضایتی مردم می شود.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به آیه 60 سوره بقره گفت: خداوند در این آیه شریفه روش هایی که پیامبران پیشین برای هدایت مردم داشتند را برای پیامبر اکرم(ص) بازگو می کند؛ انسان اگر خود را با دیگران مقایسه کند، بی شک بهتر می تواند کارهای خود را انجام دهد.

وی افزود: انسان همواره در امور مادی باید خود را با پایین دستان خود مقایسه کند تا قدر داشته های خود را بداند و در مباحث معنوی باید خود را با افراد باتقواتر مقایسه کند تا تلاش کند به جایگاه های معنوی بالاتر برسد.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: هنگامی که در زمان حضرت موسی(ع) خشکسالی و قحطی به وجود آمد، مردم از ایشان خواستند تا چاره ای بیندیشند؛ خداوند متعال به حضرت دستور داد تا با عصای خود به یک سنگ ضربه ای بزند، هنگامی که ایشان امر خداوند را انجام دادند، دوازده چشمه از آن سنگ جاری شد و حضرت هر کدام از چشمه ها را به یک گروه از بنی اسرائیل اختصاص دادند و  به آن ها فرمودند بخورید و بیاشامید، اما بر روی زمین فساد نکنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این آیه شریفه در حقیقت به ما نشان می دهد که باید ابتدا زندگی مادی مردم را تأمین کنیم و سپس از آن ها بخواهیم به احکام و قوانین اسلامی عمل کنند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که نمی توان مردم را تحت فشارهای اقتصادی قرار داد و از سویی هم از آن ها انتظار داشت که به همه احکام و قوانین شرعی ملزم باشند؛ اگر بنا باشد که مردم مشکلات مادی داشته باشند، بدون تردید نافرمانی می کنند تا مشکل و مسأله خود را رفع کنند.

آیت الله فقیهی عنوان داشت: یکی از مسائل دیگری که از آیه مذکور استفاده می شود آن است که انسان در کنار تلاشی که برای رسیدن به اهداف مادی و معنوی خود می کند باید از خداوند نیز درخواست کمک داشته باشد؛ به عبارت دیگر در همه مشکلاتی که برای ما اتفاق می افتد باید در نظر داشته باشیم که با انجام عبادت های خالصانه ای همانند نماز شب از خداوند درخواست کنیم تا گره از امورمان بگشاید.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که همه کارها را نمی توان با عقل و درایت انجام داد، ابراز کرد: در برخی امور نیاز است که به خداوند توجه داشته باشیم، زیرا اموری هستند که انسان قادر نیست به وسیله عقل خود آن ها را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد و تقویت عدالت در جامعه مطرح کرد: مسؤولان باید توجه کنند که بی عدالتی موجب نارضایتی مردم می شود، همچنین افزون بر این، بی عدالتی سبب بروز اختلافات بسیاری در جامعه می شود./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات