۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۶۷۷۸۵
مبلغ حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

سابقه تاریخی "مانمی‌توانیم" و راهکار حذف آن

حجت الاسلام ترکاشوند به بیان چگونگی تأثیر تربیت خانواده‌ها بر رفتار فرزندان پرداخت و مسائلی چون حمایت از کالای ملی را نتیجه خودباوری جامعه دانست که تحت تأثیر تربیت والدین شکل می‌گیرد.
جواد ترکاشوند

حجت الاسلام جواد ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار تربیتی خانواده در حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: وقتی جامعه‌ای برای فرهنگ و ارزش‌های دینی خود اعتبار قائل باشد و فرزندان خود را بر چنین مبنایی تربیت کند، در آینده هم آثار و پیامدهای مثبت آن را خواهد دید.

چشمان فرزندان به رفتار والدین

کارشناس خانواده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر فرزندان در خانه‌هایی رشد کنند که والدین آنها استفاده از کالای ملی را برای خود ارزش بدانند، در آینده هم فرزندان تولیدات میهن خود را ارزشمند می‌دانند و برای آن هزینه می‌کنند.

سابقه تاریخی «مانمی‌توانیم» و راهکار حذف آن

وی با بیان این‌که بحث «ما نمی‌توانیم و دیگران بهتر، خوب‌تر و توانمندتر هستند »، دارای یک سابقه تاریخی است، گفت: اگر به گذشته کشور نگاه شود، مشاهده می‌شود که در زمان پهلوی برای هنر مردم ایران ارزشی قائل نبودند؛ به‌طوری که ایرانی را در حد ساختن وسایل بی‌ارزش می‌دانستند، این القای مسموم به تدریج اثر خود را گذاشته و در اذهان جامعه نقش بسته است.

حجت الاسلام ترکاشوند درباره راهکار حذف تفکر ناتوانی از جامعه مطرح کرد: راه شکستن و از بین بردن این تفکر اشتباه، تبیین و جایگزین کردن نگرشی صحیح توسط رسانه‌ها نسبت به گذشته ملت ایران است؛ چراکه مردم این کشور از گذشته پربار، غنی و عالمانه‌ای برخوردار بوده‌اند و لازم است که این گذشته برای مردم یادآوری شود.

وی با بیان این‌که ضروری است که گذشته پربار ایران حتما به رخ مردم امروز کشیده شود، گفت: توانمندی‌های ژنتیکی، ارثی و تمدنی باید برای مردم یادآوری شود، جامعه ایران بایستی به این خودباوری برسند که فرزندان کسانی هستند که مدت طولانی علم و تمدن دنیا را در دست داشته‌اند.

غیرت و تعصب ملی

کارشناس خانواده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم اضافه کرد: بخش دیگری از این قضیه نیازمند غیرت و حمیّت جامعه است، بایستی غیرت جامعه را تحریک و روی جنبه‌های ملی زندگی مردم تأکید کرد تا عده‌ای از ایرانیان که دارای تعصبات ملی هستند، بیدار شده و از ارزش‌های ملی کشور خود حمایت کنند.

وی تعصب ملی بر محصولات داخلی را در دیگر کشورهای جهان با سابقه دانست و اظهار داشت: چنین عملکردی در کشورهایی مانند آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و... دارای سابقه است که مردم آنها حاضر بودند اجناس ساخت کشور خود را که از کیفیت پایینی هم برخوردار بود، استفاده کنند، اما جنس‌های خارجی که کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تری داشته است را استفاده نمی‌کردند.

حجت الاسلام ترکاشوند در پایان گفت: چنین نگرش‌هایی جنبه‌های روان‌شناختی مسأله است، یعنی باید ذهن انسان‌ها توسط خانواده‌ها و رسانه‌ها در مسیر خودباوری به گونه‌ای تربیت شود که نسبت به توانمندی خود، خاک و میهنشان حساس باشند، همچنین جنبه‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری قضیه هم باید به درستی بررسی شود تا با یک برنامه‌ریزی جامع بتوان حرکتی بزرگ را ایجاد کرد./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات